Inlägg från: Lilleplutt2022 |Visa alla inlägg
  • Lilleplutt2022

40+ Gravid

MaddeBreli skrev 2022-05-15 17:15:45 följande:

Hej!

Också bim på fredag, hoppas för oss alla!

Heja oss! Solig

MaddeBreli och Brallans: Har ni några symtom? Har knappt känt något förutom lite molande värk till och från.
  • Lilleplutt2022
    Brallans skrev 2022-05-15 19:16:47 följande:

Det som avviker denna månaden är att jag har mkt högre temp än jag brukar ha efter äl, haft mer flytningar och molande värk i magen typ.. 
    själv då? 

MaddeBreli skrev 2022-05-15 19:47:04 följande:

Alltså jag har symptom.. mensvärk sen några dagar efter äl..yrsel..svullna vårtgårdar.. huvudvärk..

Men jag är helt övertygad om att jag är skengravid! Tänker att det är kraftig pms bara..

Förmodligen för att jag inte vågar hoppas. 

När ska ni börja testa? Och isåfall vilka tester använder ni er av? 

Brallans: Har själv aldrig tempat men har funderat på det, lyckas det inte denna gång kanske jag ska ta och göra det.

För mig har den molnande värken kommit och gått men varit helt borta de senaste dagarna. Ikväll hade jag tryck över nedre delen av magen, vet inte om det var pga maten eller så kanske mensen är på g. Går även på progesteron så kan vara en biverkning av det. 

MaddeBreli: Låter ju verkligen som gravidsymtom! Hjärta

Jag kommer testa mig på fredag om inte mensen hinner komma innan dess. Kommer använda enkel sticka.  Skulle det mot förmodan bli positivt (det skulle då vara första gången någonsin för mig) så kommer jag köpa ett digitalt clearblue testTungan ute

Nu börjar man bli otålig och vill bara att dagarna ska gå fort så man få veta om det har tagit sig eller inte! Solig

• Lilleplutt2022
    Brallans skrev 2022-05-17 14:26:47 följande:
    Halloj, samma som tidigare så inget nytt under solen :) 
    Mäter de från 10 de testerna? ja än ska man inte misströsta för minus är ju ganska tidigt ändå.. hejja hejja
    MaddeBreli skrev 2022-05-17 13:03:34 följande:

Hur går det? Nån som har spännande symptom eller testat sig? Jag testade med babyplan testa tidigt i  morse men det var så negativt som det kunde bli.. borde egentligen vänta til sj bim dagen som är på fredag. Noll tålamod har jag! Tycker mina sk symptom stannat av lite också..

Pepp till er alla!

Samma här, ingen förändring. Mensen har fortsatt inte kommit en tror det bara är en biverkning av medicinen. Orkar inte få upp förhoppningarna . Håller med att det är sjukt jobbigt att vänta. Jag har verkligen 0 symtom, visst att man kan ha det också om man är gravid men jag är skeptiskObestämd
    Haha ni märker att jag jag sprudlar av positivitet just nu!! Tungan ute

• Lilleplutt2022

Jag valde att testa idag, mensen hade fortsatt inte kommit men  det var som jag misstänkte negativt. Sorliga är att jag inte ens gråter längre när jag ser svaret, jag blir bara tom och trött på det hela.

Maddebreli och Brallans:
    Hoppas innerligt och håller tummarna att ni får plussat imorgon när ni testar er! Hjärta

• Lilleplutt2022
    Mojsan09 skrev 2022-05-05 22:27:26 följande:

Lycka till! 

Jag har BIM om en vecka. Hoppas på att DHEA tabletterna jag nu tagit i drygt en månad gjort susen och att det tar sig denna gången.

Ska testa DHEA med under sommaren, kan ju inte skada tänker jag. Var beställde du tabletterna från? Har du testat nivån innan du valde hur stor dos du ska ta? Glad
  • Lilleplutt2022
    Mojsan09 skrev 2022-05-20 11:14:09 följande:
    Jag beställde från dhea.com, de skickar i platt paket utan burken. Ja, jag testade dhea-s innan jag började, jag hade 5 umol/L. Det är inte jättelågt, men utifrån att ha läst här så tänker jag att den optimala nivån att sikta på är drygt 8 (som motsvarar 300 ug/dL):

