• Anonym (Arg och sur)

Fick löneförhöjning idag

Jag har ett högkvalificerat jobb. Jag har slitit oerhört hårt för att komma hit och jobbar nu uppemot 60 timmar per vecka.

Pga mina höga prestationer fick jag 6000 kr i löneökning nyligen. Mina kollegor med liknande tjänster fick runt 2500.

Min sambo är sjukpensionär och kroniskt sjuk och kommer sannolikt aldrig kunna jobba. Hennes sjukdom uppdagades när hon pluggade och då hon arbetade vid sidan om hade hon inget skyddat SGI. Hennes ersättning efter skatt ligger nu runt 7000 kr i mån.

Nu till saken. Vi bor i Stockholm och drömmer om att kunna köpa hus. Pga min sambos tillstånd måste ju jag försöka dra in pengarna så detta kan fungera. Pga mitt jobb och min sambos tillstånd kan jag inte bo med en timmes eller mer pendling bort.

Min löneförhöjning var alltså 6000kr. Ink arbetsgivaravgifter betalar min arbetsgivare över 8000 kr mer för denna ökning. Jag får behålla 2300 kr efter skatt. Detta är ett jävla hån. Hur ska vi någonsin kunna uppnå vår dröm när allt extra jag tjänar beskattas med nästan 60%?

• Svar på tråden Fick löneförhöjning idag
  • Anonym (Vänster är ett skällsord)

Precis som du just upptäckt så är det ganska poänglöst med löneökning när man finner sig runt ett visst lönespann. Det krävs då relativt stora ökningar för att det skall vara nått att skriva hem om...

Det är då bättre med förmåner eller ökad tjänstepension.

Hade detta varit för 5-10år sen så hade det självklara rådet varit att köpa nått mindre nu och göra "bostadskarriär", men som bostadsmarknaden och omvärldssituationen ser ut för stunden så vet i tusan om det är ett skottsäkert råd längre.... 

• Anonym (Hold my beer)

Flytta. Ingen har råd att bo i Sthlm ändå.

• Anonym (Arg och sur)
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-03-05 08:59:20 följande:

Precis som du just upptäckt så är det ganska poänglöst med löneökning när man finner sig runt ett visst lönespann. Det krävs då relativt stora ökningar för att det skall vara nått att skriva hem om...

Det är då bättre med förmåner eller ökad tjänstepension.

Hade detta varit för 5-10år sen så hade det självklara rådet varit att köpa nått mindre nu och göra "bostadskarriär", men som bostadsmarknaden och omvärldssituationen ser ut för stunden så vet i tusan om det är ett skottsäkert råd längre.... 

Fast även om vi köper något litet så ökar ju det vi vill köpa ännu mer. Vårt problem är inte insatsen. Vi har båda sparande och lite hjälp från föräldrar. Problemet är inkomsten, eller inkomsten efter skatt. Med tanke på min höga lön är den ok brutto, men staten tar kål på oss netto.

En annan familj som tjänar lika mycket brutto som vi får ut över 15 000 mer netto I månaden. Hur är det rättvist?
  • Anonym (Arg och sur)
    Anonym (Hold my beer) skrev 2022-03-05 09:03:26 följande:

Flytta. Ingen har råd att bo i Sthlm ändå.

Om det ändå vore så lätt. Hela min bransch och det jag är utbildad för att göra befinner sig i Stockholm. Här bor vänner och familj som kan hjälpa till med framtida barn. Flyttar vi härifrån skapar det fler problem än det löser.
  • Anonym (Hold my beer)
    Anonym (Arg och sur) skrev 2022-03-05 09:10:55 följande:
    Om det ändå vore så lätt. Hela min bransch och det jag är utbildad för att göra befinner sig i Stockholm. Här bor vänner och familj som kan hjälpa till med framtida barn. Flyttar vi härifrån skapar det fler problem än det löser.
    Du kan inte jobba distans? Utbilda dig till något annat? Kan ni bo i en annan närliggande stad som inte är Sthlm?
  • Anonym (Man 53 år)

Välj att inte bo i Stockholm och få mycket högre livskvalitet!

Våga tänka annorlunda och du kommer upptäcka att du får en trevligare tillvaro där du mår bättre om du lämnar stressen i storstaden och bosätter dig på landsbygden.

Pengar och status verkar viktigt för dig - du får mycket mer pengar i plånboken i slutändan om du väljer att bo billigare!
    Lycka till!

• Anonym (Igen)

Visst har du skrivit trådar om detta förut? Om sambeskattning osv?

• Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Arg och sur) skrev 2022-03-05 09:09:41 följande:
    En annan familj som tjänar lika mycket brutto som vi får ut över 15 000 mer netto I månaden. Hur är det rättvist?
    Det är här skon klämmer alltså, du är bitter över att vi inte tillämpar sambeskattning?

• Drottningen1970

Tänk på hur din sjuka sambos situation hade varit utan skatter. Hade hon fått sin ersättning på 7000 kr då? Hur hade det funkat om hon/du behövt finansiera läkarbesök, medicin, rehabilitering etc ur egen ficka?

• Anonym (Arg och sur)
    Anonym (Man 53 år) skrev 2022-03-05 09:12:03 följande:

Välj att inte bo i Stockholm och få mycket högre livskvalitet!

Våga tänka annorlunda och du kommer upptäcka att du får en trevligare tillvaro där du mår bättre om du lämnar stressen i storstaden och bosätter dig på landsbygden.

Pengar och status verkar viktigt för dig - du får mycket mer pengar i plånboken i slutändan om du väljer att bo billigare!
    Lycka till!

Pengar och status är inte avgörande på något sätt. Däremot har jag alltid drömt om att bo i ett hus av hyfsat bra standard. Inte så jäkla märkvärdigt på något sätt.

Då min sambo inte kan öka sin inkomst blir min helt avgörande. Vi har familj och vänner i Stockholm som är livsnödvändiga för oss när/om vi får barn. Dessutom kan jag aldrig tjäna samma pengar I en mindre stad i min bransch så levnadsstandarden kommer inte bli bättre även om jag flyttar till Falun.

Hade vi bara blivit rimligt beskattade som andra par som tjänar lika mycket hade vi inte haft så stora problem.
Svar på tråden Fick löneförhöjning idag