• SHB
    Mon 7 Mar 2022 22:27
    3248 visningar
    9 svar
    9
    3248

    Trött på min innekatt

    Hej

    Tog över en katt i somras från en tjej dom flyttade från området, hon beskrev katten som utekatt. Kom sällan hem utan kunde vara hemifrån i 1 vecka. Ville aldrig vara inne utan det var en utekatt. 


    ja ja tänkte jag, vi kan väl fortsätta mata dem när den är i området.

     Från dag 1 har katten aldrig varit hemifrån i mer än Max 1 h. Vägrar gå ut utan vill bara vara ute korta stunder. Ligger helst hemma i soffan å gottar sig.

     Kul för katten, men jag vill ej ha en innekatt? Hade jag vetat detta hade jag aldrig tagit över katten.

     Hur får jag den att bli en utekatt igen. Den smiter in så fort vi öppnar dörren eller så hamnar den utanför. 

    Behöver tips på hur man får en katt att bli utekatt igen!


    Klar
  • Svar på tråden Trött på min innekatt
  • SHB
    Mon 7 Mar 2022 22:28
    #1

    Eller så jamar den utanför dörren , ska det stå

  • Mon 7 Mar 2022 22:34
    #2

    Kan ju vara så att katten egentligen ville vara inne när den bodde hos den andra tjejen också, men att hon inte var hemma så mycket för att kunna släppa in den. Kanske att den hängde hemna hos någon annan istället, för det är inte många katter som är borta en vecka i taget.

    På din text låter det inte som att du vill ta ett fullt ansvar för katten. Är du tex villig att betala dyra vetrinärkostnader om den blir sjuk? Kanske att det är bäst att katten får flytta till en annan familj som verkligen vill ha katt. 

  • Mon 7 Mar 2022 22:39
    #3

    Kattägande är ju väldigt mycket mer än att mata nån gång ibland oavsett om den är ute eller inne. Tillsyn 2 gånger per dag, lådtömning, veterinärvård vid behov osv, om vi ska se till minimikraven. 

    Utekatt brukar förresten vara en katt som får gå ut, det innebär inte att den aldrig är inne. Särskilt på vintern.

  • SHB
    Mon 7 Mar 2022 22:43
    #4
    Räkan77 skrev 2022-03-07 22:34:16 följande:

    Kan ju vara så att katten egentligen ville vara inne när den bodde hos den andra tjejen också, men att hon inte var hemma så mycket för att kunna släppa in den. Kanske att den hängde hemna hos någon annan istället, för det är inte många katter som är borta en vecka i taget.

    På din text låter det inte som att du vill ta ett fullt ansvar för katten. Är du tex villig att betala dyra vetrinärkostnader om den blir sjuk? Kanske att det är bäst att katten får flytta till en annan familj som verkligen vill ha katt. 


    Har redan betalat en fet veterinärkostnad när bi lagade den trasiga tanden och vaccinerade katten .

    nä, jag vill ha en utekatt? Får självklart komma in på vintern? Men ärlighet hade uppskattats, denna katt är ute max 1 h om dagen? Tycker inte det räknas som utekatt.
  • SHB
    Mon 7 Mar 2022 22:45
    #5
    Jemp skrev 2022-03-07 22:39:09 följande:

    Kattägande är ju väldigt mycket mer än att mata nån gång ibland oavsett om den är ute eller inne. Tillsyn 2 gånger per dag, lådtömning, veterinärvård vid behov osv, om vi ska se till minimikraven. 

    Utekatt brukar förresten vara en katt som får gå ut, det innebär inte att den aldrig är inne. Särskilt på vintern.


    1 h om dagen som den är ute räknas inte som utekatt, sover på soffan nu. väcker oss varje natt? 

    Nä. Vem tar över en 9 årig katt?
  • Mon 7 Mar 2022 22:54
    #6
    +2

    På vilket sätt stör den er att den ligger på soffan och sover? 

    När det blir varmare kommer den säkert att vara ute mer, men sen blir det ju vinter igen...

  • Tue 8 Mar 2022 05:21
    #7
    SHB skrev 2022-03-07 22:27:27 följande:
    Trött på min innekatt

    Hej

    Tog över en katt i somras från en tjej dom flyttade från området, hon beskrev katten som utekatt. Kom sällan hem utan kunde vara hemifrån i 1 vecka. Ville aldrig vara inne utan det var en utekatt. 


    ja ja tänkte jag, vi kan väl fortsätta mata dem när den är i området.

     Från dag 1 har katten aldrig varit hemifrån i mer än Max 1 h. Vägrar gå ut utan vill bara vara ute korta stunder. Ligger helst hemma i soffan å gottar sig.

     Kul för katten, men jag vill ej ha en innekatt? Hade jag vetat detta hade jag aldrig tagit över katten.

     Hur får jag den att bli en utekatt igen. Den smiter in så fort vi öppnar dörren eller så hamnar den utanför. 

    Behöver tips på hur man får en katt att bli utekatt igen!


    Varför tackade du ja till att ta hand om katten om du inte är intresserad av att umgås med katten och tycker det är besvärligt att ha katt inne ? Skulle tro att den kommer vilja vara ute mer när det blir varmare men det kan ju vara så att den inte fått komma in så mycket som den vill hos förra ägaren och lidit av sitt ofrivilliga uteliv och nu tycker det är tryggt inne och inte kommer vilja gå ut.
  • Anonym (E)
    Tue 8 Mar 2022 09:01
    #8

    Väldigt stor trend med katt/hundtrådar där ägaren inte vill ha sitt djur(/ vet noll om djur) det senaste ca halvåret... Konstigt när kategorierna knappt användes innan

  • Anonym (Skäms­!)
    Tue 8 Mar 2022 09:23
    #10
    SHB skrev 2022-03-07 22:43:15 följande:
    Har redan betalat en fet veterinärkostnad när bi lagade den trasiga tanden och vaccinerade katten .

    nä, jag vill ha en utekatt? Får självklart komma in på vintern? Men ärlighet hade uppskattats, denna katt är ute max 1 h om dagen? Tycker inte det räknas som utekatt.
    Välkommen till djurägarlivet. Djur kostar. En utekatt kan komma hem efter ett slagsmål och behöva veterinärvård. Den kan ha fått i sig något olämpligt. Den ska vaccineras.

    Fattar heller inte vad du ville med en katt, nån du kan klappa nån gång men som mest är borta? Besök en 4h-gård istället.

    Blir bara så LESS på folk som tar sig an djur utan att egentligen bry sig. Saker blir inte alltid som man tänkt sig, så man ska ju vilja ha djuret i första hand, inte djuret under förutsättning att allt blir exakt som man planerat.
Svar på tråden Trött på min innekatt