https://itstartswiththeegg.com/faq/dhea-and-egg-health/

Ångrar dock att jag inte också mätte mitt testosteron!
    Tack för info! Funderar även om jag ska ta melatonin tillskott, tar du det?
  • Lilleplutt2022
    Mojsan09 skrev 2022-05-23 09:15:38 följande:
    Nej, jag tar inte melatonin. Blev inte riktigt klok på om det var vettigt för mig efter att ha läst i "It starts with the egg". Som jag uppfattade det så kunde det vara bra på kort sikt inför ivf tex, men att det kunde ställa till det på lång sikt, så vågar inte riktigt ta det. Tar en hel massa andra tillskott dock, tror tex också mycket på CoQ10 som jag tar 400 mg per dag av. CoQ10 stöder energiproduktionen i cellernas mitokondrier och är därför viktig för att kunna producera bra ägg utan kromosomfel.
    Ja det är en djungel och svårt att veta vad man bör ta. Jag är osäker på munkpeppar, hört flera som har tagit det och den blivit gravida. Men jag har regelbunden cykel så är osäker om det kan ställa till det, vad är din inställning till munkpeppar?
  • Lilleplutt2022
    Mojsan09 skrev 2022-05-26 21:06:24 följande:

Jag har inte varit så påläst om munkpeppar och därför inte tagit det, men nu har jag beslutat mig för att ge det en chans och har precis beställt! Men om jag känner att den ställer till det med cykeln kommer jag sluta, har också viss oro för det.

Ja, jag vågar inte chansa så skippar munkpepparn tills vidare. Har nu beställt de vitaminer som rekommenderades i boken  för mig och min sambo så får vi nu se om det blir någon skillnad till hösten. Har också beställt dhea och testosteron test som jag får ta när jag är tillbaka från semesterresan. Ska bli mycket intressant och se resultatet från testerna! 
  • Lilleplutt2022
    Mojsan09 skrev 2022-05-27 20:40:19 följande:
    Spännande, hoppas alla tillskott ger resultat! Har du testat amh någongång?
    Ja verkligen! Vet inte annars vad tusan man ska göra mer för att man ska kunna plussa!
    Kliniken mätte mitt amh och afc värde när vi startade ivf snurran. Har ett AMH på 3.1 och AFC på 32. Som jag förstår det är det väldigt högt och bra värde för någon som är +40. Gör ju att det blir ännu mer frustrerande att vi inte får till det, varken naturligt eller via ivf. 
    Hur länge har du ätit tillskott? Har du barn sen tidigare?
  • Lilleplutt2022

Nu har sambon och jag ett mission i sommar. Vi har beställt hem de tillskott som rekommenderas om man har svårt att bli gravid samt som man kan ta 2-3 månader innan IVF behandling. Det enda jag saknar just nu är DHEA som jag inte fått hem. Har heller inte kunnat testa min testosteron eller dhea pga influrnsa
    Ska blir otroligt intressant att se i augusti om det gör någon skillnad på resultatet gällande äggen och antalet ägg som klarar sig till dag 5.
    Tror ju tyvärr inte att vi kommer lyckas naturligt innan dess men vem vet  ett mirakel kan ju ske?!
    Ska oavsett börja tempa för att logga min kurva. Influensan är inne på dag 8 så risken är jag får räkna bort tempen innan näst mens som beräknas komma 18 juni. 

Hur går det för alla andra? Någon som har goda nyheter och som har fått ett plus?Hjärta

• Lilleplutt2022
    Mojsan09 skrev 2022-06-09 14:31:52 följande:

Inga goda nyheter från mig tyvärr, är på CD5 idag. Jag har tagit tillskott sedan årsskiftet ungefär, och dhea i ca 3 månader. Har precis testat om amh bland annat, hade hoppats att det skulle ha gått upp sedan december. Det hade det också, men bara till 0,55 från 0,4 så fortfarande väldigt lågt... Testade även testosteron som låg på 1,6 för att ha koll på att det inte hamnar för högt nu är jag tar dhea, men det ligger fortfarande inom normalintervallet så jag kör på ett tag till.

Åh vad trist att det inte visar mer förbättring, håller tummarna att det gör det om du fortsätter ett litet tag till! Man vill ju gärna att alla dessa tillskott gör någon nytta med tanke på hur mycket pengar man lägger ner på det Obestämd lycka till!Hjärta
  • Lilleplutt2022
    skaviblifyra skrev 2022-07-03 22:16:44 följande:

Vi gjorde ett halvhjärtat försök den här äl och idag plussade jag. Får se hur det går. Hur går det för er andra??

Grattis! Så glad för sin skull!Hjärta Ger mig hopp om att det kanske kan lyckas för mig med Solig
    MajaSv skrev 2022-07-04 14:41:19 följande:

Hur kollar man upp sin äggkvalite? Någon som vet?

