• Anonym (TS)

Hur få en flicka? Vill ha ett barn av varje kön

Hej! Jag förstår att jag kommer få en massa påhopp nu men jag har ingen annanstans att vända mig. Det är så att jag har alltid sett framför mig att jag ska ha två barn och ett av varje kön, det är ju normen. Jag har en perfekt son och snart börjar det bli dags för syskon, men jag börjar bli så stressad över att det kanske blir en till pojke. Det är inte det att det är en pojke utan att jag vill ha ett barn av varje kön.
    Så ni som har lyckats hur har ni gått tillväga för att få en flicka? Det där med sex långt innan ägglossning funkar inte så jag söker andra teorier och tips.

• Svar på tråden Hur få en flicka? Vill ha ett barn av varje kön
  • Jag är bara jag

Om du vill vara garanterad en flicka finns bara ett alternativ och det är att göra könsbestämmande IVF på tex Cypern. Vid vanligt sex är det slumpen som avgör. 

• Anonym (TS)
    Jag är bara jag skrev 2022-03-01 14:48:58 följande:

Om du vill vara garanterad en flicka finns bara ett alternativ och det är att göra könsbestämmande IVF på tex Cypern. Vid vanligt sex är det slumpen som avgör. 

Jag har faktiskt kollat upp det men det kostar flera hundra tusen och är inte ens säkert att man lyckas..
  • Anonym (y)
    Anonym (TS) skrev 2022-03-01 14:51:52 följande:
    Jag har faktiskt kollat upp det men det kostar flera hundra tusen och är inte ens säkert att man lyckas..
    OK. så din önskan har alltså ett pris. Så viktigt är det tydligen inte att få en flicka.

Som sagt, det är 50/50. Inget du kan göra något åt. Kanske bäst att låta bli, så du inte blir besviken.
  • Anonym (y)
    Anonym (TS) skrev 2022-03-01 14:51:52 följande:
    Men du tror det finns något annat sätt? Som skulle vara säkert?
  • Anonym (Johanna)

Eftersom inget specifikt kön drar iväg i statistiken vad avser födda barn så finns det helt enkelt inte någon exakt vetenskap som fungerar. 

Och så måste du komma ihåg att en hel del önskade kön trots allt tyvärr slutar i missfall eller i värsta fall föds med särskilda behov . En sanning många har svårt att ta in när man pratar om önskade kön. När man går ut från Kub-ultraljudet med tårar rinnandes är allt man önskar sig är ett friskt barn, ja då får man lite perspektiv på saker och ting... 

• Anonym (Nja)

Barn är inga beställningsprylar och risken är att ni igen får samma kön som ni redan har, trots att ni VILL något annat.

Jag har en av varje och det är fullständigt slump.

• Anonym (Hanna)

Har varit gravid fyra gånger. Legat olika nära inpå ägglossning och fått 3 tjejer. Senaste gången trodde jag det var en pojke eftersom vi hade sex så nära inpå ägglossning, men nej. Är gravid igen och tror det är en tjej nu med, trots att vi låg vid ägglossning (om man ska tro på vissa teorier). Förlorade dock vår tredje flicka i magen efter halva graviditeten då hon var sjuk. Så bryr mig verkligen noll om vad bebisen i magen har för kön. En frisk bebis är allt jag önskar mig. Håller med tidigare att om man vill ha ett specifikt kön så går det inte att försöka bli gravid och hoppas. Hur ställer du dig till om det blir en till pojke? Kommer du älska honom mindre än om det var en flicka?

• Anonym (G.)

Barn är ingen beställningsvara där man kan välja. Barn är en gåva. Jag har en flicka och två pojkar, de är alla ?gjorda? kring samma dagar. Tror det är slumpen som avgör vad det blir och tycker man ska överväga noga om man verkligen ska skaffa fler barn om man inte ?kan ta? att det faktiskt kan bli ytterligare en av samma kön. Att betala för att få ett visst kön känns väldigt konstigt i mina öron. Frågan är ju då om man vill ha ett barn eller ett kön. 

• Anonym (Möl)
    Anonym (TS) skrev 2022-03-01 14:47:30 följande:
    Det är så att jag har alltid sett framför mig att jag ska ha två barn och ett av varje kön, det är ju normen. 

Du känner inte att det är viktigare att få föda ett friskt barn att älska och göra det till en bra människa istället för att passa in i "normen"? Om det nu skulle komma ut en grabb till så skulle han inte vara önskvärd eller vadå? Det låter ju mer som att det är viktigare att passa in än att faktiskt skaffa barn av rätt anledning. Sen får man tyvärr inte alltid som man önskar sig. Var glad att du ens har barn och kan bli med barn.

Folk kämpar och går igenom både det ena och det andra för att få barn. Vissa når aldrig ens målet. Så ser man sånt här....
  • Anonym (Tvåbarnsmor)

Jag har en av varje. Hade jag fått välja så här med facit i hand hade jag lätt tagit två pojkar. Tonårstjejer är verkligen ingen promenad i parken!

För säkerhetsskull är det ävl bäst att förtydliga: Jag älskar båda mina (nu vuxna) barn och hade inte velat vara utan någon av dem. De blev till med ivf båda två så det där med att önska ett speciellt kön fanns ju aldrig. Men i min värld var det helt klart enklare att vara pojkmamma än flickmamma!

Svar på tråden Hur få en flicka? Vill ha ett barn av varje kön