Inlägg från: Anonym (Fattar inte) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fattar inte)

Avtal

Ursäkta men förstod inte sammanhanget och inte riktigt frågan....

Svarar gärna (är budget och skuldrådgivare) men behöver lite mer info 

• Anonym (Fattar inte)

Jag förstår inte riktigt varför de ska ha 2 boenden, vem som ska bo i vilket boende etc.

När det gäller utmätning så är det mycket som påverkar så det är därför jag frågar.

• Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Ts) skrev 2022-03-09 19:28:38 följande:

Sorry för otydlighet,  jag undrar om de är rätt att  inte ta med båda hyrorna i beräkningen/löneutmätningen
    Vi föräldrar står på båda kontrakten... vi föräldrar ska bo tillsammans i 3;an med resten av  barnen

Ok det är sonen som ska bo där.

Varför ska han flytta hemifrån?

Rent generellt så får man inte förbehålla sig gymnasieungdoms boendekostnader även om man är försörjningspliktiga. 

Om ungdomen går på gymnasiet längre bort och motsvarande utbildning inte finns på orten fär man bor kan man ha rätt till inackorderingstillägg från csn.

Har ni båda utmätning?
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Ts) skrev 2022-03-09 20:05:28 följande:

Vi är många   och detta blev lösningen 

Ok
    Tyvärrr har ni nog fått korrekta uppgifter från kronofogden.

När man har utmätning så är det ju bara vissa kostnader (och inom vissa nivåer) som man får förbehålla sig. Hyra till gymnasieungdom är inte en sådan kostnad. Det är inte kostnad som samhället går in med rent generellt om det inte finns skäl (t.ex visd utbildning på annan ort), man får ju tex inte extra csn, bostadbidrag eller försörjningsstöd.

Jag hoppas iaf att det löser sig.
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Fattar inte) skrev 2022-03-09 20:28:59 följande:
    Ok
    Tyvärrr har ni nog fått korrekta uppgifter från kronofogden.

När man har utmätning så är det ju bara vissa kostnader (och inom vissa nivåer) som man får förbehålla sig. Hyra till gymnasieungdom är inte en sådan kostnad. Det är inte kostnad som samhället går in med rent generellt om det inte finns skäl (t.ex visd utbildning på annan ort), man får ju tex inte extra csn, bostadbidrag eller försörjningsstöd.

Jag hoppas iaf att det löser sig.
    Rättelse.
    Sonen kan ha rätt till bostadsbidrag i om att han är 18, var lite snabb....
    Vet dock inte hur de ställer sig kring att ni står på kontraktet men värt att kolla.
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym ()O() skrev 2022-03-09 20:56:11 följande:
    Men han har ju också CSN enligt TS och det har ju både en bidragsdel och en lånedel iallafall var det så för ett par år sedan.
    Inte förrän man fyller 20.
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Ts) skrev 2022-03-09 20:56:18 följande:

Och han kommer vara skriven med oss på lägenheten 3 rok

Då tror jag dessvärre  inte att han kan få bostadsbidrag.
  • Anonym (Fattar inte)
    Anonym (Ts) skrev 2022-03-09 21:15:05 följande:

Har inte nämt bostads bidrag heller?

Sorry...en arbetsskada...ekonomiskt lösningsfokus som direkt kickade in....
  • Anonym (Fattar inte)

Hej
    Det stora problemet är att det har tillkommit en hyra som KF inte kommer att räkna med oavsett var sonen står skriven. Det kommer att bli väldigt tufft att få ekonomin att gå ihop och risken för nya skulder är överhängande 

Det framkommer inte tydligt från vad för boendesituation flytten går ifrån och varför det inte var möjligt att bo kvar och det är en del annat som saknas för att få en klar bild över situationen men jag har full respekt om TS inte vill lämna ut hela sitt liv här.

TS jag skulle rekommendera er att ta kontakt med kommunens budget och skuldrådgivare om ni inte redan har kontakt. En bra rådgivare kan hjälpa till att överblicka situationen och se på lösningar.
    Det kan vara kö men ganska ofta kan man få rådgivning redan i telefon.

Jag önskar er verkligen lycka till

Svar på tråden Avtal