• Elinjohe

Ebbe!?

Ebbe

Är Ebbe ett fint namn på en vuxen? Är det ett manligt namn?

Hur ser ni på namnet? Eller de personer med det namnet? 

• Svar på tråden Ebbe!?
  • Pimpinellan

Ogillar det med tanke på att jag är så gammal att jag minns Ebbe Karlsson-affären. 

• enola

Tänker mest på Lars Winnerbäcks son. Det är den enda Ebbe jag känner till tror jag, förutom Karlsson. Jag tycker nog att det är ett ganska fint namn.

• MsFry

Jag tycker inte att det är ett fint namn, för pluttinuttigt liksom. Men det betyder bara att jag inte skulle ge mitt barn det namnet. Vad spelar det för roll vad andra tycker? Om man gillar ett namn ska man ge sitt barn det. 

• Maymom

Fint!
    vi hade ett äldre par som Grannar när jag var liten där mannen hette Ebbe. De var jättesnälla så jag har jättebra associationer till namnet.

• LaviniaLetitia
    Pimpinellan skrev 2022-03-02 18:16:42 följande:

Ogillar det med tanke på att jag är så gammal att jag minns Ebbe Karlsson-affären. 

Ja, jag skulle också skriva det. Å andra sidan kommer de barn som föds nu, knappast att känna till den. SÅ stor var den inte. Men jag tycker dessutom att Ebbe låter för smeknamnsaktigt (det riktiga namnet är ju Esbjörn). 
  • Miramara

Nej, jag gillar inte namnet Ebbe. Sen vet jag inte exakt vad som skulle vara ett manligt namn, men Ebbe hade nog varit det sista som kom upp i de funderingarna.

• LaviniaLetitia
    Miramara skrev 2022-03-06 15:40:13 följande:

Nej, jag gillar inte namnet Ebbe. Sen vet jag inte exakt vad som skulle vara ett manligt namn, men Ebbe hade nog varit det sista som kom upp i de funderingarna.

Det är för smeknamnsaktigt för att vara riktigt manligt, tycker jag. Ljudmässigt är det mittemellan, om man ser ett namn som Cary, Kent, Roc, Rex, Clint, Rickard eller Fredrik (med övervägande hårda konsonanter i förhållande till mjuka konsonanter och vokaler) som de mest manliga, och namn som Simon, Julian, Florian, Pim, Manne och Emmanuel som de minst manliga (med övervägande mjuka konsonanter och vokaler i förhållande till hårda konsonanter). 
Svar på tråden Ebbe!?