• Sat 26 Feb 2022 22:02
    7337 visningar
    4 svar
    4
    7337

    Blödningar i andra (!) trimestern, finns det andra i likn situation?

    Hej därute, jag går igenom en fruktansvärt jobbig graviditet, drygt ett år efter ett sent missfall (v. 21) som skedde pga blödningar (lågt sittande moderkaka) och eventuellt infektion. Nu är jag gravid i vecka 14, och har i två veckors tid haft några skrämmande blödningar.


    Jag följs upp på både mvc och Spec.mödravård pga min anamnes, och hittills ser allt ut att vara ok med bebisen. Däremot är jag i upplösningstillstånd konstant, då jag inte får någon rast och ro. Har även haft bruna flyktingar och kraftigt graviditetsillamående första trimestern och fått ge upp ALLT som jag tycker att är meningsfullt: träning, mat&vin, leka med min 7-åring, sex med min fina man... är sjukskriven heltid och ordinerad vila.

    Finns det någon därute som har erfarenheter av blödningar efter vecka 12, och som vill dela med sig? Eller någon i liknande sits som vill följas åt? kan tillägga att även med min sjuåring hade jag blödningar pga hematom, mest i veckorna 8-13, men spottings fram tills vecka 18. Vet hur mycket lite stöd och ventilering kan betyda och söker precis detta just nu i min förtvivlan!?

  • Svar på tråden Blödningar i andra (!) trimestern, finns det andra i likn situation?
  • Mon 28 Feb 2022 19:22
    #3

    Tack för era berättelser! <3

    Anonym (Gasellen): Vad fint att du snart har din bebis hos dig efter all möda! Eller den kanske redan kommit? Lycka till hur som helst! Vad fint att du delade med dig. Vilken påfrestning det måste ha varit - och som du säger, det är så tufft att vara så begränsad och inte kunna ta hand om varken kropp eller psyke så som man hade behövt. Vad jag önskar att du får en bra förlossningsupplevelse och en första bebistid fri från oro och påfrestning, du verkar ha haft sin beskärda del!

    Ebo88: Mitt hjärta brister när jag läser om vad du har behövt gå igenom! Jag kan bara ana sorgerna, förlusterna och alla ringar på vattnet. Tänk att ni vågat på nytt, och att du nu har en bebis i magen som troligen skulle klara sig även om den föddes för tidigt. Din berättelse ger mig styrka och hopp. 


    Men de bördor och påfrestningar det innebär att vara kvinna i sånt här alltså, det är ett totalt uppoffrande?! Och för mig är det SVÅRT, jag som annars älskar att jobba, träna, göra massa saker? Om man får belöningen av ett friskt levande barn är det värt det alla gånger, men med mitt track-record är det svårt att hålla modet uppe. 

    Vad har ni gjort för att ta hand om er själva i oron, och för att uthärda?? 

    All kärlek, 

Svar på tråden Blödningar i andra (!) trimestern, finns det andra i likn situation?