• Anonym (Orolig)

Min sambo är alkoholist och vi ska ha barn

Hej fl! 

Min sambo är alkoholist. Jag är gravid i andra trimestern. Det känns hopplöst.

Han är en s.k. "fungerande alkoholist": han sköter jobbet tillräckligt för att inte sparkas och för att få lön, vi har en bra och rymlig bostad, han raglar inte omkring och kräks, och tja... omgivningen misstänker väl inte så mycket helt enkelt. 

Han menar själv på att han ska börja trappa ner vid månadsskiftet för att sluta helt två månader innan bebis är beräknad, och han håller med om att ett barn inte ska växa upp i en miljö med fylla och massa alkohol. Han är själv barn till två alkoholister och menar på att det värsta som fanns var när mamma och pappa var fulla. MEN - jag litar inte ett dugg på att han ska fixa att sluta bara sådär. Och hjälp vägrar han söka, för den "fungerar inte". Dessutom har jag insett att vi har helt olika åsikter om hur mycket alkohol som är rimligt att tillåta i ett barns närvaro. Jag menar att gränsen går redan efter 1-2 glas vin till maten (men helst inte alls!) medan han menar att 5-8 öl i tevesoffan en fredag efter jobbet är a-ok. Jag tycker det är sjukt. 

Jag har kommit till den punkten att jag i mitt stilla sinne börjar överväga separation, men samtidigt är jag rädd och orolig för vad som ska hända då. Kommer jag tvingas lämna mitt barn varannan vecka till en pappa som dricker? Eller kan jag få till att jag, som inte dricker, blir boendeförälder och han får ha barnet några gånger i månaden i bara ett par dagar i stöten (vilket är så länge han kan gåutan att dricka)? 

Givetvis är min största önskan och förhoppning att han faktiskt ska ta sig i kragen och bli nykter, så att det här ska fungera. Jag älskar honom, och jag vill hemskt gärna kunna leva och vara tillsammans, och att vårt barn ska ha både mamma och pappa - och även om det inte skulle funka, vill jag att barnet ska ha tillgång till båda sina föräldrar. Men då ska han ju vara nykter, förstås. 

Vad ska jag göra?

• Svar på tråden Min sambo är alkoholist och vi ska ha barn
  • Friger

Ingen aning... Jag har ett syskon som är alkis. Jag har försökt allt och misslyckats helt och hållet. Kommer du på något är jag intresserad.

Han är också sådan som fungerar i samhället för nu. Men jag tror inte det kommer att vara för evigt.

Min strategi just nu är bara att vänta på att det ska skita sig för honom så får jag väl plocka upp spillrorna. Det är inget skoj ärligt talat.

5-6 öl i soffan. Jag är ordentligt full efter så många öl och jag väger 90kg. Han har en ordentlig toleransnivå.

Det enda jag lärt mig är att all form av förändring måste komma inifrån. Dvs han måste själv vilja förändra sig. Då går det att hjälpa. Men det går inte att hjälpa någon som inte kommit till självinsikt och inte vill.

Du bör syvende och sist överväga vad som är bäst för dina barn. Det är ditt primära ansvar i livet.

• Anonym (Va?)

På 5-6 öl blir man väl inte full? Jag kan dricka 2 flaskor vin utan att bli full. 

• Anonym (Kanske)

Svårt läge helt klart. 

Om jag var i den situationen och kände att pappan ändå är någon jag vill vara med OM han kan vara nykter så skulle jag ge honom den chansen. Chansen att visa att han kan sluta innan bebisen kommer. Tänker att ett barn kan vara så pass stort och viktigt för honom att han vill förändras själv, för precis som tidigare inlägg skrev så måste förändring av beroendeproblematik komma från personen själv. Annars kommer det inte funka.

Om han inte skulle klara att bli nykter eller åtminstone ha en normal konsumtion (tänker lite som dig, ett glas vin till maten eller kanske 1-2 en lördag kväll) så skulle jag inte stanna. För barnets skull är det bättre att gå isär och försöka villkor umgänget. 

• Friger
    Anonym (Va?) skrev 2022-03-18 11:06:17 följande:

På 5-6 öl blir man väl inte full? Jag kan dricka 2 flaskor vin utan att bli full. 

Då skulle jag ligga och dregla under bordet.

Men jag dricker inte särskilt ofta.
  • Anonym (Va?)
    Friger skrev 2022-03-18 11:07:15 följande:
    Då skulle jag ligga och dregla under bordet.

Men jag dricker inte särskilt ofta.
    Ok, jag dricker varje dag för att kunna sova 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Va?) skrev 2022-03-18 11:06:17 följande:

Inte full som i dyngrak, nej, men märkbart påverkad.

Hans 5-6 öl är 50cl-burkar med 6,5-8%... det är mer än två flaskor vin. Tycker fö inte två flaskor vin bör förtäras samtidigt som man ansvarar för ett litet barn heller. 
  • Friger
    Anonym (Va?) skrev 2022-03-18 11:09:29 följande:
    Ok, jag dricker varje dag för att kunna sova 
    Då har du byggt upp en högre toleransnivå än vad jag har. Hoppas att du kan hitta annan nattlektyr.

Men jag förstår frestelsen, i oroliga tider är bra sömn lika svårt att få, och lika eftertraktat som guld. Har själv periodvis haft många långa vakna nätter.
  • Friger
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-18 11:13:15 följande:
    Inte full som i dyngrak, nej, men märkbart påverkad.

Hans 5-6 öl är 50cl-burkar med 6,5-8%... det är mer än två flaskor vin. Tycker fö inte två flaskor vin bör förtäras samtidigt som man ansvarar för ett litet barn heller. 
    Nä, objektivt sett ska du nog vara väldigt restriktiv med att dricka sprit inför barnen.

Risken är nog uppenbar att ungarna får en felaktig syn på alkohol. Vad som är okej och inte okej.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Kanske) skrev 2022-03-18 11:06:51 följande:

Svårt läge helt klart. 

Om jag var i den situationen och kände att pappan ändå är någon jag vill vara med OM han kan vara nykter så skulle jag ge honom den chansen. Chansen att visa att han kan sluta innan bebisen kommer. Tänker att ett barn kan vara så pass stort och viktigt för honom att han vill förändras själv, för precis som tidigare inlägg skrev så måste förändring av beroendeproblematik komma från personen själv. Annars kommer det inte funka.

Om han inte skulle klara att bli nykter eller åtminstone ha en normal konsumtion (tänker lite som dig, ett glas vin till maten eller kanske 1-2 en lördag kväll) så skulle jag inte stanna. För barnets skull är det bättre att gå isär och försöka villkor umgänget. 

Å ena sidan ja, å andra sidan nja... alltså, om han inte skärper sig vill jag inte bo kvar i den här kommunen. Jag flyttade hit för hans skull - jag har inga vänner här, ingen familj här, bara honom och mitt jobb (men jobb kan jag ju skaffa någon annanstans). Om jag har förstått det hela rätt får jag inte flytta med barnet utanför kommungränsen utan hans godkännande efter att barnet är fött? Men innan får jag. 

Nu menar inte jag att jag ska flytta till andra sidan landet eller någonting, bara till närmsta lite större stad som ligger 7 mil (och två kommuner!) bort, där jag har min familj och mina vänner - om det nu blir på det viset att han fortsätter supa. 
  • Anonym (Va?)

Om du inte är ok med det så varför har du då valt att bli gravid med honom? 

Svar på tråden Min sambo är alkoholist och vi ska ha barn