• Anonym (nystart)

Någon som kan södra Stockholm? Villa, volvo, vovve

Jag, man, 2 barn under 6, ett på väg, vovve av modell pumi och volvo fast av annat märke letar/har börjat förbereda en flytt till Stockholm och nu är jag på jakt efter åsikter om ett gäng områden söder om adressen där jag ska börja arbeta, pga att vi kommer söderifrån och familj bla bla.

Jag slängde in adressen på en hemsida som visar vart man kommer på X minuter från platsen, valde max 1 timme med kollektivtrafik och fick upp förljande platsnamn på kartan:

Skarpnäcks gård
    Bandhagen
    Hagsätra
    Högdalen
    Gubbängen
    Älta
    Rågsved
    Hökarängen
    Sköndal
    Stuvsta-Snättringe
    Flaten
    Fagersjö
    Farsta
    Tyresö Strand
    Fårdala
    Farstanäs
    Larsboda
    Skrubba
    Bollmora
    Tyresö
    Farsta Strand
    Trångsund
    Krusboka
    Trollbäcken
    Drevviksstrand
    Lötkärr
    Sågen
    Vändelsö
    Söderhagen
    Kvarntorp
    Vändelsömalm

Förlåt för att det är så många ställen, och förlåt om jag skrivit något fel eller dubbelt, familjeliv flyttar inte på saker när man skriver långa inlägg så knappar och fält är ivägen och jag ser inte.

• Svar på tråden Någon som kan södra Stockholm? Villa, volvo, vovve
  • Anonym (.)
    Anonym (nystart) skrev 2022-03-11 19:12:17 följande:
    Vi har 9 miljoner till kontantinsats.
    Har ni tittat på Enskede? Om ni kan tänka er äldre villa?
  • Anonym (Katja)

Jag skulle satsa på Nacka om jag var ni. Inte någon du räkna upp men bra mycket bättre.

• Anonym (Hästhagen)

Har ni en kontantinsats så att ni kan låna upp till nio miljoner eller har ni nio miljoner i "cash" så ni kan köpa en villa för typ 14 miljoner?

Om jag hade så mycket pengar skulle jag köpa en villa i Hästhagen, Nacka. Känns som det ultimata stället att bo, nära sjö, natur och stan. Snart kommer tunnelbanan om inte på promenadavstånd så iaf nära. 

• Anonym (Katja)
    Anonym (Hästhagen) skrev 2022-03-12 00:56:08 följande:

Har ni en kontantinsats så att ni kan låna upp till nio miljoner eller har ni nio miljoner i "cash" så ni kan köpa en villa för typ 14 miljoner?

Om jag hade så mycket pengar skulle jag köpa en villa i Hästhagen, Nacka. Känns som det ultimata stället att bo, nära sjö, natur och stan. Snart kommer tunnelbanan om inte på promenadavstånd så iaf nära. 

ts skriver 9 miljoner till kontantinsats så då har de 9 miljoner liggandes. Håller helt Med dig. Nacka är bra Och nära allt.
  • exandthecity

har bott i söderort / inom tull / norrort men inte i villa i söderort så jag är inte jätte-insatt. Men kolla Hästhagen

• sextiotalist

Jag är uppvuxen i Tyresö och har vänner kvar där.
    Min erfarenhet är att bussen har nästan alltid fungerat bättre än t-banan.
    Om jag skulle flytta tillbaka så hade jag valt Tyresö
    Råder dig att titta på Sofieberg, Kumla och Fornudden.
    Nära vatten, nära naturområden. Husen är byggda under olika tider. Fortfarande rätt stora tomter, nära till skolor. Bra närservice och bra bussförbindelser till stan.

• Anonym (Välkomna!)

Känner inte till alla ställen men skulle avråda från:

Bandhagen, Hagsätra, Högdalen, Gubbängen, Farsta, Larsboda, Farsta strand.
    Och definitivt avråda från Rågsved.

Har bott i Högdalen för 20 år sedan och redan då var det stökigt, mycket alkisar och invandrare, mycket brott. Idag är det ännu sämre. Har en kompis i Skarpnäck  och avråder starkt från detta område av samma anledning.

Alla dessa ligger i slutet på T-banan och har väldigt stökiga och otrevliga centrum, Farsta centrum är ok på dagen men inte senare. Rågsved bor det nästan bara invandrare i, händer jättemycket otrevligt där tyvärr.

Skulle varmt rekommendera Dreviksstrand, Stuvsta-Snättringe (enbart villor, finns ingen t-bana eller systembolag, några få lägenheter som är dyra)

Tyresö, Trollbäcken och Trångsund har också mycket villor och är bra områden.

Lycka till i letandet!

Skarpnäcks gård
    Bandhagen
    Hagsätra
    Högdalen
    Gubbängen
    Rågsved
    Hökarängen
    Sköndal
    Stuvsta-Snättringe
    Flaten
    Fagersjö
    Farsta
    Tyresö Strand
    Fårdala
    Farstanäs
    Larsboda
    Skrubba
    Bollmora
    Tyresö
    Farsta Strand
    Trångsund
    Krusboka
    Trollbäcken
    Drevviksstrand
    Lötkärr
    Sågen
    Vändelsö
    Söderhagen
    Kvarntorp
    Vändelsömalm

• Anonym (Ida)
    Anonym (Välkomna!) skrev 2022-03-12 18:10:18 följande:

Känner inte till alla ställen men skulle avråda från:

Bandhagen, Hagsätra, Högdalen, Gubbängen, Farsta, Larsboda, Farsta strand.
    Och definitivt avråda från Rågsved.

