• malinmyra

    Tvååring omikron

    Har precis fått konstaterat covid i familjen för första gången och är enormt orolig för vår tvååring. Är det ngn som kan berätta mer om hur det varit för era barn? 

  • Svar på tråden Tvååring omikron
  • Anonym (Allihopa)

    Väldigt lindrigt för båda barnen. Knappt som en förkylning ens. Lite trött, lite feber, gav Alvedon, de sov lite extra, nästan som vanligt dagen efter.

  • lövet2

    Mitt barnbarn var jättesjuk och eländig i ett dygn ungefär. Sedan piggnade hon till och var frisk efter 3 dagar.

  • Anonym (Sara)

    Hur vet du att det är Omikron? Min sjuåring fick Covid-symtom först och var bara lite snorig. Jag var också snorig. Min man blev lite sjukare än oss andra. 


    vår 5 åring testade vi aldrig och han hade inte heller några symtom över huvud taget. han var precis som vanlig, inte ens snorig, men antar har fick Covid ändå eftersom vi andra fick det. 


    Varför är du orolig? Barn får ju oftast väldigt milda symtom. 

  • Anonym (H)

    Vi har nyligen haft covid, jag slapp dock symtom (tagit tre doser vaccin)
    barnen på 2 och 3 år hade i stort sett samma förlopp: ett dygn av hög feber och tydlig allmänpåverkan (som dock blev bättre av Alvedon) och därefter som en vanlig förkylning. Sjuka ca 10 dagar totalt. Vi har testat med hemmatester för att få bekräftat! 

  • malinmyra
    Anonym (Sara) skrev 2022-03-04 22:47:33 följande:

    Hur vet du att det är Omikron? Min sjuåring fick Covid-symtom först och var bara lite snorig. Jag var också snorig. Min man blev lite sjukare än oss andra. 


    vår 5 åring testade vi aldrig och han hade inte heller några symtom över huvud taget. han var precis som vanlig, inte ens snorig, men antar har fick Covid ändå eftersom vi andra fick det. 


    Varför är du orolig? Barn får ju oftast väldigt milda symtom. 


    Vet inte specifikt att det är omikron egentligen, men vi har konstaterat covid iaf. Då omikron i princip tagit över var vi bor, så antog jag det.

    Han föddes samma vecka som pandemin startade i Sverige och det satte väl sina spår hos mig. Var otroligt orolig när han var nyfödd och man inte visste ngt om viruset, därefter har det bara suttit kvar litegrann. Är inte lika orolig som förr, däremot bekymrar jag mig över att de sagt att den nya varianten eventuellt slår lite hårdare mot barn, med feberkramper, sjukhusbesök etc. En väninna till mig fick nyligen ringa ambulansen pga att hennes dotter (i samma ålder) fick det så jobbigt med covid. Däremot vet jag ingen annan i samma ålder, som haft covid, därav ingen annan att fråga heller.
  • Anonym (Lindrigt)

    Hela vårt dagis har haft corona nyligen, så med största sannolikhet omikron. Ingen blev särskilt sjuk. Nån kräktes ett par gånger, någon hade feber i ett par dagar. Många fick hosta men den gick över väldigt snabbt. Vårt barn som är 5 år hade sån riktigt djup och skrällig hosta när hon testade positivt, men den gick över nästa dag. Ingen feber alls. Det var mycket lindrigare än förkylningen hon hade några veckor tidigare.

    De som blev sjukast var syskon i mellanstadieåldern. Där var det några som låg däckade med feber i upp till en vecka. Men ingen blev allvarligt sjuk, utan typ som en vanlig influensa.

  • Anonym (Julia)

    Vår treåring fick feber en kväll och var lite gnällig och trött några dagar. Femåringen kräktes en gång, hade feber en dag och sen diarré i en vecka och ville inte äta. Hon drabbades nog hårdast av oss alla!

  • Anonym (Barn)
    malinmyra skrev 2022-03-04 23:54:53 följande:
    Vet inte specifikt att det är omikron egentligen, men vi har konstaterat covid iaf. Då omikron i princip tagit över var vi bor, så antog jag det.

    Han föddes samma vecka som pandemin startade i Sverige och det satte väl sina spår hos mig. Var otroligt orolig när han var nyfödd och man inte visste ngt om viruset, därefter har det bara suttit kvar litegrann. Är inte lika orolig som förr, däremot bekymrar jag mig över att de sagt att den nya varianten eventuellt slår lite hårdare mot barn, med feberkramper, sjukhusbesök etc. En väninna till mig fick nyligen ringa ambulansen pga att hennes dotter (i samma ålder) fick det så jobbigt med covid. Däremot vet jag ingen annan i samma ålder, som haft covid, därav ingen annan att fråga heller.

    I min yngstas förskola är alla i gruppen födda mellan april 2019 och maj 2020 (14-15 stycken). Alla utom två har haft omikron nu senaste veckorna (alla vuxna som arbeta där också). Ett barn född 2020 behövde läkarvård på sjukhuset. Det barnet har matallergiker (möjligt barnet har andra sjukdomar jag inte känner till). De andra barnen har haft allt från lite diare till full influensa men inte behövs vård som jag vet om. 


    Vår yngsta har haft feberkramper och blev väldigt dålig i RS-virus (fick också ringa ambulans och fick hjälp med andningsmediciner och mask) så jag tar inte heller så lätt på covid. Barnet var 3 månader när pandemin bröt ut här uppe i Skandinavien. Försöker undgå att vi ska bli sjuka på grund av det. Vi har inte haft det (eller vi har inte testat positiv på varken snabbtest eller PCR). 

    Nu tror jag det är oundvikligt egentligen och bara väntar på att även vi ska få det. Nästan alla på jobbet har också haft det så det känns som att det finns överallt nu. 

  • Anonym (Lättast)

    När vi hade det  januari, var tvååringen den som hade det lindrigast. Han var lite snuvig och blankögd på dagen, fick lätt feber på natten och vaknade sen frisk. Vi andra tre hade 39 graders feber i två dygn och varierande grad av huvudvärk och led-/muskelvärk samt rejält trötthet. 

Svar på tråden Tvååring omikron