Inlägg från: Anonym (Blandning) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Blandning)

Bunkra varor

Jag tänker att man bör ha lite saker som håller och som är redo att ätas utan speciellt mycket matlagning.

Exempelvis knäckebröd, pulversoppa, burksoppa, färska ägg, vanligt mjöl, mjölk som är värmebehandlad... (till pannkakor) vanligt sylt. Sen tänker jag att det är smart med någon form av protein som håller och som man gillar!

Fattar verkligen inte varför pasta är en sån grej att bunkrar. Jag tror snarare på en blandning av olika mat. 

• Anonym (Blandning)
    Anonym (Suck) skrev 2022-03-09 10:15:31 följande:
    Man kan inte bunkra färska ägg och mjölk någon längre tid. Pulvermjölk är iaf en lösning då.
    Färska ägg och värmebehandlad mjölk är grejer som absolut håller en månad, eller två och ser man behov av att i nuläget bunkra så är det alldeles utmärkt att faktiskt tänka på en situation där det tämligen strax behöver det man köpt.

Det finns olika sätt att tänka och min uppfattning är att man faktiskt ska blanda vad man köper. Torrmjölk och ravioli funkar för vissa, men bäst är faktiskt att preppa det man äter och äta det man preppar.
  • Anonym (Blandning)
    Dr Nail skrev 2022-03-09 12:21:06 följande:

Ska man förbereda sig (preppa) smart då är det frysvaror som gäller för de håller längst! Kycklingfile, lax, blandfärs - sådana varor.

Problemet är "bara" att frysen vanligen går på el, vilket slås ut vid strömavbrott. Och att just det fisk faktiskt åldras även i frysen.
  • Anonym (Blandning)
    Anonym (.2) skrev 2022-03-09 12:45:08 följande:
    Ja, blir det strömavbrott på sommaren är det problem. På vintern kan man ha maten utomhus, på balkongen eller i bilen. Inte optimalt, men fungerar ett tag. Naturligtvis måste man även ha andra varor hemma.
    Tydligen var förslaget ett skämt!

Rätt intressant att folk vill sprida konstig information och skämta. 
  • Anonym (Blandning)
    Anonym (Suck) skrev 2022-03-09 11:20:55 följande:
    Bunkra då tänker jag snarare att det ska hålla minst ett halvår, helst ett år. Nåt som bara håller nån månad är för mig mat man äter "här och nu". Och självklart behöver man se till att ha variation i sitt förråd, inte bara pasta som nån skrev förut (du?).
    Ja, precis, jag tänker att det är viktigt att ha en blandning och faktiskt köpa mat för här och nu och successivt bygga upp ett bättre förråd.

Jag tänker att ägg ofta håller i tre månader och värmebehandlad mjölk ofta håller i nått år. Det är prisvärt mat att köpa hem i det läge som råder nu.

Att hålla på att just nu preppa med frystorkad camping-mat är oonödigt dyrt. Då är det kanske mer rimligt att köpa en flaska saft, lite sylt, lite extra ägg, lite knäckebröd, lite frysvaror och någon enstaka burk ravioli/köttsoppa/bullens korv.

Sen om det handlar om att verkligen skaffa ett jättestort förråd av det som behövs för överlevnad, så får ju TS funderara över vad hen behöver.

Som någon skrev kan man fylla pant med vatten. Man har oftast grejer hemma. Men har man inte det så bör man satsa på sådant som man äter och sådant man har råd med.....
Svar på tråden Bunkra varor