Majasv så vitt jag vet så kan man inte se kvalitet på ägg via test förutom kromosomavvikelser men detta görs normalt inte i Sverige?
    Jag tar tillskott istället som vissa studier visar kan förbättra äggkvaliten bl a dhea och q10. Har tagit det i ca 6 veckor med massa andra tillskott och vitaminer. Kommer bli intressant att se om jag ser någon skillnad på antal ägg som överlever till dag 5 när vi ska genomgå vårt 5 IVF försök till hösten. Kan återkomma då om min äggkvalitet förbättrades Glad

Har du testat din amh nivå?
  • Lilleplutt2022
    MajaSv skrev 2022-07-07 10:48:50 följande:

Lilleputt, nä de har jag inte gjort, jag vet inte ens vad amh nivå är Drömmer
    ska sätta mig & googla på de nu :) 
    berätta gärna om de blivit någon förbättring, jag börjar känna mig lite uppgiven nu.,
    vi hade sex precis när vi skulle, flera gånger förra ägglossningen, är på bim+2, har haft spänningar i både nedre del av magen & i svanken i 1v & igår fick jag en ?brännande? känsla i brösten, har gjort 2 test, senaste i morse & båda neg? 
    jag har käkat munkpeppar i ca 2 månader, vet inte om de kan spöka? 
    nu vill jag bara att mensen ska komma så att man slipper spänningarna & den svullna magen som ger en gravidkänsla Spöke

Absolut återkommer hur det går med nästa IVF och om jag kan se någon förbättring. 

Jag skulle rekommendera att börja tempa. Jag startade för 6 veckor sen och jösses nu önskar jag att jag hade börjat för 3 år sen. Man lär sig så mycket samtidigt som jag är noggrann att logga mina symtom. 
    Jag förstår precis hur du känner .  i juni blev det 3 år sen jag tog ut spiralen och vi har fortsatt aldrig fått ett plus. Man blir verkligen uppgiven men nu har jag fått upp hoppet igen när jag har startat med tillskotten och även läser om flera som har plussat den senaste tiden Skrattande

Vet du hur länge sen du hade ägglossning dvs hur många äl+ du är på? De kan ju vara så att det är för tidigt för test om det inte har gått tillräckligt många dagar den ägget lossnade?Solig
    Jag har aldrig testat munkpeppar så har väldigtvdålig koll vad som ska vara bra och dåligt med det. 
  • Lilleplutt2022
    Mojsan09 skrev 2022-07-07 15:11:05 följande:
    Du måste uppdatera här hur det går med femte ivf-försöket, är supernyfiken på om tillskotten kommer göra någon skillnad på antalet ägg som överlever! Håller verkligen tummarna för det! 

Jag tar sedan en dryg månad tillbaka munkpeppar, är lite osäker på om det var en bra eller dålig idé. Jag brukar ha rätt kort cykel, 24-26 dagar, men förra cykeln var ännu kortare, bara 22 dagar, så om det blir samma denna cykel ska jag nog sluta med munkpepparn.
    Tack Mojsan! Absolut ska hålla er uppdaterade.
    Ja vet inte vad jag ska tro om munkpeppar, visst stod det inget pm det i IT starts with the egg? 
    Var väl mer om att l arginin, bidrottning gelé och nåt mer inte hade bevisad förbättring på fertiliteten?
  • Lilleplutt2022
    Mojsan09 skrev 2022-07-09 18:50:10 följande:

Det stämmer att det inte stod något om munkpeppar. Synd, för det hade varit intressant att veta författarens inställning till det. 

Bidrottninggele vet jag att hon nämner och avråder ifrån pga att det visats påverka fertiliteten negativt för vissa (och positivt för vissa), så det låter jag bli av den anledningen.

Vilka tillskott tar du Mojsan?
    Jag och min sambo följer hennes råd som är inför IVF till punkt och pricka. Blir en hög med tabletter varje dag men  dethoppas jag är värt det! I veckan ska jag ta nytt test för dhea och testosteron för att se om värdena har ökat eller inte. Tagit dhea 50 mg nu i 30 dagar. 
  • Lilleplutt2022

Yes han får ta en massa tillskott också så vi följer vad som rekommenderades i boken Skrattande
    Tror det är:
    Multivitamin man, bio qinon q10, omega 3, alpha lipoic, och l-carnitine. Vi har hållt på lite mer än  en månad så hoppas verkligen det hjälper. Jag tror iaf att jag har en bättre hormonell balans men det kan också vara så att jag inbillar mig Skrattande

Svar på tråden 40+ Gravid