• Anonym (Anonym)

Jag känner mig lurad

Jag har  gjort en ast-utredning, ivrigt påhejad av vården. Men nu då? Livet har inte blivet lättare pågrund av det. Så vad är syftet med att göra en sådan utredning? ADHD kan jag förstå, för det finns medicin för det. 
    ''Självkännedom''. Jo, men tjena. Det låter flummigt. Jag har betalat 30 000 + i onödan.
    Kan jag få tillbaka pengarna tro? 

• Svar på tråden Jag känner mig lurad
  • Anonym (Kurre)

Självfallet hejar privat sjukvård på att du ska göra dyra utredningar.
    Varför gjordes inte utredningen inom den offentliga vården? 
    Sedan är det väl bra om du fått diagnos, det kanske kan vara till hjälp längre fram i livet. Ja ökad självförståelse t ex. 

• Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-03-08 15:03:36 följande:
    Jag trodde att det fanns ett syfte med en utredning. 
    Ja alltså det är ju du själv som väljer vad syftet är. Ville du bara ha det bekräftat, ville du få hjälp att hantera dina svårigheter, eller vad? Det är upp till dig i så fall.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Kurre) skrev 2022-03-08 15:16:57 följande:
    Sedan är det väl bra om du fått diagnos, det kanske kan vara till hjälp längre fram i livet. Ja ökad självförståelse t ex. 
    30 000 kr för att få ''ökad självförståelse''? Nej tack. Hör du inte själv hur flummigt det låter? 
  • Ocdmänniska

Men förstår inte gjorde du den privat då?, har själv blivit utred och det kostar inte mer än att gå till psykologen. Och poängen med en diagnos är att lära känna sig själv och sina begränsningar, sen för se vila förutsättningar man har. 

• Anonym (äää)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-04-24 17:30:12 följande:
    30 000 kr för att få ''ökad självförståelse''? Nej tack. Hör du inte själv hur flummigt det låter? 
    Jag vet ingen som betalat på det sättet för sina vuxenutredningar. 

Varför gjorde du det? 
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-04-24 17:30:12 följande:
    Nej tack...? Och ändå är det exakt det du har betalat för. Vad trodde du att du skulle få ut...?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Förvirrad) skrev 2022-04-24 19:29:19 följande:
    Nej tack...? Och ändå är det exakt det du har betalat för. Vad trodde du att du skulle få ut...?
    Jag trodde att det fanns något syfte med att göra utredningen.  Varför blev jag så pass pådriven av BUP och övriga vården att göra den...?

Livet blir inte annorlunda bara för att man får en diagnoooooos på pappret. Nästan som vården förväntar sig magi. Men jag är inte förvånad. Svensk vård är ett haveri. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (äää) skrev 2022-04-24 19:22:26 följande:
    Jag vet ingen som betalat på det sättet för sina vuxenutredningar. 

Varför gjorde du det? 
    För att det var privat.

Men ja, jag ångrar mig som fan. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Kurre) skrev 2022-03-08 15:16:57 följande:
    Trist att det är så.
  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Anonym) skrev 2022-06-19 18:43:42 följande:
    Jag trodde att det fanns något syfte med att göra utredningen.  Varför blev jag så pass pådriven av BUP och övriga vården att göra den...?

Livet blir inte annorlunda bara för att man får en diagnoooooos på pappret. Nästan som vården förväntar sig magi. Men jag är inte förvånad. Svensk vård är ett haveri. 
    Det beror på, det kan finnas syften, t ex om du har väldigt stora besvär så kan det hjälpa dig att få rätt stöd kring din diagnos. Men att bara få den på papper ställer nästan till mer besvär än det ger något, för folk som vet om det ser plötsligt annorlunda på sådana personer (inte alla men många).

Jag tänker som så att du borde ha frågat dig själv innan - varför skulle jag behöva detta? Och sen tänka själv. Förstår dock fortfarande inte varför du gick till en privat istället för genom landstinget.
  • Anonym (Något)

Jag fick en aspergerdiagnos för nästan 20 år sedan och den har hjälpt mig massor, men det blir tyvärr sämre och sämre med det. Det har dragits ner massor på stödåtgärder för LSS under dessa år. Är man mer självgående och inte behöver stöd kan jag förstå att man undrar vad man ska ha en diagnos till om självkännedom inte är ens grej. 

Svar på tråden Jag känner mig lurad