• Svar på tråden Har du gjort lumpen?
  • Tecum

    Jag är så gammal att jag gjort lumpen, på 70-talet. Jag ställer givetvis upp om det behövs, men inte som stridande.
    Nu fungerar det inte alls som det står i artikeln du länkade till. det är inte bara att "kalla in" en massa människor. Allt sånt måste organiseras för att göra nytta och det är den svåra biten. Att plötsligt ha flockar av människor som måste utbildas funkar inte, det koster bara resurser. Istället gäller det att hålla samhället igång, och i det perspektivet är nästan alla jobb krigsviktiga. Alltså är det bättre att folk stannar hemma och arbetar med det de kan. De som kallas in är yngre personer som nyligen gjort värnplikten och som förhoppningsvis minns lite av det de lärt. Sen kanske vi gamla får fylla deras vakanser på arbetsmarknaden.

  • theotherone

    Ja, jag har gjort lumpen. Men i samband med nedskärningarna av försvaret i slutet av 90-talet fick jag reda på att min placering (eller vad det nu kallas) dragits in.

    Med det sagt, så hade jag givetvis ställt mig till militärmaktens förfogande om Sverige riskerar att anfallas.

  • Postman

    Absolut, givetvis ställer jag mig till militärmaktens förfogande om Sverige riskerar att anfallas.

    Jag gjorde lumpen på 90-talet så jag är väl inte den mest vältränade längre men något kan jag säkert göra.

  • Hangout91

    Svarar ja på båda - om Sverige hotas så behövs alla, fast på olika sätt. Vi håller dock tummarna för att det händer.

  • Hangout91
    Hangout91 skrev 2022-02-28 20:28:47 följande:

    Svarar ja på båda - om Sverige hotas så behövs alla, fast på olika sätt. Vi håller dock tummarna för att det händer.


    Att det INTE händer?
  • Pinotage

    Tvekar inte en sekund att försvara vårt land. Gjorde lumpen 89/90 - men skyttet sitter i ryggmärgen.

  • Kermit1561

    Jag tillhör ju också en generation där nästan alla gjorde lumpen och visste skulle man ställa upp, på många sätt känns det lättare nu än när man var ung och hade mer att förlora och mindre att försvara. 
    Fast jag ser det som extremt osannolikt att det skulle bli aktuellt. 

  • Faxze

    Jag gjorde lumpen för cirka 25 år sedan. Även om det var vapentjänst så var vapnet endast i syfte att försvara ett litet område och min uppgift är egentligen mer icke-stridande. Vill inte gå in på exakt vad min uppgift skulle vara i händelse av kris eller krig. Oavsett vad skulle jag självklart ställa upp. Även om det skulle innebära en placering i ett stridande förband.

    Skulle jag vara rädd? Absolut.
    Skulle jag hellre vara någon annanstans? Absolut. 

    Men i en sådan situation är det inte ett val. Det är bara att göra det för landet.

Svar på tråden Har du gjort lumpen?