• Anonym (Alex)

Lön för lärarvikarie?

Hej! 

Jag har arbetsintervju snart som lärarvikare och vad jag kan begära i lön. Jag har erfarenhet inom pedagogik, men ingen utbildning. Däremot gick jag ut gymnasiet med A i nästan alla ämnen och pluggar just nu till ingenjör. 

Vad är rimlig lön i kr/h? 

• Svar på tråden Lön för lärarvikarie?
  • Anonym (Alex)

Undrar vad jag kan begära i lön* 

• Anonym (A)

Svårt att säga när man inte vet vilken kommun du bor i men 23 kanske.

• Anonym (A)
    Anonym (A) skrev 2022-02-24 18:39:07 följande:

Alltså 23000:-/månad. Man har inte timlön som lärare.
  • Anonym (öööö)
    Anonym (A) skrev 2022-02-24 18:39:45 följande:
    Alltså 23000:-/månad. Man har inte timlön som lärare.
    Det kan man ha, om man inte får en heltidstjänst utan bara "spingtimmar"
  • Anonym (Li)
    Anonym (A) skrev 2022-02-24 18:39:07 följande:

Det låter lite väl snålt. Nu tycker jag vissetligen att det ska vara rejäl skillnad mellan utbildade och outbildade lärare, men närmare 30 som lärarvikarie känns ändå inte orimligt. 27-28 åtminstone.
  • Anonym (A)
    Anonym (Li) skrev 2022-02-24 19:00:51 följande:
    Det låter lite väl snålt. Nu tycker jag vissetligen att det ska vara rejäl skillnad mellan utbildade och outbildade lärare, men närmare 30 som lärarvikarie känns ändå inte orimligt. 27-28 åtminstone.
    Skojar du....? Jag är gymnasielärare med tio års erfarenhet och har för bara nåt år sen kommit till 30k.
  • Spucks

För ungefär 10 år sedan jobbade jag som lärarvikarie åt ett bemanningsföretag och jag fick ca. 120-130kr/timmen (inkl. semesterersättning). Ungefär lika förutsättningar som du, fast jag var högskoleutbildad, dock inte inom ett relevant ämne.

• Rödtjärnens Anna

Jag tjänade 133 kr/h exkl. Semesterersättning för något år sen som vikarie. Jag har högskoleutbildning inom ekonomi och statistik. 

• Anonym (Vikarie)

Först…att du har ”erfarenhet ” av pedagogik eller att du hade många A i betyg när du gick ur gymnasiet har ingen betydelse..  att ha lätt för att lära själv och  lärt sig en bra studieteknik betyder inte att man automatiskt är bra på att lära ut..( sen kan du självklart vara det men det är en annan sak)

Läraryrken överlag är lågbetalda trots stort  ansvar och minst lika lång och krävande utbildning som motsvarande utbildning inom ett traditionellt mer mansdominerat yrke .. skillnaderna  i löneläge är stora mellan olika kommuner .. generellt så är lönerna högre i storstäderna o lägre i mindre kommuner …
    om du talar om vilken kommun det handlar om är det lättare att ge ett mer ..
    sedan får du troligen gå in på barnskötarlön .. det är det vanligaste när man är outbildad ..en snabb googling säger då att medellönen för en bsk i Sverige förra året var 24 700 kr.. så någonstans där kan du nog räkna med.dvs en timlön på 140-150 kr är ganska rimligt att förvänta sig 

Svar på tråden Lön för lärarvikarie?