• Anonym (Anonym)

Läcka fostervatten?

Hej! Varnar för äckligt innehåll för den känslige..

Jag är gravid och befinner mig just nu i v37+3 och jag märkte igår kväll när jag skulle göra ett glas oboy att det plötsligt rinner till mellan benen och det blev plötsligt dyngsurt i trosorna. Trodde direkt att det var vattnet som börjat sippra så jag sprang in och tog på mig en binda och gick och la mig för natten men sen har det inte hänt något mer på hela natten/morgonen förutom att imorse var där fyllt av grönt, halvvattnigt slem i trosorna (såg ut som någon snutit sig). Jag luktade även i trosorna igår när det rann och känner igen lukten från min första graviditet då vattnet också fick pyspunka (fast mycket kraftigare så då var det inga tvivel), det luktar inte urin iallafall och jag kan svära på att det inte var flytningar, då är urin mer troligt isåfall. Hur ska jag tolka allting? Hur hade ni tolkat allting? Förstår att det kommer märkas snart om det är på g men jag är så färdig med att vara gravid så jag hoppas så innerligt att det är på gång. Någon med liknande erfarenheter?

• Svar på tråden Läcka fostervatten?
  • mamaleona

Låter som att det kan vara en sk hög vattenavgång. Dvs går hål i hinnorna upptill, då brukar det inte komma så mycket. Nu vet jag inte sveriges vårdkedja i frågan då jag bor o jobbar i finland. Här skulle vi be dig in o kolla läget, ge vidare info om allt bra, o börja peta igång förlossningen imorgonbitti. Ring in o fråga. Om du får feber skall du åka in. Hälsn en bm

• Aamon

Låter som mekoniunfärgad vattenavgång, så dags att ringa förlossningen för att åka in på bedömning.

• Anonym (Anonym)
    mamaleona skrev 2022-03-04 08:33:58 följande:

Låter som att det kan vara en sk hög vattenavgång. Dvs går hål i hinnorna upptill, då brukar det inte komma så mycket. Nu vet jag inte sveriges vårdkedja i frågan då jag bor o jobbar i finland. Här skulle vi be dig in o kolla läget, ge vidare info om allt bra, o börja peta igång förlossningen imorgonbitti. Ring in o fråga. Om du får feber skall du åka in. Hälsn en bm

Tack så hemskt mycket för hjälpen!
    precis efter att jag postat inlägget rann det till igen - trosorna blev plötsligt helt blöta av någon genomskinlig vätska. Luktar inte kiss nu heller. Har tagit på mig en binda för att försöka samla upp mer vätska - men kan förlossningen på något annat sätt ta reda på om det är fostervatten eller inte ifall jag inte lyckas fånga upp någon vätska i bindan?
  • Butembobaby

Jag hade liknande när mitt vatten gick. 

Det pös ut lite i taget så att säga och jag trodde det var flytningar först. Inga värkar kom igång. 

Om jag var du skulle jag ringa till förlossningen och förklara läget. De kommer säkert vilja att du kommer in på en undersökning för att konstatera läget. Det är ju förhöjd risk för infektion om man går runt med hinnorn spräckta. 

Grönt fostervatten  brukar de ju också säga kan bero på att barnet bajsat i vattnet, så skulle absolut ringa in och be om en undersökning:) 

För mig så kom aldrig värkarna igång naturligt, så jag fick åka in på en igångsättning 48h efter vattenavgången. Man har höstmys ket skräckhistorier om igångsättningar, men min förlossning var helt otrolig, skulle ge den 10/10 alla dagar Glad

• Anonym (Anonym)
    Butembobaby skrev 2022-03-04 08:40:21 följande:

Jag hade liknande när mitt vatten gick. 

Det pös ut lite i taget så att säga och jag trodde det var flytningar först. Inga värkar kom igång. 

Om jag var du skulle jag ringa till förlossningen och förklara läget. De kommer säkert vilja att du kommer in på en undersökning för att konstatera läget. Det är ju förhöjd risk för infektion om man går runt med hinnorn spräckta. 

Grönt fostervatten  brukar de ju också säga kan bero på att barnet bajsat i vattnet, så skulle absolut ringa in och be om en undersökning:) 

För mig så kom aldrig värkarna igång naturligt, så jag fick åka in på en igångsättning 48h efter vattenavgången. Man har höstmys ket skräckhistorier om igångsättningar, men min förlossning var helt otrolig, skulle ge den 10/10 alla dagar  // Glad

Tack så mycket för svar! Det känns som att jag övertolkar det hela för att jag så gärna vill att det ska vara igång, samtidigt är det ju ett faktum att någonting läcker. Jag drar mig lite för att åka in ifall de säger att det inte är vattnet trots allt, känns så övermäktigt att det kanske är på gång och därför tvekar jag.. Skäms 

Själva vätskan upplever jag som genomskinli, det var bara den där strimlan av slem som var grön. Kan det ändå röra sig om mekonium? jag tänkte på slemproppen men med min äldsta så var den gul och stor som en geléklump så jag vet inte riktigt vad jag ska tro. Hur som helst väldigt spännande..
  • Anonym (Anonym)

Händer ingenting.. inte läckt något mer som jag märkt av, gått med binda hela dagen.. Rynkar på näsan lite molvärk då och då som är nytt för idag men annars ingenting. Besviken :(

Svar på tråden Läcka fostervatten?