• Sat 5 Mar 2022 18:32
    4876 visningar
    11 svar
    11
    4876

    Frösådd - nybörjare. Ska det se ut såhär eller gör jag något fel?

    Hej! Är helt nybörjare på att plantera och tycker det är skitkul! Följer noga på fröpåsarna hur allt ska planteras och sen har jag plast över med hål. Ställer frösådden under växtbelysning där de får gotta till sig. 

    Nu till frågan, för 2 dagar sen såg jag att min oreganosådd fått massa blad. Tog bort plasten och flyttade den till sovrummet som ligger på cirka 16 grader. Har även lampa över den som är 1500 lumen.

    De ser så små ut och undrar om jag har gjort rätt? Ska det se ut såhär eller har jag flyttat de från värmen för tidigt?

  • Svar på tråden Frösådd - nybörjare. Ska det se ut såhär eller gör jag något fel?
  • Sat 5 Mar 2022 18:33
    #1

    Bättre bild 

  • Sat 5 Mar 2022 18:40
    #2

    EN TILL FRÅGA : min persiljaplanta ser jag nu har grott, några av fröna. Ska jag vänta med att flytta de till svalare eller ska jag flytta direkt eftersom cirka 5 av 10 grott?

  • Sun 6 Mar 2022 08:25
    #3

    Jag har aldrig sått just oregano, men jag tycker inte att det där ser konstigt ut. Ju mindre frön desto mindre är det första gröna som kikar ut ur dem. Lobelior är så små i början att man nästan behöver mikroskop för att se dem.

  • Sun 6 Mar 2022 08:37
    #4

    Vissa blad är pyttesmå i början och oregano har ju inte jättestora blad även som fullvuxna så det är säkert helt i sin ordning. Däremot ser jorden något blöt ut. En alltför blöt jord kan kväva de känsliga rötterna. Ett annat tips är att så små frön i mindre behållare, så kallade pluggar, som också motverkar att det blir för mycket tung jord runt de små rötterna.

    Kolla in Skillnadens Trädgård som Sara Bäckmo driver. Där finns hur mycket bra tips och råd som helst. Finns även facebook-sidor där man kan stärka frågor och få bra råd :)

    Välkommen in i odlarlivet! :)

  • Magica­l
    Sun 6 Mar 2022 08:45
    #5

    Oregano växer som ogräs så jag skulle tro man nästan inte ens kan ha ihjäl dem. Jag har trädgården full varje år utan att jag gör ett skit. 

    Men självklart är alla plantor pyttesmå i början. Jag kanske missförstår din fråga TS, men hur ska plantor annars börja? 

  • Sun 6 Mar 2022 08:49
    #6

    Jag tycker det ser helt normalt ut ??

  • Sun 6 Mar 2022 15:44
    #7

    Tack för svaret allihopa!! Bra, var rädd att jag gjort något fel eftersom de var så små så kändes som de liksom minskat men de lever fortfarande så det går framåt haha! 

    Men angående frösådd : ska man vänta tills fler frön gror innan man flyttar på odlingen till svalare ställe eller ska man flytta på odlingen direkt när några har grott? Min persilja har 2 stjälkar med hjärtbladen nu och jag har ställt de svalare MEN ser att två stycken frön började växa upp men slutat halvvägs (inga hjärtblad utan är liksom som en ögla ner i jorden). Flyttade jag de för fort? 

  • Sun 6 Mar 2022 18:15
    #8

    De behover ljus. Jag brukar ha alla plantor nära fönster och under växtbelysning tills det är dags att plantera ut dem. Funkar alltid bra.

    Bara16 grader vill väl ingen ha, varken människa eller plantor ;)

  • Sun 6 Mar 2022 18:41
    #9
    Tow2Mater skrev 2022-03-06 18:15:57 följande:

    De behover ljus. Jag brukar ha alla plantor nära fönster och under växtbelysning tills det är dags att plantera ut dem. Funkar alltid bra.

    Bara16 grader vill väl ingen ha, varken människa eller plantor ;)


    De står under växtbelysning. Jag hsr de runt 25 grader och ljust när de ska gro, och sen när de grott flyttar jag de till svalare för läser och hör överallt att de inte ska vara varma när de väl grott utan svalt och ljust? 
  • Tue 12 Apr 2022 11:24
    #10

    jag skulle säga att dels verkar jorden väl blöt, men även så behåller jag plasten på tills plantorna tar i plasten som regel. (tills de är ca 2 cm) Så att jag vet att de inte dör i samma sekund som jag tar bort plasten. Om du tänker som så, så fort du har planterat fröerna och vattnat jorden och satt på plasten har du skapat ett litet typ ekosystem som är i en perfekt balans, luftfuktigheten är perfekt osv vilket skapar förutsättningarna för fröerna att börja växa. Men samma sekund som du tar bort plasten så förstör du den balansen, så då är det bra om du ser till att plantorna är redo för "den hårda världen" innan du gör det, genom att låta de vara någon extra dag där inne.. =)

  • Fri 15 Apr 2022 14:52
    #11

    VAD är detta flyttandet mellan värme med att göra?
    Vet ju vissa frön ska gro i lite högre temp och sen stå i normal, men detta låter lite väl mycket.

    Man behöver egentligen inte ha någon lampa för detta när de gror och blir sticklingar.
    Skulle hellre se en fläkt på dom, så de får starkare stammar.
    Och att man vrider på krukan varje eller varannan dag, så de inte lägger sig emot solen.


     


    På såna här saker har jag också plast över, men gör aldrig lufthål.
    Utan skakar ned vattnet som dunstat upp i gladpacken, och sen när de kommit upp så tar jag bort plasten, gör detta med de flesta grundgroende frön eller ljusgroende.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
Svar på tråden Frösådd - nybörjare. Ska det se ut såhär eller gör jag något fel?