• Tessaloniki

    Skötbord på byrå - hur gör man på bästa sätt?

    Hej allihopa!
    Jag är gravid med vår första i vecka 23 och börjar så smått förbereda här hemma.
    Tanken är alltså att använda oss av vår nuvarande byrå (Hemnes, från ikea) till skötbord. Jag har googlat lite och sett att det verkar finnas som en "skötdel" som man fäster i vägg och byrå, men jag har inte lyckats hitta var man kan köpa en sån.

    Någon som vet var man kan få tag på det till ett rimligt pris? Och är ni några som har organiserat på detta sätt så skulle jag gärna se bilder på hur ni fått det funka! Hjärta

    Tack på förhand!


    Regnbågen anländer i juli 2022
  • Svar på tråden Skötbord på byrå - hur gör man på bästa sätt?
  • Anonym (Ram)

    www.amazon.se/Polini-skötbord-för-Hemnes-byrå/dp/B06Y33T8D9

    det är liksom som en ram som du lägger på byrån så barnet inte ramlar ner. Googla bara skötbord Hemnes, jag fick fram denna genom att göra så. 


    Vi har också en hemnes byrå, vi hade skötbord till första barnet men fann det onödigt. 

    vi tänker rulla ihop handdukar och lägga runt dynan från skötbordet för oavsett vad för skötbord du har så ska man ju aldrig lämna bebis när bebis ligger på skötbordet. 


    och har du en bra dyna så kan du senare ta den och lägga i soffa/säng/golv. Jag tycker skötbord är lite överskattat 

  • Anonym (Mamma)

    Jag köpte både en hemnesbyrå och en skötdel till den då jag ville ha ett skötbord där jag samtidigt kunde förvara barnets kläder och saker. Så det blev denna och den fungerar jättebra med hemnesbyrån (bebis är 4 mån så använt den så länge). Är dock slutsåld på hemsidan men finns säkert på andra ställen också. 

    www.babymarkt.se/polini-kids-skoetdel-till-ikea-malm-hemnes-och-nordli-a262112.html

  • Tessaloniki
    Anonym (Ram) skrev 2022-02-27 12:26:28 följande:

    www.amazon.se/Polini-skötbord-för-Hemnes-byrå/dp/B06Y33T8D9

    det är liksom som en ram som du lägger på byrån så barnet inte ramlar ner. Googla bara skötbord Hemnes, jag fick fram denna genom att göra så. 


    Vi har också en hemnes byrå, vi hade skötbord till första barnet men fann det onödigt. 

    vi tänker rulla ihop handdukar och lägga runt dynan från skötbordet för oavsett vad för skötbord du har så ska man ju aldrig lämna bebis när bebis ligger på skötbordet. 


    och har du en bra dyna så kan du senare ta den och lägga i soffa/säng/golv. Jag tycker skötbord är lite överskattat 


    Tack för länken! Lustigt att jag googlade på samma men inte fick upp det resultatet. Den verkade vara slut på Amazon men nu har jag ju ett märke att gå på, så det underlättar ju betydligt! {#emotions_dlg.flower}

    Ja, jag har också känt att det är nog lite onödigt att köpa ett helt nytt skötbord när man ändå har en byrå som har mycket yta och förvaring. Eventuellt kommer jag få ta över svägerskans skötbord när hon är klar med den men vi kommer inte aktivt köpa nytt. 