Har bott i Högdalen för 20 år sedan och redan då var det stökigt, mycket alkisar och invandrare, mycket brott. Idag är det ännu sämre. Har en kompis i Skarpnäck  och avråder starkt från detta område av samma anledning.

Alla dessa ligger i slutet på T-banan och har väldigt stökiga och otrevliga centrum, Farsta centrum är ok på dagen men inte senare. Rågsved bor det nästan bara invandrare i, händer jättemycket otrevligt där tyvärr.

Skulle varmt rekommendera Dreviksstrand, Stuvsta-Snättringe (enbart villor, finns ingen t-bana eller systembolag, några få lägenheter som är dyra)

Tyresö, Trollbäcken och Trångsund har också mycket villor och är bra områden.

Lycka till i letandet!

Skarpnäcks gård
    Bandhagen
    Hagsätra
    Högdalen
    Gubbängen
    Rågsved
    Hökarängen
    Sköndal
    Stuvsta-Snättringe
    Flaten
    Fagersjö
    Farsta
    Tyresö Strand
    Fårdala
    Farstanäs
    Larsboda
    Skrubba
    Bollmora
    Tyresö
    Farsta Strand
    Trångsund
    Krusboka
    Trollbäcken
    Drevviksstrand
    Lötkärr
    Sågen
    Vändelsö
    Söderhagen
    Kvarntorp
    Vändelsömalm

Nu tycker jag att du är lite för generaliserande, för stockholmshipsters med småbarn så är både Gubbängen, Bandhagen och radhus i Farsta attraktivt. 
  • Zakopane
    Anonym (nystart) skrev 2022-03-11 19:12:17 följande:
    Vi har 9 miljoner till kontantinsats.
    Eftersom ni är stadda vid kassa så skulle jag satsa på dessa ställen:

Postadress Enskede eller Enskededalen:
    -Gamla Enskede, t-station Sandsborg (villor, 1910-tal) + den så kallade Kärringstan nära t-station Kärrtorp (alla gator uppkallade efter kvinnor)
    - Enskedefältet (tvåvåningsvillor 20- och 30-tal),
    - Stureby (funkisvillor, stora och fina)
    - Svedmyra (samma som Enskedefältet),
    - Tallkrogen (små egnahemshus från 30-talet med en jäkla prislapp numera),
    - Sköndal (mestadels små egnahemshus men också moderna, stora fina radhus/parhus), 
    - Gubbängen (finns radhus från 40-talet)
    - Skogskyrkogården, är egentligen samma sak som Gamla Enskede

Postadress Skarpnäck:
    - Skarpnäcks gård / Skarpnäcksfältet. Förutom 80-talsförorten Skarpnäck finns det ett villaområde med 20- och 30-talsbebyggelse
    - Pungpinan (heter så efter en dyr krog som låg där för århundraden sen), moderna radhus och på adress Nämndemansbacken finns det 50-talsradhus 

Postadress Bagarmossen:
    - vackert k-märkt radhusområde längst bort på Riksrådsvägen
    - alla villor i området med namn efter olika äldre auktoriteter, t.ex. Länsmansvägen, Statsrådsvägen, Talmansgränd, osv... 20- och 30-talsvillor i två våningar med brutet tak.
    - längst bort i Bagarmossen finns villor och radhus på gator uppkallade efter svenska åar och älvar. Undvik dock Byälvsvägen som är miljonprogramslägenheter och loftgångshus.

Postadress Farsta:
    - Skönstaholmsvägen
    - Söndagsvägen (del av Skönstaholm)
    - Villor i närheten av Ågesta och sjön Magelungen
  • Zakopane
    Anonym (Ida) skrev 2022-03-12 18:25:53 följande:
    Nu tycker jag att du är lite för generaliserande, för stockholmshipsters med småbarn så är både Gubbängen, Bandhagen och radhus i Farsta attraktivt. 
    Absolut, men om man har förmånen att ha 9 miljoner i kontantinsats som TS så har man råd med sånt som traditionellt sett ansetts bättre.
  • Zakopane

Jag kan inte Tyresö så bra men har förstått det som att östra Tyresö är det som anses finast där. Märks säkert på priserna.

• Zakopane
    Anonym (Hästhagen) skrev 2022-03-12 00:56:08 följande:

Så jävla jobbig uppförsbacke till Hästhagen varje gång man ska hem bara.....Tungan ute
  • Anonym (Välkomna!)
    Anonym (Ida) skrev 2022-03-12 18:25:53 följande:

Så kan det säkert vara, och ja det finns områden som är trevliga och bra där också, men väldigt nära till buset. Jag är uppvuxen i Sköndal och kan dessa områden utan och innan, min mamma bor numera i Hökarängen så vistas i dessa områden än idag.

Skulle absolut välja ett radhus eller de små sockerlådorna före en lägenhet i Farsta eller Bandhagen, men om jag är ute efter en villa och hade råd skulle jag inte bosätta mig där i första hand. 

Bor själv i området Stuvsta/Segeltorp, villorna här ligger runt 8 miljoner och lite upp eller ner beroende på skick osv. Nackdelen är att det kan vara en bit till bussen beroende på var man bor. Fördelen är väldigt bra skolor och lugna områden. Har inte låst cykeln en dag på 10 år, har gräsklipparen ute osv, aldrig blivit av med en pryl. Inget bus i närheten eller otrevliga gäng. Kan rekommenderas.

Älvsjö är ett till trevligt område förresten! 

• Anonym (Ida)

Det stämmer att i alla närförorter till Stockholm så måste man låsa cykeln, dörren och ha lite koll på sitt bostadsområde numera. Det är trist. Det är alltid nära till budet, även i fina förorter som Björkhagen och Hammarbyhöjden. 

Svar på tråden Någon som kan södra Stockholm? Villa, volvo, vovve