• Anonym (Orolig)

Svullnad vid ändtarmsöppning, gravid

Är gravid i 3e trimestern.

Var precis på toaletten och när jag torkade mig upptäckte jag att de gjorde ont, som ett skavsår.. När jag tittade i spegel såg de jättekonstigt ut. Är svullen över halva anus. Svårt att beskriva men ingen hudflik utan ser ut som en svullen knöl precis nedanför mellangården över halva anus. 

Känner mig orolig över vad detta kan vara... Aldrig varit gravid innan å undrar om detta kan va hemorrojder? Vet ej hur de ser ut.
    Någon som haft nått liknande? 

• Svar på tråden Svullnad vid ändtarmsöppning, gravid
  • Anonym (Gasell)

Låter som hemorrojder. jag fick liknande när jag var gravid nyligen. Var obehagligt och gjorde ont i några dagar. Smörjde med någon salva och tryckte försiktigt In dem. besvären försvann på ett par dagar och återkom inte. Nu är jag nyförlöst och har fortfarande inte några bekymmer och hoppas inte det kommer tillbax. 

• AndreaBD

Jodå. Det är säkert hemorrojder. Det är väldigt vanligt att man får såna under graviditet. Köp salva på apoteket, t.ex. xyloproct. De brukar dra sig tillbaka igen. Om inte nu, så senast efter graviditeten. Kyla funkar också. 

• Anonym (Orolig)
    Anonym (Gasell) skrev 2022-03-06 18:34:04 följande:

Låter som hemorrojder. jag fick liknande när jag var gravid nyligen. Var obehagligt och gjorde ont i några dagar. Smörjde med någon salva och tryckte försiktigt In dem. besvären försvann på ett par dagar och återkom inte. Nu är jag nyförlöst och har fortfarande inte några bekymmer och hoppas inte det kommer tillbax. 

Tack för svar! Men grejen är att det inte finns något att trycka in för det är ingen hudflik utan mer en knöl som sitter ovanför anus, stor som en tumnagel typ.. Sitter liksom fast och är helt oval. Kan de ändå vara hemorrojd om de inte är en hudflik?. 
  • Anonym (A)

Låter som hemorrojder.

• Anonym (Gasell)
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-06 18:47:56 följande:
    Tack för svar! Men grejen är att det inte finns något att trycka in för det är ingen hudflik utan mer en knöl som sitter ovanför anus, stor som en tumnagel typ.. Sitter liksom fast och är helt oval. Kan de ändå vara hemorrojd om de inte är en hudflik?. 
    Jag upplevde inte att det var en hudflik utan mer som en svullen knöl. Finns ju receptfri salvor på apoteket som är ok vid graviditet. Testa en sådan om du har besvär annars vänta och se. 
  • Anonym (Orolig)

Hitta en bild på Google som typ ser ut som de jag. Alltså ingen hudflik utan mer knöl... 
  • AndreaBD
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-06 18:47:56 följande:
    Det brukar vara en eller flera knölar, inte någon hudflik. Var har du fått det ifrån? Titta på bilder på nätet. Jag har haft så stort som en mandarin en gång. Det var ... jobbigt. 
  • Ocdmänniska

Har också nått som sticker ut så, har opererats en gång för hemorrojder och tippar på att det är en sån, det är ju en uppsvullen blodkärl liksom. Tryck inte så mycket när du är på toa och försök hålla avföringen mjuk. Sen finns det salver på apoteket.

Svar på tråden Svullnad vid ändtarmsöppning, gravid