• Amor111n

Tyda journalanteckning - kolposkopi

Hej,

Har genomfört koloskopi pga HPV och misstanke om cellförändringar. Inväntar svar från läkaren men såg följande på 1177.se och besöksanteckning. Kan någon hjälpa mig att tyda inför väntan på svar?

Uro-gynstatus: Vulva, vagina och porto utan anmärkning.

Kolposkopi: Man ser transformationszon typ 1. Inga avvikande kärl. Acetovitt klockan 4-7 som 1,5 cm och små acetovitt klockan 9. Rak kant. Ingen mosaik eller punktering. Samma område är jodnegativt. Swede score 5. Tar tre px därifrån och stillar blödningen med Albothyl.

Läkaren har också skrivit under rubriken bedömning att man avvaktar PAD-svar för ytterligare åtgärder. Vid höggradig dysplasi ska man göra konisering. 

Finns det någon här som kan förklara vad transformationszon är och typ 1 i synnerhet? Också acetovitt; mosaik eller punktering. Samt vad swede score är en skala för?

Jag tolkar det som att det här ändå är ett helt okej läge. Men finns det någon som kan förklara/översätta vad det här innebär?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-03-17 14:34
    Undrar också vad som menas med att ett område är jodnegativt? Varför kollar man det?

• Svar på tråden Tyda journalanteckning - kolposkopi
  • Anonym (S)
    Amor111n skrev 2022-03-17 14:30:35 följande:
    Tyda journalanteckning - kolposkopi

Hej,

Har genomfört koloskopi pga HPV och misstanke om cellförändringar. Inväntar svar från läkaren men såg följande på 1177.se och besöksanteckning. Kan någon hjälpa mig att tyda inför väntan på svar?

Uro-gynstatus: Vulva, vagina och porto utan anmärkning.

Kolposkopi: Man ser transformationszon typ 1. Inga avvikande kärl. Acetovitt klockan 4-7 som 1,5 cm och små acetovitt klockan 9. Rak kant. Ingen mosaik eller punktering. Samma område är jodnegativt. Swede score 5. Tar tre px därifrån och stillar blödningen med Albothyl.

Läkaren har också skrivit under rubriken bedömning att man avvaktar PAD-svar för ytterligare åtgärder. Vid höggradig dysplasi ska man göra konisering. 

Finns det någon här som kan förklara vad transformationszon är och typ 1 i synnerhet? Också acetovitt; mosaik eller punktering. Samt vad swede score är en skala för?

Jag tolkar det som att det här ändå är ett helt okej läge. Men finns det någon som kan förklara/översätta vad det här innebär?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-03-17 14:34
    Undrar också vad som menas med att ett område är jodnegativt? Varför kollar man det?

Livmodertappen består av två typer av celler. Transformationszon är området som utgör en gräns mellan dessa celler. 

under en kolposkopi så färgar man livmodertappen med aceton, vid cellförändringar blir då dessa områden synliga. efter aceton färgas tappen med jodlösning, jodnegativt innebär att ett område inte har färgats av jod och underlättar för gynekologen att veta vart de ska ta prov ifrån. 

mosaik och punktering vet jag faktiskt inte, någon annan kanske kan? 

swede score är en skala som gynekologen använder för att poängsätt de förändringar som ses.

Svar på tråden Tyda journalanteckning - kolposkopi