Inlägg från: Anonym (Trebarnsmamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trebarnsmamman)

Vad hjälper era tonåringar till med?

Anonym (D) skrev 2022-03-04 16:31:20 följande:

Och där har du nog svaret. Ni var 2 st vuxna som delade på hushållsarbetet och 1 barn. Tänk dig stöket en större familj skapar och där den ena vuxna jobbade tider så eventuellt bara söndagen fanns till förfogande över hushållssysslor. Vi ungdomar var ju de som använde mest disk, skapade mest tvätt, smutsade ner mest. Varför skulle vi inte då ta sin del av det?
    Men detta är min åsikt och klart man gör det som passar familjen bäst. Men jag tycker ts tonåringar har lite sysslor. 

Vi har det nog ungefär som det var i din familj när du växte upp. Tre barn, 10, 12, 15. Alla drar sitt strå till stacken, det blir inte så betungande när man hjälps åt. Jag tycker också att TS ungdomar gör väldigt lite.
  • Anonym (Trebarnsmamman)
    MammaMusan skrev 2022-03-03 19:14:40 följande:
    Vad hjälper era tonåringar till med?

Jag har dagliga diskussioner med mina tonåringar - dom tycker att jag utnyttjar dom till att göra sysslor och att jag inte gör något själv.
    Det dom gör - städar sitt rum 1 gång i veckan, bäddar rent varannan vecka i sin egen säng och turas om att plocka ur diskmaskinen. Ålder på barnen är 15 och 17 år. 
    Jag jobbar 100%, handlar, tvättar, lagar mat, styr upp ja sådär som vi mammor gör. Är det verkligen att begära för mycket av sina barn?

Är du helt ensamstående med barnen på heltid? Även om du inte är det så kan jag tycka att dina barn gör lite i hushållet. Låt dom ansvara för varsin middag? Laga mat bör dom kunna i den åldern. Städning av allmänna ytor 1 ggr/vecka där alla har varsin syssla som kan rulla runt så man turas om. Man hjälps åt i en familj.

Svar på tråden Vad hjälper era tonåringar till med?