• Anonym (Glasögonorm)

Körkort som saknar villkorskod för glasögon

Jag upptäckte för en tid sen att mitt körkort saknar koden för villkoret om glasögon eller linser. Antingen har man missat det när syntestet gjordes, eller sen hon Transportstyrelsen. Jag är så pass närsynt att jag aldrig skulle köra utan glasögon eller linser, så det är inget problem så, men nu när körkortet snart ska till att förnyas undrar jag vad jag har för ansvar här.

Måste jag informera Transportstyrelsen om felet och att villkorskoden ska dit?

• Svar på tråden Körkort som saknar villkorskod för glasögon
  • Anonym (X)

Känns ju lämpligt att du gör det, ja.

• Anonym (Glasögonorm)
    Anonym (X) skrev 2022-03-06 13:37:41 följande:

Känns ju lämpligt att du gör det, ja.

Lämpligt är väl en sak, men behövs det egentligen?
  • Anonym (X)
    Anonym (Glasögonorm) skrev 2022-03-06 18:12:50 följande:
    Lämpligt är väl en sak, men behövs det egentligen?

Är det jobbigt för dig att rätta till felet? Du är kanske inte den enda som har fel. 

Vad är det med folk idag, egentligen? Så själviska och ohjälpsamma. 

• Anonym (Glasögonorm)
    Anonym (X) skrev 2022-03-06 18:15:35 följande:

Är det jobbigt för dig att rätta till felet? Du är kanske inte den enda som har fel. 

Vad är det med folk idag, egentligen? Så själviska och ohjälpsamma. 

Ja, det blir ju ganska omständligt. Jag kommer att behöva bekosta en speciell synundersökning, samt göra mig omaket att låta tillverka ett nytt körkort. 
  • Anonym (omar)

Det är din skyldighet att rapportera om du upptäckt felet, inte om du inte gjort det.
    Så upp till dej om du sett det eller inte.

• Anonym (X)
    Anonym (Glasögonorm) skrev 2022-03-06 18:24:50 följande:
    Ja, det blir ju ganska omständligt. Jag kommer att behöva bekosta en speciell synundersökning, samt göra mig omaket att låta tillverka ett nytt körkort. 
    Du ska ju snart förnya det, så varför inte göra det korrekt? 
  • Anonym (Nytt körkort)

Jag tog körkort för en månad sedan och har också stort behov av glasögon.  Inte heller mitt har sån kod... Ska det vara det tro för närsynthet? 

• Anonym (Optiker)

Jag har märkt sedan ett antal år att det inte längre finns med när jag kollar synen på mina patienter så jag tror att transportstyrelsen tagit bort det? Har du läst på deras hemsida?

• Anonym (Glasögonorm)
    Anonym (Optiker) skrev 2022-03-06 20:00:36 följande:

Jag har märkt sedan ett antal år att det inte längre finns med när jag kollar synen på mina patienter så jag tror att transportstyrelsen tagit bort det? Har du läst på deras hemsida?

Jag har läst och det ska finnas. Mitt körkort är nästan nio år gammalt, och då fanns det absolut. En väninna tog strax efter mig och har villkoret. 
  • Anonym (Optiker)
    Anonym (Glasögonorm) skrev 2022-03-06 20:14:58 följande:
    Jag har läst och det ska finnas. Mitt körkort är nästan nio år gammalt, och då fanns det absolut. En väninna tog strax efter mig och har villkoret. 
    Då var mitt svar inte till hjälp... Jag trodde de inte längre skrev ut det fysiskt. Tack för informationen.
Svar på tråden Körkort som saknar villkorskod för glasögon