• bombergranaterochtrumvirvel

Hur vanligt med våldtäksmän som kommer undan?

Hur vanligt är det med män som kommer undan att bli dömda när dom våldtagit en kvinna i brist på bevis? Hur mycket bevis måste finnas...? Bevös det ens bevis?

• Svar på tråden Hur vanligt med våldtäksmän som kommer undan?
  • Pinnen2

Såvitt jag förstår är det betydligt mer vanligt att de kommer undan än att de inte gör det. Klart bevis behövs. Vad får dig att tro annat?

• mari123

Finns det BEVIS så är jag säker på att våldtäktsmannen döms. Däremot är det ju inte alltid så lätt att bevisa och särskilt om våldtäkten sker i hemmet av den egne mannen.

• riboflavin

Rent anekdotiskt så har jag genom åren haft ett 20-tal vänner som berättat att de blivit våldtagna (japp, jag litar helt på deras historia). 1 av dem blev våldtagen av en främling utomhus, resten i olika sociala sammanhang eller inom sin relation och kände därmed gärningsmannen i någon grad. Av dessa har ca hälften anmält. Alla utom 2 anmälningar lades ner och av de 2 fälldes enbart ena. Han fälldes för oaktsam våldtäkt trots att jag fick se min kompis efteråt och hennes skador var allt annat än orsakade av oaktsamhet. Hans försvarare använde en bild på henne från en halloweenfest där jag smiskar henne med ett ridspö för att påvisa att hon "gillar hårda tag". 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • mari123
    riboflavin skrev 2022-03-01 15:43:30 följande:

Rent anekdotiskt så har jag genom åren haft ett 20-tal vänner som berättat att de blivit våldtagna (japp, jag litar helt på deras historia). 1 av dem blev våldtagen av en främling utomhus, resten i olika sociala sammanhang eller inom sin relation och kände därmed gärningsmannen i någon grad. Av dessa har ca hälften anmält. Alla utom 2 anmälningar lades ner och av de 2 fälldes enbart ena. Han fälldes för oaktsam våldtäkt trots att jag fick se min kompis efteråt och hennes skador var allt annat än orsakade av oaktsamhet. Hans försvarare använde en bild på henne från en halloweenfest där jag smiskar henne med ett ridspö för att påvisa att hon "gillar hårda tag". 

Jag lider mest med den som blev våldtagen utomhus av en främling! Ursäkta.
  • Körsbärsdalen

Ungefär 5 av 100 anmälda våldtäkter leder till fällande dom, så ska man ju komma ihåg att många väljer att inte anmäla, så oddsen är ju väldigt, väldigt bra för våldtäktsmännen att komma undan.

• callmepreggoornot
    mari123 skrev 2022-03-01 15:50:26 följande:
    Ingen är förvånad. Din empati är skev.
  • riboflavin
    mari123 skrev 2022-03-01 15:50:26 följande:
    Får man fråga varför? Av det jag sett folk genomlida så verkar det ändå som om de som lider mest är den som blir utsatt av någon de känner väl, kanske till och med älskar. Det blir liksom ett svek utöver det sexuella våldet.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • mari123
    riboflavin skrev 2022-03-01 16:27:25 följande:
    Får man fråga varför? Av det jag sett folk genomlida så verkar det ändå som om de som lider mest är den som blir utsatt av någon de känner väl, kanske till och med älskar. Det blir liksom ett svek utöver det sexuella våldet.
    Jag går till mig själv och hur jag känner. Jag blir 100 ggr hellre våldtagen av en man jag älskar än av en skitig främling i en park.......men det är jag det
  • bombergranaterochtrumvirvel
    Pinnen2 skrev 2022-03-01 15:27:19 följande:

Såvitt jag förstår är det betydligt mer vanligt att de kommer undan än att de inte gör det. Klart bevis behövs. Vad får dig att tro annat?

Har för mig att GW sa att det inte behövs bevis. Hur bevisar man att det var en våldtäkt, det kanske bara finn sbevis genom sperma i underlivet.
  • Tecum
    bombergranaterochtrumvirvel skrev 2022-03-01 16:44:56 följande:
    Har för mig att GW sa att det inte behövs bevis. Hur bevisar man att det var en våldtäkt, det kanske bara finn sbevis genom sperma i underlivet.
    Sperma i underlivet blir det även vid samtyckessex, problemet vid de flesta våldtäkter är att ord står mot ord och då gäller hellre fria än fälla. Som vid alla andra brott.
Svar på tråden Hur vanligt med våldtäksmän som kommer undan?