Anonym (Fru Ribbing) skrev 2022-03-09 07:25:55 följande:
Man bjuder etablerade par, det ska mycket till innan man bryter den sociala regeln. Naturligtvis pratar man med sin vän och hör sig för hur de tänkte, det har stor betydelse för hur man sedan ska agera. Om det är ett medvetet val från deras sida att utesluta ens partner skulle jag avstå från att gå på bröllopet, inte bjuda dem till mitt eget och allvarligt fundera på om det där är en "vänskap" värd att behålla.
...fast Fru Ribbing har varit avliden ett antal år nu, och även de sista 15-20 åren hon levde, fick hon mycket ifrågasättanden i kommentarerna till sin spalt (jag var en av de som hängde där regelbundet). Folk skrev typ att "så har vi aldrig gjort, inte ens våra föräldrar gjorde så". Hon hängde inte med sin tid.
Hur många är det t.ex. idag som skriver och tackar för senast, direkt när de kommer hem från en fest, på ett linnepressat korrespondenskort..?

Hon fattade aldrig, att t.o.m. bröllopsinbjudingar ofta går över Facebook idag, och att det är utdaterat att tacka annat än med någon rad på Facebook eller ett email. Eller inte alls.
Detta med parnormen håller på att lösas upp nu, p.g.a. att det finns så många olika typer av förhållanden nu, att förhållanden ofta blir korta, samt att det har blivit så vanligt med singelhushåll. Det är inte som på första halvan av 1900-talet och tidigare, när praktiskt taget alla levde i livslånga äktenskap, och de som inte gjorde det sågs som udda om de levde ensamma och omoraliska om de hade lösare förbindelser.