Inlägg från: Anonym (Orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Orolig)

    Min sambo är alkoholist och vi ska ha barn

    Hej fl! 

    Min sambo är alkoholist. Jag är gravid i andra trimestern. Det känns hopplöst.

    Han är en s.k. "fungerande alkoholist": han sköter jobbet tillräckligt för att inte sparkas och för att få lön, vi har en bra och rymlig bostad, han raglar inte omkring och kräks, och tja... omgivningen misstänker väl inte så mycket helt enkelt. 

    Han menar själv på att han ska börja trappa ner vid månadsskiftet för att sluta helt två månader innan bebis är beräknad, och han håller med om att ett barn inte ska växa upp i en miljö med fylla och massa alkohol. Han är själv barn till två alkoholister och menar på att det värsta som fanns var när mamma och pappa var fulla. MEN - jag litar inte ett dugg på att han ska fixa att sluta bara sådär. Och hjälp vägrar han söka, för den "fungerar inte". Dessutom har jag insett att vi har helt olika åsikter om hur mycket alkohol som är rimligt att tillåta i ett barns närvaro. Jag menar att gränsen går redan efter 1-2 glas vin till maten (men helst inte alls!) medan han menar att 5-8 öl i tevesoffan en fredag efter jobbet är a-ok. Jag tycker det är sjukt. 

    Jag har kommit till den punkten att jag i mitt stilla sinne börjar överväga separation, men samtidigt är jag rädd och orolig för vad som ska hända då. Kommer jag tvingas lämna mitt barn varannan vecka till en pappa som dricker? Eller kan jag få till att jag, som inte dricker, blir boendeförälder och han får ha barnet några gånger i månaden i bara ett par dagar i stöten (vilket är så länge han kan gåutan att dricka)? 

    Givetvis är min största önskan och förhoppning att han faktiskt ska ta sig i kragen och bli nykter, så att det här ska fungera. Jag älskar honom, och jag vill hemskt gärna kunna leva och vara tillsammans, och att vårt barn ska ha både mamma och pappa - och även om det inte skulle funka, vill jag att barnet ska ha tillgång till båda sina föräldrar. Men då ska han ju vara nykter, förstås. 

    Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Min sambo är alkoholist och vi ska ha barn
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Va?) skrev 2022-03-18 11:06:17 följande:

    På 5-6 öl blir man väl inte full? Jag kan dricka 2 flaskor vin utan att bli full. 


    Inte full som i dyngrak, nej, men märkbart påverkad.

    Hans 5-6 öl är 50cl-burkar med 6,5-8%... det är mer än två flaskor vin. Tycker fö inte två flaskor vin bör förtäras samtidigt som man ansvarar för ett litet barn heller. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Kanske) skrev 2022-03-18 11:06:51 följande:

    Svårt läge helt klart. 

    Om jag var i den situationen och kände att pappan ändå är någon jag vill vara med OM han kan vara nykter så skulle jag ge honom den chansen. Chansen att visa att han kan sluta innan bebisen kommer. Tänker att ett barn kan vara så pass stort och viktigt för honom att han vill förändras själv, för precis som tidigare inlägg skrev så måste förändring av beroendeproblematik komma från personen själv. Annars kommer det inte funka.

    Om han inte skulle klara att bli nykter eller åtminstone ha en normal konsumtion (tänker lite som dig, ett glas vin till maten eller kanske 1-2 en lördag kväll) så skulle jag inte stanna. För barnets skull är det bättre att gå isär och försöka villkor umgänget. 


    Å ena sidan ja, å andra sidan nja... alltså, om han inte skärper sig vill jag inte bo kvar i den här kommunen. Jag flyttade hit för hans skull - jag har inga vänner här, ingen familj här, bara honom och mitt jobb (men jobb kan jag ju skaffa någon annanstans). Om jag har förstått det hela rätt får jag inte flytta med barnet utanför kommungränsen utan hans godkännande efter att barnet är fött? Men innan får jag. 

    Nu menar inte jag att jag ska flytta till andra sidan landet eller någonting, bara till närmsta lite större stad som ligger 7 mil (och två kommuner!) bort, där jag har min familj och mina vänner - om det nu blir på det viset att han fortsätter supa. 
  • Anonym (Orolig)
    Friger skrev 2022-03-18 11:16:42 följande:
    Nä, objektivt sett ska du nog vara väldigt restriktiv med att dricka sprit inför barnen.

