• wyhib

    Kalas! Vad lägger man i godispåsen?

    Kalas! Vad lägger man i godispåsen?
    Sonen ska ha kalas och bjuda hela klassen, det ska bli godispåsar när barnen går hem har vi bestämt. Barnen år 6år och några 5år.
     
    Vad lägger man i påsen? (förutom godis)
  • Svar på tråden Kalas! Vad lägger man i godispåsen?
  • wyhib
    Spucks skrev 2022-03-14 12:55:19 följande:
    .
    wyhib skrev 2022-03-14 11:46:42 följande:




    FÖR ATT JAG VILL ATT DET SKA VARA NÅGOT MER.
    Räcker inte det? Behöver ni mer förklaring? Varför svarar ni ens i tråden?

    Om ni är så miljömedvetna så borde ni inte ens sitta på forum. Andelen  CO2 som släpps ut i samband med att man skriver ett meddelande här eller på FB eller insta är lika mycket som att köra en modern bil 2m. Så fundera på alla onöda irrelevena svar ni ger i trådar bara för att göra er egen röst hörd coh sedan kliv ned från de höga hästarna med ert miljösnack.

    Är du alltid såhär trevlig? DU ville ha svar på vad man kan lägga i en GODISpåse. Om du får svar som inte passar dig, kan du skriva "Nej, tack, det är inget för mig" eller dylikt. Finns inget behov att skrika åt och förolämpa folk som ger dig tipps du inte vill använda.
    Är du likadan i verkligheten, låter käften gå uan att tillföra något?
    För de som är läskunniga så står det i trådstart att jag vill ha tips på annat än godis, att då föreslå godis eller ha en åsikt om leksaker eller öht tjaffsa om varför jag vill lägga i något övrigt är så jävla irrelevant. 
    Om någon frågar dig vad klockan är brukar du då svara vilket märke du har på din jacka, eller att alla borde ha ett solur för det är mer miljövänligt.
  • Glinda från Oz
    Gameofthrones skrev 2022-03-14 19:03:59 följande:
    Det måste finnas ett ekosystem för att det ska funka bra. Vet du inte vad det händer i Brasilien exempel med regnskogen? 
    Vet du inte att den mesta av den sojan används till djurfoder? 
  • Gameofthrones

    Butiken Lego har smått och gott. Billigt.

    Rubiks kub?? 

  • Anonym (Nillan)

    Med tanke på utvecklingen i tråden så föreslår jag att du vid sidan om tandborsten (av bambu) och tandkrämen även slänger med en lite granplanta som barnen kan plantera. 


    Jag fick själv en granplanta som 7-8 åring som jag planterade. När granen växte så satte jag julgransbelysning i den varje år. Det var väldigt mysigt och trevligt. Nu tycker mina föräldrar granen blivit för stor  och funderar på att såga ner den men jag hoppas den får fortsätta växa. 

  • Anonym (.)
    Spucks skrev 2022-03-14 12:55:19 följande:
    Soja som odlas i Brasilien och på andra ställen där man huggar ner skog används vanligvis inte för konsumation av människor, utan som djurfoder.

    Soja odlas även i Europa, många sojaprodukter för människor kommer från europäisk odling.
    wyhib skrev 2022-03-14 11:46:42 följande:




    FÖR ATT JAG VILL ATT DET SKA VARA NÅGOT MER.
    Räcker inte det? Behöver ni mer förklaring? Varför svarar ni ens i tråden?

    Om ni är så miljömedvetna så borde ni inte ens sitta på forum. Andelen  CO2 som släpps ut i samband med att man skriver ett meddelande här eller på FB eller insta är lika mycket som att köra en modern bil 2m. Så fundera på alla onöda irrelevena svar ni ger i trådar bara för att göra er egen röst hörd coh sedan kliv ned från de höga hästarna med ert miljösnack.

    Är du alltid såhär trevlig? DU ville ha svar på vad man kan lägga i en GODISpåse. Om du får svar som inte passar dig, kan du skriva "Nej, tack, det är inget för mig" eller dylikt. Finns inget behov att skrika åt och förolämpa folk som ger dig tipps du inte vill använda.
    Över 30% används till mänsklig konsumtion - människoföda.

    Europas odlingar är att betrakta som mikroskopiska försöksodlingar i jämförelse.
    Glinda från Oz skrev 2022-03-14 17:45:52 följande:

    Nästan all soja går till djurfoder. Det går åt mer soja att göda en ko än om vi människor äter det direkt. Sojabiffar innehåller alltså mindre soja än en köttbit. 


    Veganskt godis innehåller ofta agar agar istället för gelatin och det är rödalger. Pratar vi mat finns t.ex quorn som är en svamp och helt sojafritt. Men som sagt gelatin och kött innehåller mer soja än de veganska motsvarigheterna. 


