• K Kalle

    Vilken veganska "mjölk" är godast?

    Den enda jag smakat som jag gillat är Oatly havredryck med choklad och det är såklart för att chokladsmaken döljer den andra smaken. Jag gillar vanlig mjölk, särskilt till kakor eller till frukostflingorna, men jag vill gärna prova alternativ. Om inte annat så för att de håller längre. Bra när man är i stugan.

    Vi köpte sojaglass med vaniljsmak när en mjölkallergisk bekant hälsade på och den tyckte jag smakade kemiskt. Har inte testat sojadryck.

  • Svar på tråden Vilken veganska "mjölk" är godast?
  • miamaria76
    K Kalle skrev 2022-03-14 13:58:55 följande:
    Vilken veganska "mjölk" är godast?

    Den enda jag smakat som jag gillat är Oatly havredryck med choklad och det är såklart för att chokladsmaken döljer den andra smaken. Jag gillar vanlig mjölk, särskilt till kakor eller till frukostflingorna, men jag vill gärna prova alternativ. Om inte annat så för att de håller längre. Bra när man är i stugan.

    Vi köpte sojaglass med vaniljsmak när en mjölkallergisk bekant hälsade på och den tyckte jag smakade kemiskt. Har inte testat sojadryck.


    Jag föredrar havre dryck i kaffe och till flingor, gärna garants barista. Vill man ha någon söt dryck finns ju den med dumlesmak. Varierar med mandel eller kokosdryck ibland. Soja är väl den som är minst god enligt mig, potatis drycken var väl heller ingen höjdare. 
    Choice sojastrutar är riktigt goda annars har Ben & Jerry npgr goda smaker också. Håller med om den kemiska smaken tyvärr. 
  • cosinus

    Om du gillar mjölk för att det smakar just mjölk då tror jag du har svårt att hitta ett veganskt alternativ du gillar.

    I mitt tycke är havre hemskt. När jag åt mjölkfritt för att jag ammade barn som inte fixade att jag åt mjölk hade jag rismjölk till havregrynsgröt. Det funkade ok för mig. Gick även bra att ha i the.

    Utöver det har jag på senare år provat soja - gillar inte och mandel - helt ok. Smakar inte mjölk men mandelbismaken kommer jag överens med.

    I bakning däremot funkar havre jättebra, i plättar också för smaken men de blir något mer svåra att steka.

    Torrmjölk är vad jag har hemma numer för att rädda mitt the-drickande när den vanliga mjölken är slut. Det håller länge och smakar bra :) 

  • nytt eller gammalt

    Tror du får prova dig fram TS, för det är så olika vad man gillar bäst. De smakar rätt olika. Man vänjer sig också, första gången man dricker sojamjölk smakar det jättekonstigt eftersom man liksom har förväntat sig något som smakar lite mer som vanlig mjölk. Plus att färgen inte är så rolig alla gånger. 

  • K Kalle
    nytt eller gammalt skrev 2022-03-14 14:53:18 följande:

    Tror du får prova dig fram TS, för det är så olika vad man gillar bäst. De smakar rätt olika. Man vänjer sig också, första gången man dricker sojamjölk smakar det jättekonstigt eftersom man liksom har förväntat sig något som smakar lite mer som vanlig mjölk. Plus att färgen inte är så rolig alla gånger. 


    Jovisst.

    Sen är det också fråga om man ska dricka mjölken eller ha den till matlagning. Läste nånstans att rismjölk var extra bra om man ska göra pannkakor, men kanske inte lika god att dricka.
  • nnnnnnnn

    iKaffe funkar i kaffet och att göra varm choklad på mm.
    Men som riktig mjölk är det inte, köper hellre laktorfri mjölkdryck för den håller betydligt längre än mjölk enligt min erfarenhet. Det finns ju även mjölk med extra lång hållbarhet och den smakar som vanlig mjölk.

    Jag tycker att man kan spä ut iKaffe med pyttelite riktig mjölk så smakar det som enbart vanlig mjölk i kaffet, men då behöver du ju ta med dej 2 olika sorters mjölk till stugan vilket verkar onödigt krångligt!

    Till pannkaka är icas havredryck Vanilj jättegod! Även till bakning av söta saker som kanelbullar eller sockerkaka, då det blir en god vaniljsmak och havren inte märks.

Svar på tråden Vilken veganska "mjölk" är godast?