• Whisp

2 heltidsjobbande föräldrar

Har nå galet ångest över att börja jobba heltid (finns inga direkta jobb i närheten på deltid). Det jobbet jag ev har på gång innebär att mina barn får gå på fsk 6-17 mån-tor och 6-14 fredag. Har andra familjemedlemmar som kan hämta någon dag i veckan och även sova där. 

Jobbet är något som jag skulle tycka var extremt kul, men hur motiverar jag det gentemot mina barnGråter  
    Har jobbat lite senaste 2åren, men inga jättelånga dagar för barnen(6-15) ca tre dagar i veckan. 

Hur hanterar jag ångesten! Känner mig hemsk.. även om jag vet att de haft det lugnt första åren 

• Svar på tråden 2 heltidsjobbande föräldrar
  • Anonym (Em)

Du har ju laglig rätt att gå ned i tid om du har barn under 8 år.

• Whisp
    Anonym (Em) skrev 2022-03-06 22:45:45 följande:

Du har ju laglig rätt att gå ned i tid om du har barn under 8 år.

nu gäller det att börja nytt jobb, är arbetslös just nu. Jobben som finns vill inte ha deltidare.
  • Jemp

Jobba behöver man! 

Som ovan skrev behöver du inte hitta ett deltidsjobb utan har rätt att gå ner i tid, om du vill göra det. Eller kanske ännu hellre den andra föräldern?

• Anonym (X)
    Whisp skrev 2022-03-06 22:47:36 följande:
    nu gäller det att börja nytt jobb, är arbetslös just nu. Jobben som finns vill inte ha deltidare.
    Då kan din man gå ner i tid. 
  • Anonym (Em)
    Whisp skrev 2022-03-06 22:47:36 följande:
    När du väl skrivit kontrakt kan de ju inte hindra dig?
    men om du inte kan/vill pga nytt jobb så kan väl din man gå ner i tid? Eller försök flexa där en av er börjar tidigare och slutar tidigare och en börjar senare och slutar senare.
  • Anonym (Teamis)
    Anonym (Em) skrev 2022-03-06 23:08:36 följande:
    När du väl skrivit kontrakt kan de ju inte hindra dig?

men om du inte kan/vill pga nytt jobb så kan väl din man gå ner i tid? Eller försök flexa där en av er börjar tidigare och slutar tidigare och en börjar senare och slutar senare.
    Ännu ett skäl att inte anställa småbarnsföräldrar.
    En sån som gör som beskrivs här skulle inte bli långvarig hos oss. 
  • Anonym (??)
    Anonym (Teamis) skrev 2022-03-07 05:08:07 följande:
    Ännu ett skäl att inte anställa småbarnsföräldrar.
    En sån som gör som beskrivs här skulle inte bli långvarig hos oss. 
    Fast det år ju enligt lag? Har man barn under en viss ålder så FÅR man jobba 75%. 
  • Studentpappa
    Anonym (??) skrev 2022-03-07 06:14:52 följande:
    Fast det år ju enligt lag? Har man barn under en viss ålder så FÅR man jobba 75%. 
    Men att inte köra med öppna kort ang vilja att jobba deltid för att sedan komma med det när kontraktet är skrivet är ju inte snyggt. Så det är ju inte särskilt konstigt att företagare drar sig för just småbarnsföräldrar.
    Ride it like you stole it
  • Anonym (X)
    Anonym (??) skrev 2022-03-07 06:14:52 följande:
    Ja, om man blir anställd. Men det är ingen rättighet att jobba var man vill.
  • Anonym (Em)
    Studentpappa skrev 2022-03-07 07:08:20 följande:
    Men att inte köra med öppna kort ang vilja att jobba deltid för att sedan komma med det när kontraktet är skrivet är ju inte snyggt. Så det är ju inte särskilt konstigt att företagare drar sig för just småbarnsföräldrar.

Om det är rätt kandidat tror jag inte företagen bryr sig.
    Sedan hinner man ofta precis lika mycket på 6-7 h som 8 h, man blir mer effektiv om arbetsdagen är kortare.
    Borde faktisk vara 6 h arbetsdag heltid för alla! Det hade samhället tjänat på tror jag. Folk hade orkat mer och hållt sig friskare och orkat täcka upp tex sjukfrånvaro för varandra. 

Sedan måste man ju inte ljuga, om de inte frågar om man tänkt gå ner i tid så får de skylla sig själva om det inte kom upp till diskussion.

Svar på tråden 2 heltidsjobbande föräldrar