    Läs det jag skriver innan och gör som jag uppmanar dig: att läsa innehållsdeklarationen nästa gång. Att sprida falsk som du gör fakta tillför ingenting i diskussionen.

  • Glinda från Oz
    Anonym (.) skrev 2022-03-15 13:25:57 följande:
    Över 30% används till mänsklig konsumtion - människoföda.

    Europas odlingar är att betrakta som mikroskopiska försöksodlingar i jämförelse.
    Glinda från Oz skrev 2022-03-14 17:45:52 följande:

    Nästan all soja går till djurfoder. Det går åt mer soja att göda en ko än om vi människor äter det direkt. Sojabiffar innehåller alltså mindre soja än en köttbit. 


    Veganskt godis innehåller ofta agar agar istället för gelatin och det är rödalger. Pratar vi mat finns t.ex quorn som är en svamp och helt sojafritt. Men som sagt gelatin och kött innehåller mer soja än de veganska motsvarigheterna. 


    Läs det jag skriver innan och gör som jag uppmanar dig: att läsa innehållsdeklarationen nästa gång. Att sprida falsk som du gör fakta tillför ingenting i diskussionen.

    Jag är väldigt påläst tillskillnad från dig som inte kan komma med ett enda argument. 
  • Anonym (Om)
    Anonym (.) skrev 2022-03-15 13:25:57 följande:
    Över 30% används till mänsklig konsumtion - människoföda.

    Europas odlingar är att betrakta som mikroskopiska försöksodlingar i jämförelse.
    Glinda från Oz skrev 2022-03-14 17:45:52 följande:

    Nästan all soja går till djurfoder. Det går åt mer soja att göda en ko än om vi människor äter det direkt. Sojabiffar innehåller alltså mindre soja än en köttbit. 


    Veganskt godis innehåller ofta agar agar istället för gelatin och det är rödalger. Pratar vi mat finns t.ex quorn som är en svamp och helt sojafritt. Men som sagt gelatin och kött innehåller mer soja än de veganska motsvarigheterna. 


    Läs det jag skriver innan och gör som jag uppmanar dig: att läsa innehållsdeklarationen nästa gång. Att sprida falsk som du gör fakta tillför ingenting i diskussionen.

    Var har du hittat det påståendet? Det är snarare en fördelning där ca 90% går till djurfoder och resten hamnar på våra tallrikar.
    Och exakt vad I det  Glinda skriver är falskt? Påstår du att allt veganskt godis innehåller soja? 
  • Anonym (Värmdö)

    Fidgetspinner eller popit är rätt populärt i den åldern, annars klistermärken eller taueringar. Såpbubblor eller små vattepistorler kan också vara kul. Barn i den åldern gillar det mesta,

  • Anonym (Värmdö)
    mari123 skrev 2022-03-15 16:44:56 följande:

    Kanske ett certifikat som säger att ETT träd planterats i Amazonas? 


    Men seriöst??? Vilket barn vill ha en papperslapp med ett jävla träd i sin godispåse??? ???
  • Anonym (qwerty)

    Mina döttrar är väldigt inne på nyckelringar, så det skulle väl uppskattas. Vet inte hur det är med killar i den åldern

    Annars klistermärken..PEZ figurer.. lego..?

  • mari123

    Man BEHÖVER ju å andra sidan inte lägga annat än godis i påsen. Börjar man trissa upp "kalasnivån" så riskerar det kanske att bli en tävling mellan de vuxna? 

  • Fjäril kär
    mari123 skrev 2022-03-25 12:50:04 följande:

    Man BEHÖVER ju å andra sidan inte lägga annat än godis i påsen. Börjar man trissa upp "kalasnivån" så riskerar det kanske att bli en tävling mellan de vuxna? 


    Om man håller sig till enklare saker som typ  klistermärken, penntroll ch såpbubblor så är nog den risken rätt liten. Håller man sig till 10-kronorslådorna slipper man den hetsen.
  • wyhib
    mari123 skrev 2022-03-25 12:50:04 följande:

    Man BEHÖVER ju å andra sidan inte lägga annat än godis i påsen. Börjar man trissa upp "kalasnivån" så riskerar det kanske att bli en tävling mellan de vuxna? 


    Vi har alla uppfattat att du har en ÅSIKT som inte är relevant alls för frågan
    1. Jag har inte tänkt läägga en Tesla i godispåsarna
    2. Jag skiter i om det "riskerar att bli tävling mellan vuxna" folk gör väl som de vill
  • wyhib
    Fjäril kär skrev 2022-03-25 16:13:37 följande:
    Om man håller sig till enklare saker som typ  klistermärken, penntroll ch såpbubblor så är nog den risken rätt liten. Håller man sig till 10-kronorslådorna slipper man den hetsen.
    penntroll var ju en rätt kul ide faktiskt
Svar på tråden Kalas! Vad lägger man i godispåsen?