• Tjej 83

Spruckna, torra händer! varför nu? aldrig haft innan.

aldrig haft problem med händerna innan.
    kan ha dem i vatten 24 timmar utan att de hänt något.
    men denna vecka, så fort ja kommer åt vatten så svider det på händerna, blir som små "rivsår" gör jätteont.
    testat med handcream men de svider ju hehe..
    vad hjälper? varför kom detta?
    (är gravid i v 25. kan de ha något med de att göra??)

• Svar på tråden Spruckna, torra händer! varför nu? aldrig haft innan.
  • Tjej 83

många läser men ingen svarar mej...

• PamPam 83

Jag har problem med detta, att jag får torra händer på vintern och att det blir sår av det om jag inte smörjer. Det som hjälper på mig är helosansalva.

Jag kan inte svara på om det har något med din graviditet att göra.

• marina81

Jag hade aldirg problem med händerna före jag fick barn men efter förlossningen fick jag torra händer, sprickor och sedan exem pga. att jag inte smörjde in dem. Dessa besvär har jag fått dras med sedan dess, speciellt vintertid.

• Smajla

det händer väl en hel del i kroppen när man är gravid, kan ju vara det som gör att du blir extra torr. testa helosan som PamPam skriver - den är bra. sedan är det ju en rätt lång och kall vinter för ovanlighetens skull som kan ha gjort sitt till..

//Smajla
  • aiz

samma här. efter mina senaste barn så har jag fått händer som mer ser ut som undersidan på sommarfötter....tillochmed tyg fastnar i dom...
    gäääk.
    Fock tips om att skrubba dom med socker (finns även bodycscrub men socker går lika bra) och sen smörja in dom i FEEEET kräm och sen ta på plasthandskar över natten...jag har inte testat...för det verkar sjukt att sova med plasthandskar..

• Tjej 83

oj! men är det bra att vara så mycket i vatten då??
    mer än nödvändigt? tex tvätta händerna och duscha.
    smörjer in mej men det svider men jag får ju ta de om de ska bli bra eller?

• marina81

Du ska undvika att vara i vatten så mycket det går, undvik starka tvålar, schampoon, diskmedel mm. och smörj in händerna reglebundet.

• Tjej 83

när ja läste de sista som Marina81 skrev fick jag en bild i huve när ja duschar med handskar hemskt. men de kanske man ska testa?
    aldrig vart med om detta innan och så ont de gör.
    ja smörjer så fort ja känner att krämen "försvunnit" hehe..

• PamPam 83

Det svider på mig också om jag väntar för länge innan jag smörjer mig men det brukar gå över fort med hjälp av helosan, oftast så svider det inte dagen efter jag har tagit helosan. Jag brukar försöka med att sömrja mig direkt när jag ser att det börja bli rött och att handryggen inte är len för att inte gå så långt så att det börjar svida.

• marina81

Ja, du bör iaf använda handskar då du diskar. Om du smörjer in händerna direkt efter dusch så är det nog okej utan handskar.

• PamPam 83

Jag kom på när jag var liten då jag fick det första gången så vågade jag inte säga något till mamma, jag var rädd att det var något farligt så jag lät det vara och det blev värre och värre och det sved ju som bara den. Sedan blev det riktiga sår och började blöda och då satte jag bara på plåster och försökte dölja det, men det gick ju naturligtvis inte. Så när mamma upptäckte det så började jag smörja med helosan och då tog det några dagar innan det blev bra, men då hade jag hadt det ett bra tag.

• RiaRa

Smörj in händerna efter varje gång du tvättat dem. På natten kan du ha en riktigt fet salva och i värsta fall sova med bomullshanskar. Salvan jag menar finns på apoteket fråga dem. Sedan ska du aldrig gå ut utan vantar, inte ens en kort sträcka. En salva med ringblom i brukar hjälpa mig.

• SadieWantsASon

Hmm jag är gravid i vecka 28 och jag kan säga att jag är sjuuukt torr över hela kroppen, både händer, ansikte o mage. Har ALDRIG hänt mig förut. Men det hjälper om man smörjer in sig typ 20 gånger om dan.

• marina81

RiaRa

ja, ringblommor är bra mot torr hud. Jag brukar göra sådan salva själv.

• Tjej 83

ja har salva med ringblomma men man blir bara GUL av den hehe

• marina81

Det lät inte som en bra salva

• Tjej 83

nää.. köpt på Hälsobutiken Life? heter den så?
    kosta la 70 kr. ska ha den på natten och tvätta av sen. men de gula går ju itne bort. så den använder jag inte mer hehe..
    står ju på den att man kan reagera olika...

Svar på tråden Spruckna, torra händer! varför nu? aldrig haft innan.