Inlägg från: Anonym ()O() |Visa alla inlägg
  • Anonym ()O()

Avtal

Anonym (Fattar inte) skrev 2022-03-09 19:00:44 följande:

Ursäkta men förstod inte sammanhanget och inte riktigt frågan....

Svarar gärna (är budget och skuldrådgivare) men behöver lite mer info 

Jag uppfattar det lite som att TS undrar om de kommer ha råd med både en 3a och en 1a med normen de får behålla i och med utmätningen?
  • Anonym ()O()
    Anonym (O) skrev 2022-03-09 19:19:42 följande:
    Hur ska någon veta det? 
    Om någon känner till reglerna och de kan ta hänsyn till 2 boende till familje?
  • Anonym ()O()
    Anonym (Fattar inte) skrev 2022-03-09 20:48:25 följande:
    Rättelse.
    Sonen kan ha rätt till bostadsbidrag i om att han är 18, var lite snabb....
    Vet dock inte hur de ställer sig kring att ni står på kontraktet men värt att kolla.
    Men han har ju också CSN enligt TS och det har ju både en bidragsdel och en lånedel iallafall var det så för ett par år sedan.
  • Anonym ()O()
    Anonym (Ts) skrev 2022-03-09 21:10:42 följande:

Vad är olagligt? 
    Vi har inge bostads bidrag
    Vi betalar hyran
    Vi står på kontraktet 

Det är olagligt att vara skriven någon annanstans än där man bor.
  • Anonym ()O()
    Anonym (Woi) skrev 2022-03-10 20:44:44 följande:
    Japp, det gäller för barn som bor hos dig.
    Eventuellt bostadsbidrag kan påverkas eftersom ni då är färre i "familjen". Säkerligen kommer då också kronofogdens beräkningar påverkas eftersom sonen är myndig och inte längre bor på samma adress som er, så ni får nog ett lägre förbehållsbelopp.

Har ni redan skrivit kontakt/sagt upp nuvarande boende? I er sits hade jag varit jävligt noga med att ändra någonting utan att ha kollat upp regelverken.
    Så du uppmana TS att eventuellt begå bedrägeri. Man ska vara skriven där man har sin dygnsvila, inte där man kan mjölka ur mest bidrag.
  • Anonym ()O()
    Anonym (Ts) skrev 2022-03-10 20:35:28 följande:

Vi  föräldrar står på kontraktet...
    Hade faktiskt inte tänkt så långt att de är brott, och de vill man såklart undvika
     Vi blir av med flerbarntillägget då va?

Om ni fortfarande är skyldiga att försörja sonen så har jag svårt att se var han bor gör någon skillnad. Det är ju ni som ska stå för mat och bostad oavsett hur ni lägger upp det?
  • Anonym ()O()
    Anonym (Ts) skrev 2022-03-10 20:35:28 följande:

Vi  föräldrar står på kontraktet...
    Hade faktiskt inte tänkt så långt att de är brott, och de vill man såklart undvika
     Vi blir av med flerbarntillägget då va?

Oavsett bidrag så räknar ju kronofogden med att ni måste ha ett visst belopp att röra er med efter utmätningen dras. Ni uppger för kronofogden era inkomster inklusive bidrag så de tar så mycket de kan oavsett så det borde inte göra någon skillnad för er i slutändan?
  • Anonym ()O()
    Anonym (Woi) skrev 2022-03-10 20:53:23 följande:
    Läs om läs rätt, jag hoppas att TS inte gjort sin familj hemlösa utan att veta vilka ekonomiska konsekvenser en eventuell flytt får.
    Är man beroende av att uppfylla alla krav från myndigheter så ska man bibehålla status quo om man inte är 150% säker på hur allt funkar.

Nu sitter de i värsta fall med två boenden och lägre inkomster för att ett barn de fortfarande försörjer kommer försvinna ut beräkningarna för alla bidrag och eventuella lättnader från KFM de idag har försvinner.
    Status quo är ju att sonen bor kvar då. Då får de säga upp ettan och sonen bor kvar hemma. Jag pratar om hur man ska göra för att följa lagen och man ska vara skriven där man har sin dygnsvila.
  • Anonym ()O()

Se där ja, my bad

Anonym (Woi) skrev 2022-03-10 21:10:04 följande:
    //
  • Anonym ()O()

Och jag ber om ursäkt för andra svaret till dig Woi, min läsförståelse är visst helt uppåt väggarna ikväll...

• Anonym ()O()
    snedtak skrev 2022-03-12 09:56:43 följande:
    Anonym ()O() skrev 2022-03-10 20:47:34 följande:
    Så du uppmana TS att eventuellt begå bedrägeri. Man ska vara skriven där man har sin dygnsvila, inte där man kan mjölka ur mest bidrag.
    Man får lagligt vara skriven hos sina föräldrar om man är över 18 och studerar på grundskole- eller gymnasienivå på annat ort, så länge det är en utbildning man påbörjade när man var under 18.
    www.skatteverket.se/privat/etjansterochblanketter/svarpavanligafragor/flyttfolkbokforing/faqfolkbokforing/jagskaflyttaforattstuderapaannanortmastejagandraminfolkbokforing.5.64a656d113f4c75970111ee.html
    Men vi vet inte om TS son MÅSTE bo i annan bostad på grund av studierna.

Och det hjälper ju inte TS med flerbarnstillägget heller? Då måste barnet bo i samma bostad och det gör han ju inte även om han är folkbokförd där.
  • Anonym ()O()
    snedtak skrev 2022-03-12 11:16:24 följande:
    Nej, det hjälper inte TS med flerbarnstillägget. Sannolikt ingår inte heller hyran i beloppet som ingår när de räknar på utmätning, så ekonomin lär bli tuff. Men TS behöver inte vara orolig för att det är ett lagbrott att barnet är folkbokfört hemma, för det är egentligen inte kopplat till om eget boende är frivilligt eller inte när man går på gymnasiet.
    Varför visar du då en länk där det står att det är ok att vara skriven hos föräldrarna om barnet måste bo någon annanstans på grund av studierna? Vi vet ju inte om det är tvunget för TS son. 
Svar på tråden Avtal