• Freddie K

En ros

Vad säger ni. Ska man köpa flera rosor till någon man träffar för första gången, eller räcker det med en ros? Jag vet att det är en urbota dum fråga, men jag måste få veta! Jag är helt kass vad gäller sånt!

Min inställning är att en ros räcker. Det är inte för att jag är snål, men det känns lite överflödigt att köpa ett helt knippe rosor när en räcker gott. 

Vad tycker ni?

Man kan inte somna levande och vakna upp död!.
  • Svar på tråden En ros
  • Anonym (Matilda)

I vilket syfte är det frågan om? Ska ni dejta och ses för första gången utan att känna varandra närmare eller har ni koll på varandra sedan en tid tillbaka?

Jag som tjej har känt mig väldigt obekväm dom gånger en första-gångs-dejt räckt över en ros eller en bukett blommor utan att vi ens vet om det blir något mer. Jag själv har känt nån slags press/förväntan på att ge sex i det läget. Och det har inte känts bra. 

Skippa blomman tills du vet mer om denna dejt och kan känna dig bättre bekväm i frågan. 

• Freddie K
    Anonym (Matilda) skrev 2022-03-14 15:52:01 följande:

I vilket syfte är det frågan om? Ska ni dejta och ses för första gången utan att känna varandra närmare eller har ni koll på varandra sedan en tid tillbaka?

Jag som tjej har känt mig väldigt obekväm dom gånger en första-gångs-dejt räckt över en ros eller en bukett blommor utan att vi ens vet om det blir något mer. Jag själv har känt nån slags press/förväntan på att ge sex i det läget. Och det har inte känts bra. 

Skippa blomman tills du vet mer om denna dejt och kan känna dig bättre bekväm i frågan. 

Det var väl mest en retorisk fråga, men det kan vara bra att veta inför framtiden om jag skulle träffa någon. Det är så svårt det där tycker jag med socialakoder och vad som är ok eller inte. Jag vill ju inte att det ska missuppfattas eller så. 

Jag tackar för svaret! .
  • Anonym (Rosa)
    Anonym (Matilda) skrev 2022-03-14 15:52:01 följande:

Haha! Vad märkligt. Jag skulle inte känna press på någonting om jag fick en ros. Det är väl inte konstigare än att bjuda på en middag eller ett glas vin? 

Om jag går på en dejt kan det vara helt okej att han har med sig en ros. En hel bukett känns lite överdrivet. 
  • Freddie K

Jag brukar alltid ha med mig en liten gåva när jag träffar någon. Helst ska det vara något personligt. Inte för att jag träffar någon speciellt ofta, men det har hänt. Betyder en blomma eller vilken gåva man nu ger att man per automatik förväntar sig sex?

• Aniiee

En röd ros = jag älskar dig

Blomsterspråket är bra att ha koll på ibland, så det inte blir avigt.

Det är bättre med tre röda rosor, efteråt. Om man vill ses igen, vill säga. Eller tre orangea. 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Freddie K
    Aniiee skrev 2022-03-14 17:06:51 följande:

En röd ros = jag älskar dig

Blomsterspråket är bra att ha koll på ibland, så det inte blir avigt.

Det är bättre med tre röda rosor, efteråt. Om man vill ses igen, vill säga. Eller tre orangea. 

Ah, ok. Som vanligt är du insiktsfull. Det tackar vi för. .
  • Anonym (Ärlighet)

Jag skulle inte ge blommor eller nån annan gåva första gång man ses. Däremot första gången man blir hembjuden till någon, det är sen gammalt.

• Freddie K

Jag är sån att jag ska alltid överdriva. Så gör jag med allt, även med gåvor. Ibland får man hejda sig lite. Jag har en anekdot om det, men det tar jag inte nu.

• Freddie K
    callmepreggoornot skrev 2022-03-14 17:16:40 följande:

Tänk på att många dejtaktiviteter gör att det kan vara mest krångligt att släpa runt blommor :)

Ok, det ska jag tänka på! .
Svar på tråden En ros