• Anonym (nystart)

Någon som kan södra Stockholm? Villa, volvo, vovve

Jag, man, 2 barn under 6, ett på väg, vovve av modell pumi och volvo fast av annat märke letar/har börjat förbereda en flytt till Stockholm och nu är jag på jakt efter åsikter om ett gäng områden söder om adressen där jag ska börja arbeta, pga att vi kommer söderifrån och familj bla bla.

Jag slängde in adressen på en hemsida som visar vart man kommer på X minuter från platsen, valde max 1 timme med kollektivtrafik och fick upp förljande platsnamn på kartan:

Skarpnäcks gård
    Bandhagen
    Hagsätra
    Högdalen
    Gubbängen
    Älta
    Rågsved
    Hökarängen
    Sköndal
    Stuvsta-Snättringe
    Flaten
    Fagersjö
    Farsta
    Tyresö Strand
    Fårdala
    Farstanäs
    Larsboda
    Skrubba
    Bollmora
    Tyresö
    Farsta Strand
    Trångsund
    Krusboka
    Trollbäcken
    Drevviksstrand
    Lötkärr
    Sågen
    Vändelsö
    Söderhagen
    Kvarntorp
    Vändelsömalm

Förlåt för att det är så många ställen, och förlåt om jag skrivit något fel eller dubbelt, familjeliv flyttar inte på saker när man skriver långa inlägg så knappar och fält är ivägen och jag ser inte.

• Svar på tråden Någon som kan södra Stockholm? Villa, volvo, vovve
  • Anonym (Fika)

Vad vill du veta mer specifikt? Är ni ute efter villa, radhus eller lägenhet? Är ni intresserade av speciella aktiviteter?

• Anonym (Fika)

Ställen med tunnelbana underlättar pendling enormt men där blir det mer lägenhet. Jag har erfarenhet av Farsta (skulle inte flytta dit) Trångsund, många fina villa område, inget bra centrum men nära Farsta. Två ok skolor. Drevviksstrand fint område men blir att man tillhör Skogås mer. Vendelsö skönt med busspendling tycker jag. Vendelsömalmsskolan hade dåligt rykte för ett par år sen vet inte nu. Lyckeby räknades iaf förr som lite finare. 

• Anonym (Fika)

Ställen med tunnelbana underlättar pendling enormt men där blir det mer lägenhet. Jag har erfarenhet av Farsta (skulle inte flytta dit) Trångsund, många fina villa område, inget bra centrum men nära Farsta. Två ok skolor. Drevviksstrand fint område men blir att man tillhör Skogås mer. Vendelsö skönt med busspendling tycker jag. Vendelsömalmsskolan hade dåligt rykte för ett par år sen vet inte nu. Lyckeby räknades iaf förr som lite finare.

• Anonym (nystart)
    Anonym (Fika) skrev 2022-03-11 17:45:39 följande:

Vad vill du veta mer specifikt? Är ni ute efter villa, radhus eller lägenhet? Är ni intresserade av speciella aktiviteter?

Jag vill mest höra om de olika områdena, hur de är och så.
  • Anonym (Fika)

På din lista hade jag själv valt Trångsund, Vendelsö eller Tyresö. Vill ni bo vid tunnelbanan har jag ingen egen erfarenhet förutom Farsta (som jag alltså inte skulle välja)

• Anonym (Ida)

Jag är uppvuxen i söderport och bor numera på Värmdö utanför Stockholm. Detta är vad jag vet: 
    Skarpnäcks gård - en lummig förort, ganska lugn, mycket invandrare. Ett eget kulturhus och nära till stan. 
    Bandhagen - liknande Skarpnäck men närmare stan och lite mer stadsaktig 
    Hagsätra - slutstationen på en tunnelbanelinje och har ganska dåligt rykte. Segregerat och mycket invandrare. Men nära till naturen och hyfsat nära stan. Bra affärer och närlivs. 
    Högdalen - En bra förort lik Skarpnäck och Bandhagen med mycket små lokala butiker, ett torg från femtiotalet, frukt och grönsakshandel. En hel del invandrare även här, ganska nära stan. 
    Gubbängen - en mycket charmig förort enligt mig med både lägenheter och villaområde. Nära stan men lugnt och lummigt. Heterogent folk, inte mycket invandrare. 
    Älta - mycket villor och småhus, äkta svenssonområde med bra rykte. Man är ganska bilberoende här dock 
    Rågsved - liknar Hagsätra, en förort med dåligt rykte, mycket segregation och invandrare. MEN lummigt ch grönt, fin torghandel, hyfsat nära stan. 
    Hökarängen - en förort som liknar Skarpnäck, Bandhagen, Högdalen. Bra rykte, mest svennebanan, ligger ganska nära stan. 
    Sköndal - ingen närmare koll på, liknar Älta
    Stuvsta-Snättringe
    Flaten
    Fagersjö
    Farsta - slutstationen på en tunnelbanelinje och en väldigt stor förort. Både villor, radhus och lägenheter. Blandat folk, både svenskar och invandrare. Stor torg och köpcentrum, bibliotek etc. Nära naturen och Drevviken. Finns både Farsta och Farsta strand
    Tyresö Strand - fint område med mycket villor, bra rykte, vacker natur. 
    Fårdala
    Farstanäs
    Larsboda - ligger utanför Farsta ganska avsides och mycket skog. Lite isolerat 
    Skrubba
    Bollmora
    Tyresö - samma som Tyresö strand 
    Farsta Strand - samm som Farsta
    Trångsund - liknar Tyresö lite men har sämre rykte. Mer segregerat. 
    Krusboka
    Trollbäcken
    Drevviksstrand
    Lötkärr
    Sågen
    Vändelsö
    Söderhagen
    Kvarntorp
    Vändelsömalm

