• Anonym (Maten)

Vad dyr maten har blivit!

Fler än jag som lagt märke till att allt blivit flera kronor dyrare.? Vad beror det på?

• Svar på tråden Vad dyr maten har blivit!
  • Tecum

Var har du befunnit dig det senaste halvåret? Våldsamt ökade priser på foder, gödning, el, bensin, diesel och ett krigshot som verkställdes i Europas kornbod.

Höga matpriser? You ain´t seen nothing yet...

• Anonym (Snart blir vi hellre danska)

Alla transporter är dyrare.

Och alla idioter som pekar finger åt att vi får dyrare eltaxa i Skåne än övriga landet får nu betala den eftersom vi producerar 50% av all mat i landet.

En mjölkbonde som plötsligt har en elräkning på 100 000 kr i månaden istället för 35 000kr måste höja priset på sin mjölk

Tänkte inte på det?

• Anonym (A)

Det pågående kriget.

• Anonym (Vänster är ett skällsord)
    Anonym (Snart blir vi hellre danska) skrev 2022-03-07 19:06:09 följande:

Tänkte inte på det?

Väldigt få greppar det direkta sambandet mellan priset på energi och kostnaden för att producera och frakta konsumentvaror...

"Jag skiter i att dieseln och elen är dyr, det drabbar inte mig för jag bor i hyresrätt och åker kollektivtrafik"..... Typ...
  • Fjäril kär

Först och främst har världen fortfarande en pågående pandemi sedan två år tillbaka som pga stängda gränser och sjukdom gjort både tillverkning och distribution svårt och gör att priser sakta höjs.

Sen fylldes det på av höga elpriser och krig och följden blir ännu  högre matkostnader av flera skäl 

• Tecum
    Anonym (Vänster är ett skällsord) skrev 2022-03-07 19:23:09 följande:
    Väldigt få greppar det direkta sambandet mellan priset på energi och kostnaden för att producera och frakta konsumentvaror...

"Jag skiter i att dieseln och elen är dyr, det drabbar inte mig för jag bor i hyresrätt och åker kollektivtrafik"..... Typ...
    Tyvärr är det så. När både el och drivmedel går upp drabbar det precis all produktion. Den oundvikliga följden blir inflation. Nu är det upp till regeringen om de vill ha inflation eller är beredda att göra något år kostnadsläget.
  • Jemp
    Tecum skrev 2022-03-07 19:31:14 följande:
    Tyvärr är det så. När både el och drivmedel går upp drabbar det precis all produktion. Den oundvikliga följden blir inflation. Nu är det upp till regeringen om de vill ha inflation eller är beredda att göra något år kostnadsläget.
    Vad ska regeringen göra? 

Krisstöd till jordbruket är ute på remiss, till hushållen är väl fastställt... Men åt krig? Klimatkris? Osv...
  • Tecum
    Jemp skrev 2022-03-07 20:13:51 följande:
    Vad ska regeringen göra? 

Krisstöd till jordbruket är ute på remiss, till hushållen är väl fastställt... Men åt krig? Klimatkris? Osv...
    Men det är bara tillfälligt, de höga priserna är här för at stanna. Att sänka skatten på el och drivmedel är mest varaktigt och kommer att sänka inflationen. Samtidigt behöver state nalla intäkter de kan få för att hantera flyktingkris och förbättring av totalförsvaret. Men totalförsvaret havererar helt om bönder och andra företagare lägger av att odla och producera för att det blir för dyrt och självförsörjningsgraden sjunker istället för att öka.... Moment 22
  • Jemp
    Tecum skrev 2022-03-07 20:21:20 följande:
    Men det är bara tillfälligt, de höga priserna är här för at stanna. Att sänka skatten på el och drivmedel är mest varaktigt och kommer att sänka inflationen. Samtidigt behöver state nalla intäkter de kan få för att hantera flyktingkris och förbättring av totalförsvaret. Men totalförsvaret havererar helt om bönder och andra företagare lägger av att odla och producera för att det blir för dyrt och självförsörjningsgraden sjunker istället för att öka.... Moment 22
    Men ökningen beror inte på skatterna. 
Svar på tråden Vad dyr maten har blivit!