• Anonym (Servicearbetaren)

Arbeta inom service - första trimestern

Det här är alltså min första graviditet så jag tror jag denna vecka av misstag trott att jag varit sjuk och därför varit sjukanmäld från jobbet.
    Inser nu att det troligtvis beror på graviditeten och undrar HUR klarar man av att arbeta? Och om detta bara är början? Är liksom bara i vecka 7..

Jobbar i support och pratar i telefon hela dagarna och Den här veckan har jag blivit trött, fått yrsel och illamående om jag sitter och pratar/aktiverar mig för länge. Har även världens torraste slemhinnor så halsen är som sandpapper. Har mest varit sängliggande förutom de stunder jag tvingat mig själv ut på promenad..

Blir stressad av tanken av att sitta och prata med någon och helt plötsligt få kvällningar, vad tusan gör man då?

Någon som har erfarenhet av att må skit, vara gravid och jobba med liknande uppgifter?

• Svar på tråden Arbeta inom service - första trimestern
  • Charmica

Jag känner igen mej helt!!
    Jobbar också inom support och sitter på kontoret hela dagarna.
    Mår också skit med illamående, svullen mage, ont i magen, tröttheten som bara slår till från ingenstans. 
    Jag berättade för min chef om läget. Så nu jobbar jag hemifrån... Dvs att jag halvligger i soffan och tar emot samtal ist. Oerhört smidigt. Men jag har ju ff illamåendet men inte i samma utsträckning men värst är nog tröttheten som slår till.
    Men eftersom jag är hemma så kan jag ju bara lägga mig i sängen under lunchen och sova liten stund. Helt underbart. 
    Hade inte tänkt säga något till min chef.. Man vill ju vara säker på att graviditeten håller. Men jag var tvungen det fanns inte så många alternativ kände jag. 
    Så har du möjlighet att jobba hemifrån så gör det!!! 

• Jemp

Prata med chefen om anpassningar kan som sagt vara klokt. 

Sen är det ju så att oavsett om symtomen beror på graviditet eller sjukdom så ska du inte jobba om du mår för dåligt. 

Som lite pepp så hänger sällan de första symtomen kvar längre in i graviditeten (utan de förändras) så nuvarande problemen är förhoppningsvis relativt snabbt övergående.

• Anonym (Tufft)

Jag jobbar som sjuksköterska och i början av graviditeten hade jag svårt med alla lukter som att hjälp nån på toa eller byta blöja, lägga om illaluktande sår.. Bara att bita ihop och ta hjälp av kollegor

• Dina 2

Men Jesus, vilka prinsessor. Att prata i telefon är verkligen ett väldigt tungt jobb. Skärp dig. Finns kvinnor med bra mycket tyngre arbeten än dig. T.ex städning och inom vården. Du har knappt varit gravid lol. Inte undra på att denna världen sakta går under. När man ser vad för folk som förökar sig. In other words, BIT IHOP och jobba på! 

Svar på tråden Arbeta inom service - första trimestern