• Mon 7 Mar 2022 20:43
    2586 visningar
    11 svar
    11
    2586

    Duscha efter ridning?

    Har en 6-åring som rider lektion en kväll i veckan. Efter ridningen är det i princip bara hem, äta mat och gå och lägga sig, så har vi kört i ett halvår nu. Idag kände jag för första gången att det verkligen luktade häst om henne när jag nattade, jag har aldrig tänkt på det tidigare (okej, kanske lite Oskyldig).

    Tänker utifrån allergiperspektiv (hon går ju i skolan dagen efter), borde hon duscha efter ridningen? Tror ni det känns av dagen efter när hon bara sadlat och ridit en kort lektion? Ifall ni tycker att hon borde duscha - behöver lillebror som bara sitter på läktaren i ridhuset också göra det? Det skulle fucka upp våran kvällsrutin totalt, så går det att undvika så vill jag helst det Obestämd

  • Svar på tråden Duscha efter ridning?
  • Mon 7 Mar 2022 21:24
    #1

    Tycker absolut att de borde dusch. Främst för allergi, men också för att det är en väldigt skarp lukt som är jobbig att känna hela tiden. Ni kanske inte känner av den så mycket eftersom ni vänjer er medan ni är i ridhuset, men andra lär garanterat känna den. 

  • Mon 7 Mar 2022 21:34
    #2

    ja

  • Mon 7 Mar 2022 21:38
    #3

    Jag tycker absolut att de borde duscha.
    Jag rider själv och skulle känna mig ofräsch om jag inte fick duscha när jag kommer hem.
    Sen har vi ju allergiaspekten också.
    Min dotter följer med ibland och hon får också duscha efteråt.
    Så ja,jag tycker att de ska duscha.

  • Mon 7 Mar 2022 21:38
    #4

    Ja, vi duschar alltid efter.

  • Tue 8 Mar 2022 07:15
    #5

    Misstänkte det, tack för svar! Vi får lägga om rutinen helt enkelt Tyst

  • Tue 8 Mar 2022 07:25
    #6

    Självklart så duschar man efter en ridlektion, lika självklart som att man duschar efter all form av träning. 

  • Tue 8 Mar 2022 07:29
    #7

    Duscha, tvätta hår. Framförallt i håret sätter det sig. Allergier visst, men folk klappar ju sina hundar, katter innan skolan också, har man varit i stallmiljöer byter man ju iaf kläder.
    Men det är bara en tidsfråga innan någon börjar trakassera dottern i skolan pga stalllukt. 

  • Tue 8 Mar 2022 07:43
    #8

    Jag tycker det är självklart att man ska duscha efter träning, oavsett om det är fotboll, dans eller ridning. När det kommer till hästar finns det ju en allergiaspekt också, samt att man kan bli ganska smutsig/dammig när man borstar eller kratsar hovarna.

    Däremot tycker jag väl att om man inte ridit eller hanterat hästen, så kanske man inte behöver duscha efteråt. På sin höjd byta kläder, kanske ha ett par gummistövlar till sonen som han bara har i stallet?

  • Tue 8 Mar 2022 07:48
    #9

    Vi har en häst i familjen och barnen är med mig i stallet varje eftermiddag, om än vissa dagar bara 20-30 min. Skulle vi duscha dom varje dag skulle deras hud torka ur fullständigt. Jag duschar barnen om dom varit i kontakt med hästarna eller andra saker i stallet. Inte om dom endast suttit på läktaren i 20 min. Däremot om dottern ridit eller varit i kontakt med hästarna duschar jag henne. 

  • Tue 8 Mar 2022 08:54
    #10

    Ja, verkligen. Jag rider flera gånger i veckan och man känner själv lukten, och andra också. Duschar varje gång jag varit i stallet, för både andras och min egen skull och min dotter också när hon är med.

  • Kaede
    Tue 8 Mar 2022 09:19
    #11
    moeee skrev 2022-03-07 20:43:14 följande:
    Duscha efter ridning?

    Har en 6-åring som rider lektion en kväll i veckan. Efter ridningen är det i princip bara hem, äta mat och gå och lägga sig, så har vi kört i ett halvår nu. Idag kände jag för första gången att det verkligen luktade häst om henne när jag nattade, jag har aldrig tänkt på det tidigare (okej, kanske lite  // Oskyldig).

    Tänker utifrån allergiperspektiv (hon går ju i skolan dagen efter), borde hon duscha efter ridningen? Tror ni det känns av dagen efter när hon bara sadlat och ridit en kort lektion? Ifall ni tycker att hon borde duscha - behöver lillebror som bara sitter på läktaren i ridhuset också göra det? Det skulle fucka upp våran kvällsrutin totalt, så går det att undvika så vill jag helst det Obestämd


    Ja det tycker jag. Just häst ämbar starka allergener och kan påverka andra. 
Svar på tråden Duscha efter ridning?