• Anonym (789)

Journalister i Ukraina och andra otrygga platser vad tror ni?

Ja, till exempel han Stefan på TV4 tror ni att de tycker det är kul att jobba där och kanske riskera livet eller är det för att det är arbetsvägran annars? De måste?

Eller, kul kanske är fel ord men typ passionerade? De brinner för sitt jobb och trivs med det?

Eller är det för de måste betala räkningarna liksom och det hör till jobbet.

Tror ni de tycker det är spännande eller är de vana och härdade?

Jag tycker det verkar väldigt obehagligt att stå där.

Eller är de trygga och har mycket hjälp?

• Svar på tråden Journalister i Ukraina och andra otrygga platser vad tror ni?
  • nernu

Det är ingen som tvingar dom. Hade dom inte velat åka hade dom inte behövt. Tänker att dom gör det av samma anledning som folk jobbar inom militären eller polisen eller brandkåren eller andra riskfyllda yrken. Man anser att det är så pss viktigt att det är värt risken. Märktes på bert sundström att han var kluven till att lämna Kiev men han tänkte på sin familj. 

• Anonym (789)

Tror ni de tjänar bra med pengar under de här riskfyllda uppdragen eller är det samma lön året runt?

• Anonym (Lupp)
    Anonym (789) skrev 2022-03-02 23:27:06 följande:

Tror ni de tjänar bra med pengar under de här riskfyllda uppdragen eller är det samma lön året runt?

Kan inte tänka mig annat än att det ingår både risktillägg och traktamenten som ökar lönen när man är stationerad utomlands även för journalister.

Jag har jobbat med ett uppstartsarbete för ett nytt verksamhetscentrum för vårt företag utomlands ett år. Det gav en hel del extra pengar och låga kostnader eftersom företaget betalade boende och ersatte mat och omkostnader. Hade väl ca 20 000 kr/mån mer i överskott än när jag jobbade hemma under den perioden. Sparade ihop 300 000 kr på ett år utan någon som helst extra ansträngning.
  • Anonym (789)
    nernu skrev 2022-03-02 22:41:42 följande:

Det är ingen som tvingar dom. Hade dom inte velat åka hade dom inte behövt. Tänker att dom gör det av samma anledning som folk jobbar inom militären eller polisen eller brandkåren eller andra riskfyllda yrken. Man anser att det är så pss viktigt att det är värt risken. Märktes på bert sundström att han var kluven till att lämna Kiev men han tänkte på sin familj. 

Så du tror inte det är att de trivs med det egentligen, typ roligt jobb?
  • Anonym (.)

Journalister har en extremt viktig roll i oroshärdar. De gör samma sak som andra människor med samhällsviktiga funktioner: sin medmänskliga plikt.
    Inte av tvång utan av engagemang och kunskap och insikt i hur viktigt deras arbeten är. De liksom många andra gör skillnad och det är det som är det viktigaste, inte pengarna.

• Anonym (C)
    Anonym (789) skrev 2022-03-03 11:26:50 följande:

Att göra något man känner är viktigt och att trivas är ju inte motsatser. Vi är väldigt många som trivs med våra jobb just för att vi känner att det vi gör har betydelse.
  • Friger

Jag tror att även Journalister tänker på hälsan.

Därför det är så mycket bilder och filmer från flyktingar. Det är mindre farligt att stå i Polen och filma flyktingar än att stå i Ukraina och filma skjutande pansarvagnar.

Fegisar! :D

• Anonym (M)
    Anonym (789) skrev 2022-03-03 11:26:50 följande:
    Jag tror att många blir beroende av det. Det är svårt att återgå till att skriva om triviala saker som dålig snörörjning och att folk inte sopsorterar här hemma om man ägnat sig åt liv och död och levt med högt adrenalinpåslag.

Peter Englund har skrivit om det, hur han blev beroende av nära döden upplevelser när han åkte till Georgien (tror jag det var)... 
  • Anonym (.)
    Friger skrev 2022-03-03 12:46:32 följande:

Jag tror att även Journalister tänker på hälsan.

Därför det är så mycket bilder och filmer från flyktingar. Det är mindre farligt att stå i Polen och filma flyktingar än att stå i Ukraina och filma skjutande pansarvagnar.

Fegisar! :D

Självklart gör dem det. tänker på sina egna liv. En död journalist är inte någon bra journalist.

Sen kommer man inte undan, det är lika viktigt att dokumentera flyktingsituationen.

Din lilla smiley smakar bara illa, gör liknande själv, åk ner till flyktingarna i Polen så kan vi andra kalla dig för fegis sen.
Svar på tråden Journalister i Ukraina och andra otrygga platser vad tror ni?