Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Hur kan pengar vara ett problem

Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-02-24 14:53:24 följande:
    70 nånting procent eller mer av en inkomst hörde jag nånstans går tillbaka i form av olika skatter

vart tar resten vägen då? Jag fattar inte det.
    Har du hört talas om privata bolag?

Bolag som IKEA, Ica, Volvo, Skanska, din lokala pizzeria, sotare och rörmokare... dessa måste gå med vinst för att kunna betala löner, betala för fordon, utrustning och lokaler de behöver, material de förbrukar och för nyinvesteringar och utveckling av sin verksamhet.
    Dessa tjänar pengar på att vi köper deras produkter och tjänster.
  • Tom Araya
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-02-24 13:52:55 följande:

Hur kan man påstå det är så dyrt för staten och ett problem tex med människor som kostar pengar. Tex försörjningsstöd och sjukpenningar. Det som de personer handlar för pengarna går ju i slutändan iallafall tillbaka till staten i form av skatter avgifter moms med mera.

Jag begriper inte problemet

För att all inkomst ska gå tillbaka till staten så måste det sammanlagda skattetrycket uppnå 100% och då kan privata bolag inte tjäna några pengar utan måste lägga ner sin verksamhet.
  • Tom Araya
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-02-24 14:51:36 följande:

Så sålänge andra arbetar så funkar det ju. Då är det ju inte pengarna som är problemet då. Det är inte dyrt med försörjningsstöd för staten

Det är kommunen och inte staten som betalar ut försörjningsstöd.
  • Tom Araya
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-03-06 08:36:26 följande:

Vadå dra av moms, momsen ska betalas in till staten. 20 kr

10 kr skatt och avgifter för anställd. Men de 10 kronorna anställde behåller kommer också generera nya skatter 

20 kr i förtjänst år inte skattefritt heller, när företagaren tar ut den som lön så ska egenavgifter betalas själv + skatten, 10 kr in till staten. Resten 10 kr mat/husrum/nöjen/barn = nya skatter och momser

kostnaderna 40 kr för företaget kommer också generera nya skatter för där är också människor som ska ha löner och vinster och de handlar också saker för sin konsumtion = nya skatter

så det är skatt, på skatt, på skatt, på skatt, på skatt osv

sen massage är det 20 % moms på, det är det på de flesta tjänster man köper eller säljaren lägger på 25 % på priset, så 20 % av hela kostnaden för kunden är moms, så mitt exempel funkar, jag skrev också det var grovt räknat  men det man får för sin tjänst, betalar man sina egna sociala avgifter för, och så är det skatt, ca 50 % totalt. Säg 500 kr kostar massagen, 100 kr moms, 400 för företagaren, hälften 200 kr till staten i skatt och avgifter.

Moms betalas bara av slutkonsument, vilket innebär att företag slipper att betala moms på många av sina kostnader.
  • Tom Araya
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-03-07 11:05:28 följande:
    Men momsen på tröjan som konsumenten köper ska betalas in, att företag inte betalar moms vet jag redan och jag förstår inte vad det har med saken att göra.
    Att företaget inte betalar moms innebär att en del av deras omsättning inte direkt går tillbaka till staten, vilket är vad ditt resonemang vilar på.
  • Tom Araya
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-03-08 11:03:21 följande:
    Då har du missförstått mitt resonemang 
    Ditt resonemang:
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-02-24 13:52:55 följande:

Hur kan man påstå det är så dyrt för staten och ett problem tex med människor som kostar pengar. Tex försörjningsstöd och sjukpenningar. Det som de personer handlar för pengarna går ju i slutändan iallafall tillbaka till staten i form av skatter avgifter moms med mera.

Jag begriper inte problemet

Jag och flera med mig har nu försökt förklara för dig varför det resonemang du för inte är hållbart.
  • Tom Araya
    Anonym (ekonomitänk) skrev 2022-03-08 16:17:33 följande:
    Moms kommer in till staten är det felaktigt påstått av mig menar du? Jag vet att företag inte betalar moms men de privata konsumenterna gör det. Även de som har företag måste betala moms i sin privata konsumtion, men pengarna de tjänat genom företaget.
    Du har redan fått svaren i tråden. Om du inte förstår dem så lär du inte förstå bättre genom att jag upprepar svaren.
Svar på tråden Hur kan pengar vara ett problem