• rävsax

    Påtvingat föräldraskap ÄR övergrepp - men "Reproductive coercion" är okänt i Sverige

    De som yttrar sig om sin desperation över att bli intvingade i föräldraskap mot sin vilja möts alltsom oftast med en "skyll-dig-själv"-attityd från präktiga människor som sluppit råka ut för detta själva.

    Även i fall då personen blivit uppsåtligen lurad eller pressad trots att han eller hon varit tydlig med sin vilja och försökt skydda sig. Då blir de närmast skuldbelagda för att ha litat på en annan person.


    Vill bara upplysa om att det faktiskt är övergrepp att uppsåtligen lura/pressa/tvinga/hota någon annan för att ta makt över deras val kring att skaffa barn.

    Det här är känt internationellt som Reproductive coercion (en.wikipedia.org/wiki/Reproductive_coercion ) och identifierat som ett stort samhällsproblem i bl a USA.
    Men det finns inte ens en svensk term för detta t ex "Reproduktivt tvång", och ämnet verkar inte omnämnas någonstans på svenska.
    Det tycks vara fullständigt obekant i Sverige även hos vård och myndigheter, inte ens RFSU och liknande verkar nämna det med ett enda ord.

    Trots det drabbas massor av såväl män som kvinnor, det här är en form av relationsvåld som bl a används som maktmedel för att kontrollera/isolera offret och hålla kvar denna i en relation.
    Fri aborträtt i all ära men det hjälper inte den som inte vågar använda den för att hon känner sig hotad och tror att hon får skylla sig själv som "gick med" på att skaffa barn när det faktiskt var under press och påtryckningar. Och sådant händer, inte bara inom "hederskulturer".

    Det är väldigt väldigt tyst om det här trots att så många andra "tabubelagda" och "obekväma" frågor lyfts upp i media och samhälldsdebatt. 


    Bara någon som råkat ut för det här kan förstå, men det tycks inte finnas någon slags samlande röst eller gemenskap alls kring det. De som utsatts lämnas att i tystnad känna sig exkluderade från sina egna liv och avskydda och skuld- och skambelagda för något de inte valt.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-05-27 09:27
    Förtydligande, eftersom det inte verkar gå fram utan missförstås ständigt:

    Det här handlar INTE om män som slarvat med preventivmedel.

    Det handlar om både män och kvinnor som gör vad de kan för att skydda sig och är medvetna om riskerna, men vars partner (eller familj) medvetet agerar för att få in dem i föräldraskap ändå mot deras uttryckliga vilja.

    Även om det finns en medvetenhet om risken att preventivmedel fallerar så är det få som räknar med risken att partnern uppsåtligen saboterar ens försök att skydda sig, eller risken att partnern byter skepnad i en relation och börjar använda press/påtryckningar/hot om att skaffa barn eller att avstå från abort.

    Det är det som är övergrepp och som det finns för lite kunskap och information om, just därför är det svårt att se riskerna innan det är för sent och att veta att det är övergrepp man blivit utsatt för.

    Man får lära sig om preventivmedel och dess risker redan i skolan men ingen talar om att den här typen av relationsvåld förekommer.

    Eftersom det är okänt hur utbrett det är i Sverige har vi en bild av att det bara är "slarviga män" som anser sig bli påtvingade föräldraskap. Men internationellt diskuteras det faktiskt oftare som en problematisk och utbredd form av våld mot kvinnor.
  • Svar på tråden Påtvingat föräldraskap ÄR övergrepp - men "Reproductive coercion" är okänt i Sverige
  • Anonym (Anonym)

    Säg en kvinna som lyckas våldföra sig på en man? Ha inte sex om du inte vill ha barn. Använd kondom om du ändå tar risken. 

  • rävsax
    Anonym (Anonym) skrev 2022-03-02 02:15:41 följande:

    Säg en kvinna som lyckas våldföra sig på en man? Ha inte sex om du inte vill ha barn. Använd kondom om du ändå tar risken. 


    Ett fullständigt strålande praktexempel på okunskapen kring den här typen av våld.
    Man blandar ihop övergrepp med att offret "slarvat".

    Önskar att budkapet i skolor mm var just att "ha för faaan inte sex överhuvudtaget" men istället är det i princip "ut och lek men använd preventivmedel" om du frågar RFSU. 

    Men ingen nämner risken att den du tror att du känner saboterar dina preventivmedel i smyg eller plötsligt byter skepnad och börjar pressa och hota dig att du måste gå med att skaffa barn.

    Och då är omgivningens dom "skyll dig sjääälv, du skulle ha fattat det här (åå vad jag själv är duktig som slarvat runt mer än dig men klarat mig undan - jag har minsann valt att vara friiivilligt barnlööös).

