• IceKitten

    Hobby till äldre

    Någon här som har förslag på en hobby för en äldre dam som rent fysiskt inte orkar så mycket men där hjärnan jobbar desto mer? Hon kan fortfarande gå utan problem osv men är ganska svag i armarna.
    Hobby bör vara något man utför ensam då det är just den tiden som skulle behövas fyllas ut.
    Så något liknande målning osv?

  • Svar på tråden Hobby till äldre
  • Anonym (pppp)

    Vanligt är väl korsord, sudoku, bygga pussel, måla. Diamond paintin kanske? 

  • Anonym (Hmm)

    Många äldre damer handarbetar med stickning eller virkning iaf. Hon skulle kunna skriva en bok.

  • mari123
    Anonym (Hmm) skrev 2022-02-26 12:01:57 följande:

    Många äldre damer handarbetar med stickning eller virkning iaf. Hon skulle kunna skriva en bok.


    Fast om man är "svag i armarna" så är det nog inte så lätt att handarbeta? Lägga pussel kan fungera och jag säger lyssna på ljudböcker! 
  • Anonym (GM)
    IceKitten skrev 2022-02-26 11:16:37 följande:
    Hobby till äldre

    Någon här som har förslag på en hobby för en äldre dam som rent fysiskt inte orkar så mycket men där hjärnan jobbar desto mer? Hon kan fortfarande gå utan problem osv men är ganska svag i armarna.
    Hobby bör vara något man utför ensam då det är just den tiden som skulle behövas fyllas ut.
    Så något liknande målning osv?


    Schack via nätet
  • Anonym (Hmm)
    mari123 skrev 2022-02-26 15:05:12 följande:
    Fast om man är "svag i armarna" så är det nog inte så lätt att handarbeta? Lägga pussel kan fungera och jag säger lyssna på ljudböcker! 
    Jag vet inte hur tunga handarbeten du håller på med men jo, det kan hon kanske visst göra!
  • Anonym (Upp och hoppa)

    Förslag, fysiska aktiviteter.
    Dans, eller gymnastik.
    Promenader, fågelskådning i grupp.

  • mari123
    Anonym (Hmm) skrev 2022-02-26 19:15:21 följande:
    Jag vet inte hur tunga handarbeten du håller på med men jo, det kan hon kanske visst göra!
    Jag handarbetar inte alls fast jag är "äldre"! HATAR sånt........men jag tänker att om man t ex sitter och stickar eller virkar så får man lätt ont i armar, axlar och nacke!? Men vad vet jag!
  • Anonym (P)
    mari123 skrev 2022-03-01 15:00:16 följande:
    Jag handarbetar inte alls fast jag är "äldre"! HATAR sånt........men jag tänker att om man t ex sitter och stickar eller virkar så får man lätt ont i armar, axlar och nacke!? Men vad vet jag!
    Förr i tiden använde man såna där vanliga stickor som är megalåpnga, ja i alla fall 30 cm eller så. Såna där spetsiga spjut du vet?
    Då får man apont i axlarna om man stickar något större.

    Idag har de flesta gått över till rundstickor, små stickor med ett snöre emellan. Det gör att man inte får ont.
  • Anonym (Hmm)
    mari123 skrev 2022-03-01 15:00:16 följande:
    Jag handarbetar inte alls fast jag är "äldre"! HATAR sånt........men jag tänker att om man t ex sitter och stickar eller virkar så får man lätt ont i armar, axlar och nacke!? Men vad vet jag!
    Nej, man får inte ont i armar, axlar, nacke osv om man har en hyfsat bra arbetsställning och inte sitter timmar i sträck.
  • Anonym (Jennifer)

    Är det något som ska göras i hemmet, eller är det något som kan göras ute/hemma?

    Är det svaga armar p.g.a. sjukdom eller skada, eller finns det möjlighet att faktiskt bli starkare?

    Spontant tänker jag gymträning, släktforskning, handarbete, språkstudier, matlagning, att åka till träffpunkt, biblioteket.

  • mari123
    Anonym (P) skrev 2022-03-01 15:18:01 följande:
    Förr i tiden använde man såna där vanliga stickor som är megalåpnga, ja i alla fall 30 cm eller så. Såna där spetsiga spjut du vet?
    Då får man apont i axlarna om man stickar något större.

    Idag har de flesta gått över till rundstickor, små stickor med ett snöre emellan. Det gör att man inte får ont.
    FAST inte använde man väl dessa "spetsiga långa spjut" när man stickade T EX vantar och sockor? Jag minns det som om de stickorna var rätt korta........men många!?
  • Anonym (släktforskning)
    Anonym (Jennifer) skrev 2022-03-01 15:24:13 följande:

    Spontant tänker jag gymträning, släktforskning, handarbete, språkstudier, matlagning, att åka till träffpunkt, biblioteket.


    Släktforskning! Tar oändlig tid och tar aldrig slut. Hon kan ju ta ett DNA-test och kolla upp sina matchningar.
  • mari123
    Anonym (släktforskning) skrev 2022-03-01 16:53:23 följande:
    Släktforskning! Tar oändlig tid och tar aldrig slut. Hon kan ju ta ett DNA-test och kolla upp sina matchningar.
    OCH om hon inte är helt bekant med hur det går till att släktforska i datavärlden så kanske det finns kurser? Jag och min syster gick en kurs långt innan datorn fanns och det blev väl inte så mkt men idag är det sannolikt mycket enklare!? Inget bläddrande på plats i kyrkböcker
Svar på tråden Hobby till äldre