Inlägg från: Anonym (ekonomitänk) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ekonomitänk)

Hur kan pengar vara ett problem

Hur kan man påstå det är så dyrt för staten och ett problem tex med människor som kostar pengar. Tex försörjningsstöd och sjukpenningar. Det som de personer handlar för pengarna går ju i slutändan iallafall tillbaka till staten i form av skatter avgifter moms med mera.

Jag begriper inte problemet

• Svar på tråden Hur kan pengar vara ett problem
  • Anonym (ekonomitänk)

Så sålänge andra arbetar så funkar det ju. Då är det ju inte pengarna som är problemet då. Det är inte dyrt med försörjningsstöd för staten

Anonvm skrev 2022-02-24 14:14:56 följande:

Tänk några varv till...

Med din världsbild skulle ju alla kunna sitta hemma o kliva sig i skrevet, sen bara få pengar av staten och gå o hämta allt de behöver. Ingen behöver arbeta, inget behöver göras, allt bara funkar...

Du måste förstå att det är alla som faktiskt utför något som skapar ett värde.
    De som sitter hemma och inte bidrar till samhället lever på det värde som någon annan redan skapat.

• Anonym (ekonomitänk)
    Anonym (Sjukpensionär) skrev 2022-02-24 14:32:26 följande:

Jag är sjukpensionär.och visserligen betalar jag skatt och moms på saker och allt sånt, men hela den summa jag får i ersättning går ju ingalunda tillbaks till staten. Lika med alla andras bidrag och ersättningar. Statens kassa måste fyllas på hela tiden.

Sen gillar jag inte ovanståendes ord att vi inte bidrar till samhället. Nä, måhända inte med arbete eller lika mycket skatt, men bidrar gör vi ju absolut. Jag kan liksom inte betala 15000:- i skatt på en inkomst på drygt 10000. Bidra kan man göra på flera sätt i samhället, vi är liksom inte värdelösa bara för att vi är sjuka.

70 nånting procent eller mer av en inkomst hörde jag nånstans går tillbaka i form av olika skatter

vart tar resten vägen då? Jag fattar inte det.
  • Anonym (ekonomitänk)
    Anonym (Harvey Baloo Andresén) skrev 2022-02-24 15:36:36 följande:

Ett svar. INVANDRINGEN. Det är fler personer som ska dels på pengarna varav majoriteten av dessa inte jobbar och aldrig kommer jobba, sen kommer hela släkten som ska ha en massa olika bidrag, och retroaktiva pensioner och pengar till hem, hus, mobiler, bilar, busskort, vård, tandvård osv. Därav många skickar sina pengar direkt till utlandet så de blir inte spenderade här. 

Det blir ett problem när människor som aldrig bidragit till välfärdsystemet ska ha en del av det, och Spec när de själv aldrig kommer bidra utan lever helt på staten och skattepengar, därför blir det mindre och det blir nedskärningar och det dras in på personal, invandringen urholkar vårt system och samhälle tyvärr. 

Ja om pengarna går ur landet blir det ju en annan femma. Helt klart
  • Anonym (ekonomitänk)
    Anonym (M) skrev 2022-02-24 16:27:57 följande:
    Resten går till det privata, dvs människors ägande i olika former, lön, etc. Sånt som motiverar folk att faktiskt arbeta och skapa värde. Så även om en del av bidragen går tillbaka till staten så försvinner hela tiden en stor del till andra parter. Så en bidragstagare innebär ett nettoutflöde av pengar för staten/det offentliga.
    vart försvinner pengarna? De parterna betalar ju också för sitt uppehälle tex köpa mat, de blir momser, de som jobbar i mataffären betalar skatt med löner, arbetsgivaren får betala arbetsgivaravgifter, skatta för sin vinst och så vidare. Chefen och arbetarna konsunerar  sin tur och så fortsätter härvan av skatter. Det tar ju aldrig slut med inbetalningar till staten.
  • Anonym (ekonomitänk)
    sextiotalist skrev 2022-02-24 16:06:15 följande:
    Nja
    Du har inkomst, det är det som du får i lön av din arbetsgivare. Där betalar man, om man inte har statlig skatt, ofta inte mer än 25% i skatt (de som sjukersättning, a-kassa eller pension betalar mer).
    Däremot betalar arbetsgivaren avgifter, t.ex nästan 20 % av din bruttolön går till din pension (utöver det som arbetsgivaren betalar till dig). Sedan betalar de sociala avgifter etc. Dessa avgifter/skatter går till statens kassa, det man själv betalar i skatt går till kommun och regionerna.
    Sedan är det skatt/moms på det vi köper.
    Ja alltså jag tänkte att man räknar med de skatter man betalar så fort man köper något också. Det mesta av lönen går på det viset till staten
  • Anonym (ekonomitänk)
    Anonym (NEK) skrev 2022-02-24 16:26:17 följande:
    Handlar man importerade varor hamnar en del pengar utomlands.
    Ja där blir det ju en läcka. Då förstår jag inte varför alla som klagar på att bidragstagarna kostar pengar, istället förespråk att köpa svenskt.
  • Anonym (ekonomitänk)
    sextiotalist skrev 2022-02-24 17:14:53 följande:
    Tja du behöver inte avsätta pengar själv till pensionen. Du behöver inte betala egen sjukförsäkring. 
    De avgifter som arbetsgivaren betalar är inte en del av din lön
    fortfarande går de mesta pengar till skatter
  • Anonym (ekonomitänk)
    Anonym (M) skrev 2022-02-24 21:13:10 följande:
    Men alla pengar går ju inte till staten, om ICA-handlaren som tjänat pengar på att du köper mat för bidragspengar köper ett hus eller stoppar in pengarna på banken så stannar ju (merparten av) pengarna hos ICA-handlaren. Som exempel. 

2020 uppgick BNP  till 4 985 miljarder kronor och skatteintäkterna till 2 091 miljarder kronor så mer än hälften blir kvar i privata ägor. 
    Vad menas här med skatteintäkter? De 30 % man betalar på lönen?

Men banken och kanske fonder och sånt ger ju räntor och avkastning det måste man skatta för. Och pengar hos banken sätter bankmän i arbete de måste betala skatt köpa mat och annat som ger mer skatter

och hus måste också betalas skatt för och renoveringar underhåll och driftskostnader som också genererar långa kedjereaktioner av skatteintäkter som jag försökt beskriva 
  • Anonym (ekonomitänk)
    Anonym (M) skrev 2022-02-24 21:18:33 följande:
    Om du bara skulle köpa svenskt skulle du betala väldigt dyrt för sämre saker så i praktiken skulle du ha ett fattigare liv. I stället för en iPhone skulle du sitta med en Ericsson T610 typ..  
    Jo, det är förvisso sant. Men ska man handla från importer då tjänar man på det för människor i andra länder har sämre löner sämre villkor. Så för att jag ska ha ett rikare liv så måste någon annan betala priset för det. 
Svar på tråden Hur kan pengar vara ett problem