    Det är ok och normalt att ha relationer och du ses närmast som konstig om du inte har det.
    Men det är bara ok så länge du inte blir utsatt för något - då är det plötsligt bara ditt fel för att du inte levde i total avhållsamhet medan alla runt omkring dig skaffade partners. Inte ett dugg skevt.
  • Anonym (Elin79)

    Jag håller med om att det talas för lite om det. Jag skulle klassa det i samma nivå som det så kallade ekonomiska våldet, en form av relationsvåld som "inte syns". Dvs du slår inte, du hotar inte med våld men du använder det som maktmedel.

  • Anonym (Pålurat faderskap?)

    Tycker att lura på en man faderskap där egentligen en annan man är fadern är en form av våldtäkt faktiskt.

    Min pappa trodde han var min pappa (och jag trodde med det) fram tills jag var 16...är glad att vara hans dotter (typ?) trots att det inte är biologiskt...men det är fan inte rätt ändå.

  • Aniiee

    Hey, visste ni att Karolinska precis avbrutit en studie på ett nytt preventivmedel för män för att det var SÅ JÄKLA LYCKAT att vidare studier inte behövs? 

    Män, dags att börja om ni inte vill ha hoppsan-ungar.


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • rävsax
    Anonym (Elin79) skrev 2022-03-02 08:36:48 följande:

    Jag håller med om att det talas för lite om det. Jag skulle klassa det i samma nivå som det så kallade ekonomiska våldet, en form av relationsvåld som "inte syns". Dvs du slår inte, du hotar inte med våld men du använder det som maktmedel.


    Vad är det för folk som trycker "ogilla" på ett sådant här inlägg?

    Den som är emot uppmärksammande av relationsvåld och övergreppsmässig kontroll över människors egna livsval är närmast att klassa som taliban.

    Reproduktivt tvång är ju som bekant något talibaner vurmar för, främst.utövat mot unga flickor.
  • Anonym (Kvinna)

    Påtvingat föräldraskap genom tex saboterade kondomer, avsiktligt låtabli p-piller men säga att man tar dom etc är utan tvekan ett övergrepp. Frågan är vad påfölhden bör vara. Abort ser jag inte som ett alternativ.

    Detta ÄR ett helt annat problem än vad jag antar blir missuppfattningen som sker dagligen - att män lägger över ansvaret för preventivmedel på kvinnan etc. Jag som haft sex m ca 50 män har ensam tagit upp frågan om preventivmedel med alla utom 1 av dessa män, majoriteten av dessa män har inte ens velat använda skydd trots att jag sagt att jag är oskyddad - där tycker jag absolut att männen får skylla sig själva. Även om man blir gravid trots p-piller, kondom etc som inte är 100% säkert får man både som man och kvinna ta sitt ansvar (ekonomiskt om inte annat).

    Men att medvetet göra sig gravid mot den andres uttalade vilja med hjälp av lögner o sabotage ÄR övergrepp och sker inte ens bara av kvinnor men där är vi överrepresenterade.

  • rävsax
    Anonym (Anonym) skrev 2022-03-02 02:15:41 följande:

    Säg en kvinna som lyckas våldföra sig på en man? Ha inte sex om du inte vill ha barn. Använd kondom om du ändå tar risken. 


    Okej - ja, det finns många historier om dem.Sök på "baby trapping" till exempel.

    Här är en amerikansk medieprofil som berättar själv om hur hon försökte lura sin man trots att han skyddade sig:

    www.dailymail.co.uk/femail/article-2056875/Liz-Jones-baby-craving-drove-steal-husbands-sperm-ultimate-deception.html

    Fy skäms på mannen, han skulle förstås ha räknat med det här?
    En annan variant är denna historia från Reddit. (Du hittar fler på www.reddit.com/r/childfree/comments/t1zrb9/cf_fam_whats_your_almost_baby_trapped_story/ )

  • rävsax
    rävsax skrev 2022-03-02 19:35:11 följande:
    En annan variant är denna historia från Reddit. (Du hittar fler på www.reddit.com/r/childfree/comments/t1zrb9/cf_fam_whats_your_almost_baby_trapped_story/ )
    Gick ej att klistra in skärmdump, men detta är vad som avsågs:

    ProperAd1339:
    "Before I had my vasectomy, my ex claimed she was CF. Then I noticed she would try and hide the new condoms I had and insist on getting them herself before sex. Soooo then I got suspicious and pulled out with the condom. And that's when I found they were filled with holes. And that's when I dumped her and went down this massive drama-filled saga where she claimed to be pregnant and started harassing me and sending the police to my house with false accusations. Anyways: was not pregnant and restraining orders are my friend."
  • klyban

    Rävsax, ditt eget ansvar så kan du indvika detta.


    Och steg två, du äger itne kvinnanskropp, och vill du inte ha barn, så tar du ansvar för dig själv.


     


    Sicka offerkoftor!


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Påtvingat föräldraskap ÄR övergrepp - men "Reproductive coercion" är okänt i Sverige