Inlägg från: trollhona |Visa alla inlägg
  • trollhona

    Hjälp mig att tänka

    Hur  gammal är du och har du stabilt arbete?
    Det är prio för att du ska kunna ge barnet en dräglig situation. Bostad går alltid att ordna och du har barnet hos dig de första 2åren så eget rum är inte så viktigt. Det är det praktiska.
    Det mentala, klarar du att ta hand om ett barn, ha orken med sömlösa nätter, ha tid för uppfostran och barnets behov och inte behovet att prioritera sociala medier, grattis, då är du redo. Vill du ha barnet så kör på det. Låt han komma til sans, antingen så kommer han att ångra sitt beteende eller ej, i vilket fall så ångrar du inte att du prioriterade hans känslor före ditt barn.

  • trollhona
    Maria8607 skrev 2022-03-09 14:46:49 följande:

    Ja det har jag. Jag har en trygg anställning inom staten och är 30 år gammal. Bostad, bil, ett bra nätverk osv. 


    tack för ditt kloka svar ??


    Då är det bar att gratulera du ska bli mamma.

    Sätt dig och fundera på det praktiska, inköp, namn till barnet mm.
    Kläder, babysitter, bärsele, badbalja och dylikt kan du köpa begagnat.
    Det som du bör köpa nytt är en säng, då är du säker på att den inte är utsatt för slitage och att den uppfyller alla säkerhetskriterier. Samma med barnvagn. Kan rekommendera Bugaboo Fox, den är dyr men väl värd pengarna. Du kan ha den från att barnet är nyfött till att det är 4år. Och vagnen är något du kommer använda dagligen så slår man ut summan på fyra år är det småpengar. Den är också praktisk som första vagn för den går smidigt att köra, går att fälla ihop lätt och väger nästan ingenting.
    Prata med din arbetsgivare också om föräldraledighet, om du är ensamstående har du rätt till alla föräldradagar så du blir ledig ett bra tag om du inte vill tillbaka till jobbet.
    Gör också dig själv en tjänst, blockera killen på mobilen några månader. Han behöver lugna ned sig och du behöver inte mer stress.
    Om han är helt allvarlig med att inte vilja ha kontakt med sitt barn (vilket gör honom till årets största rövhål) så ta kontakt med socialtjänsten redan nu och berätta att han motsätter sig faderskap och att det ska till en utredning. Du vill ha hans namn på papperna för då måste han betala underhåll till dig. Så även om han är ett så stort kräk att han inte vill veta av sitt barn så kommer han iaf bli påmind en gång i månaden.
Svar på tråden Hjälp mig att tänka