Jag skrev om dom jag kunde något om. Lycka till! 

• Anonym (Ida)

Nu kanske du tycker att jag låter inskränkt som nämner om förorterna har mycket invandrare eller inte. Men det är sånt som folk som ska flytta hit brukar vilja veta. Stockholm är väldigt segregerat och det är en stor skillnad på tex Hagsätra och Gubbängen, trots att man kan cykla mellan på en kvart. 

• Zakopane
    Anonym (nystart) skrev 2022-03-11 17:53:09 följande:
    Jag vill mest höra om de olika områdena, hur de är och så.
    Mer relevant vore att höra vad ni har för tänkt maxpris på ert nya boende. Det är främst det som sätter ramen för var ni ska slå er ner.
  • Zakopane
    mitt perspektiv som stockholmare sedan 1998, som jobbar som jurist men under studietiden körde tunnelbana (och då upptäckte hur fina och nära stan många förorter är):

Skarpnäcks gård - själva Skarpnäck är mest 80-talshus, lägenheter. En del radhus. Blandat hyres och brf. Ganska välordnat. men tråkig service och ingen hög status. dock på uppgång pga närheten till andra finare förorter.

Bandhagen. Trevligt och på uppgång. Några småhus, mest lägenhetshus.

Hagsätra - låg status. Mest fattigt folk. Mest lägenheter men en del radhus i området 

Högdalen - knutpunkt med centrum och affärer. Tidigare arbetarstadsdel, på uppgång.

Gubbängen - sömnig förort med fördelen att ha postadress ?ENSKEde?, det gör inflyttade människor som måste lämna Södermalm mindre nervösa för att hamna på ett ställe med för låg status.

Älta - nackdel ingen tunnelbana. Nära natur. Hus och radhus och lägenheter. Medelklass.

Rågsved - fortf dåligt rykte 

Hökarängen - vacker förort rent arkitektoniskt. Mestadels lgh, blandat brf och hyres. Finns några radhus o småhus. Sveriges första gågata! Sött litet centrum. Postadress ?Farsta? (jfr närbelägna Gubbängen) så lite lägre status. På uppgång. Området SkönstaHolm dock mkt eftertraktat.

Sköndal - småhus mestadels Från 50-talet. Lägenheter i centrum. Tråkigt centrum.Många nya radhus som är fina o dyra.

Stuvsta-Snättringe

Flaten- naturreservat.

Fagersjö - låg socioekonomisk status förutom en del stora fina hus längs sjökanten

Farsta - stort centrum. Blandat radhus, lgh och en del villor. Bra område. Mkt service. Simhall och badsjö. På uppgång.

Tyresö Strand
    Fårdala
    Farstanäs

Larsboda - avsides 

Skrubba

Bollmora - fult och tråkigt

Tyresö - finns många bra områden, både villor radhus

Farsta Strand - pendeltåg och tunnelbana. Men i övrigt dött, trist och fult. En del vettiga villor dock.

Trångsund - helt ok men utanför tunnelbanenätet

Krusboka
    Trollbäcken
    Drevviksstrand
    Lötkärr
    Sågen
    Vändelsö
    Söderhagen
    Kvarntorp

Vändelsömalm - Haninge, för långt från stan och för tråkigt i mitt tycke
  • Anonym (nystart)
    Zakopane skrev 2022-03-11 18:56:28 följande:
    Mer relevant vore att höra vad ni har för tänkt maxpris på ert nya boende. Det är främst det som sätter ramen för var ni ska slå er ner.
    Vi har 9 miljoner till kontantinsats.
Svar på tråden Någon som kan södra Stockholm? Villa, volvo, vovve