Silkworm skrev 2022-03-09 10:19:01 följande:
Tack för alla svar i tråden!
Jag, liksom flera andra av er, tycker det är konstigt och lite oartigt att inte bjuda in mig tillsammans med min partner. Jag har frågat brudparet utan att gå in i "varför" och inbjudan är endast riktad till mig.
Jag har funderat länge under gårdagskvällen och pratat alternativ med min partner. Övervägt att tacka nej till inbjudan, inte bjuda min vän på vårt bröllop etc. Vi har kommit fram till att jag kommer gå på min väns bröllop på egen hand, ha en riktigt rolig kväll och fira min väns kärlek. Det är deras bröllop och de bestämmer vilka de vill ha närvarande. Vi kommer även att bjuda in min vän och hennes partner till vårt bröllop. Vi vill följa etikettens regler och behandla andra som vi själva vill bli behandlade.
Sedan...
Någon undrade varför jag skrev "min partner" istället för "min man" och det har jag gjort utifrån att jag tycker frågan kan diskuteras på samma sätt oavsett om det är mannen, kvinnan eller den samkönade i relationen som inte har blivit inbjuden. Om det är en viktig pusselbit för att få perspektiv på min situation så är jag en kvinna i en heterosexuell relation.
Ni kan inte vara särskilt nära vänner om ni inte kan prata om en så pass viktig sak?