    Så ni kommer inte köpa en sån där "ram"? Jag vet ju självklart att man inte lämnar bebis på skötbordet, ramen är mer tänkt som en förlängning eftersom själva byrån inte är tillräckligt bred för att skötbädden ska få helt plats. Om man inte står på byråns kortsida när man byter förstås men då tappar man ju smidigheten med lådorna som ju sitter på långsidan (och all förvaringsyta på sidan läggs ju "bakom" bädden då så att man måste sträcka sig eller flytta på sig rent fysiskt för att nå de grejerna Glad
    Regnbågen anländer juli 2022
  • Tessaloniki
    Anonym (Mamma) skrev 2022-02-27 12:34:41 följande:

    Jag köpte både en hemnesbyrå och en skötdel till den då jag ville ha ett skötbord där jag samtidigt kunde förvara barnets kläder och saker. Så det blev denna och den fungerar jättebra med hemnesbyrån (bebis är 4 mån så använt den så länge). Är dock slutsåld på hemsidan men finns säkert på andra ställen också. 

    www.babymarkt.se/polini-kids-skoetdel-till-ikea-malm-hemnes-och-nordli-a262112.html


    Tack så mycket för länktipset! Skönt att höra att det funkar så bra för er! Hur ser upplägget ut för er, skulle du kunna fota? {#emotions_dlg.flower}
    Regnbågen anländer i juli 2022
  • Anonym (Ram)
    Tessaloniki skrev 2022-02-27 12:40:16 följande:
    Tack för länken! Lustigt att jag googlade på samma men inte fick upp det resultatet. Den verkade vara slut på Amazon men nu har jag ju ett märke att gå på, så det underlättar ju betydligt! {#emotions_dlg.flower}

    Ja, jag har också känt att det är nog lite onödigt att köpa ett helt nytt skötbord när man ändå har en byrå som har mycket yta och förvaring. Eventuellt kommer jag få ta över svägerskans skötbord när hon är klar med den men vi kommer inte aktivt köpa nytt. 

    Så ni kommer inte köpa en sån där "ram"? Jag vet ju självklart att man inte lämnar bebis på skötbordet, ramen är mer tänkt som en förlängning eftersom själva byrån inte är tillräckligt bred för att skötbädden ska få helt plats. Om man inte står på byråns kortsida när man byter förstås men då tappar man ju smidigheten med lådorna som ju sitter på långsidan (och all förvaringsyta på sidan läggs ju "bakom" bädden då så att man måste sträcka sig eller flytta på sig rent fysiskt för att nå de grejerna Glad

    Så lite så :)

    nej ingen ram för vår del. 


    vi står på kortsidan, man lärde sig sina knep med första barnet och därav så känner jag att allt annat är så överflödigt.

    sen så bytte vi på så många andra ställen när hon blev lite äldre ändå. Låg hon etc i babygymmet när hon var 3-4 månader och etc bajsade så var det lättare att hämta dynan, en påse och våtservetter och byta på golvet än att flytta henne och hålla på. Skötbordet blev mer en plats för våra katter att sova på haha.

    nu så är vår säng vid byrån där vi ska ha dynan och byta, så det är smidigare (för oss) att klä på bebis efter blöjbyte i vår säng istället för på byrån om inte i närheten av vår 2.5 åring. 


     

  • Anonym (....)

    Till mitt första barn byggde jag en variant att ha på spjälsängen, borde inte vara så svårt att bygga ihop något till en byrå tänker jag... Om man nu inte hittar något lämpligt! Till mina andra barn använde jag golvet, skötbord är i mitt tycke en väldigt onödig möbel. Sakerna förvarades i skötväskan, fler grejer fanns i badrummet så väskan fylldes på vid behov!

  • Anonym (Ram)
    Anonym (....) skrev 2022-02-27 12:58:13 följande:

    Till mitt första barn byggde jag en variant att ha på spjälsängen, borde inte vara så svårt att bygga ihop något till en byrå tänker jag... Om man nu inte hittar något lämpligt! Till mina andra barn använde jag golvet, skötbord är i mitt tycke en väldigt onödig möbel. Sakerna förvarades i skötväskan, fler grejer fanns i badrummet så väskan fylldes på vid behov!


    Så känner vi med.

    vi skänkte bort vårt skötbord på Facebook på
    marketplace. tog mest bara upp onödig plats 
Svar på tråden Skötbord på byrå - hur gör man på bästa sätt?