    Risken är nog uppenbar att ungarna får en felaktig syn på alkohol. Vad som är okej och inte okej.
    Han har ju också en tendens att bli ganska otrevlig när han får i sig alkohol, vilket gör det hela ännu värre. Inte så att han blir hotfull eller våldsam, men otrevlig. Sarkastisk, vräker ur sig allt han inte är nöjd med, klagar på vad jag gjort eller inte gjort, gnäller på djuren, på sitt jobb, på allt... Och jag orkar verkligen inte.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Va?) skrev 2022-03-18 11:17:34 följande:

    Om du inte är ok med det så varför har du då valt att bli gravid med honom? 


    Jag antar att du är ett troll (eller bara en alkis som lever i förnekelse), men vi kan ju säga som så att det inte var planerat, men att abort aldrig varit ett alternativ. Dessutom drack han inte såhär mycket innan jag blev gravid, det har eskalerat. Jovisst, vi drack på helger. Bägge två, alltså. Men så är det ju ofta när man är i 25-30årsåldern och inte har barn - man träffar vänner, hittar på saker, dricker vin eller öl. 

    Sen vettefan vad som hände. Jag slutade givetvis dricka så fort jag misstänkte att jag kanske var gravid, medan han beter sig som att han dricker för två minst. Dessutom är det rätt många i vår umgängeskrets som precis fått eller snart ska få barn, så det blir inte mycket umgås på samma sätt som förut heller - men istället för att minska sin konsumtion har han liksom börjat dricka mer, och ensam.

    Summa summarum: jag fattade inte att han hade ett problem förrän premisserna ändrades. 
  • Anonym (Orolig)
    Friger skrev 2022-03-18 11:21:23 följande:
    Båda föräldrarna måste skriva på flyttanmälan till skatteverket.

    Är ni inte gifta tar det en liten tid efter det att barnet är fött också. Den tiden kan du rent teoretiskt också använda för att flytta på.

    En "tjuvvariant" är att skriva dig hos dina föräldrar eller något sådant och ändå bo kvar. Då är det bara att ta ungen och dra sedan. Flytten är ju redan gjort. Och att flytta  på ungen från dina föräldrar till dit du egentligen bor är enklare.
    Så tekniskt sett kan han förhindra mig från att flytta någonstans med barnet öht? Till och med till typ grannhuset? 

    Men samtidigt kan han väl inte kräva att vara boendeförälder till en nyfödd som ammas? Eller? Jävlar vad krångligt alltså. Iofs är vi inte gifta, så jag kan ju i värsta fall inte ge honom vårdnad så han får stämma mig på den, och passa på att flytta under tiden.
  • Anonym (Orolig)
    Friger skrev 2022-03-18 11:34:34 följande:
    Nä, det är nog den personlighetsförändringen som gör att många ungar ogillar att deras föräldrar dricker...

    Ja... Det är ju helt klart en ordentlig larmklocka som borde ringa i din skalle. Det gör den säkert också. Därför du skriver här...

    Har du provat att köra med lite gammal hederlig utpressning? "Är du inte helt spiknykter så drar jag"?

    Problemet är smygsupande.
    Den här människan kan inte smygsupa. Det märks så väl på honom efter bara fyra öl att det inte går att dölja... kanske för främlingar som inte känner honom. Men inte annars.

    Ja, det jag har försökt med både det ena och det andra. Han blir lack och kallar det hot. Fast han verkar inte vara medveten om att jag faktiskt inte får ta ungen och sticka... men jag säger ju att vi måste gå isär om det här fortsätter, för det här är ingen miljö ett barn ska växa upp i och det är inte ett hot, det är ett konstaterande. 
  • Anonym (Orolig)
    Casper9 skrev 2022-03-18 11:47:03 följande:

    Stackars barn. hur tänkte du ts? 


    Jag insåg som sagt inte att snubbfan hade problem förrän jag blev gravid och det hela eskalerade. Nu är jag i andra trimestern och om bara några få veckor kan bebisen klara sig utanför min livmoder om den skulle födas. Det är liksom lite som det är just nu - det som är, är att jag måste se till att barnet får växa upp tryggt, för ett barn kommer att komma, så är det. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2022-03-18 12:01:24 följande:
    Vill du flytta så är det lättar att göra det nu, innan barnet är fött. I ditt fall så är det mycket som talar för att du kommer att behöva ett starkt socialt nätverk för dig och ditt barn. Jag hade övervägt att flytta hem. Helt ärligt så kan det vara det "wake up-call" som din pojkvän behöver för att ta itu med sitt drickande.
    Jag har ett starkt socialt nätverk för mig och mitt barn, dock inte på den här orten utan på två olika orter 5 respektive 7 mil härifrån. Så ja. Det är väl egentligen det jag borde göra: flytta tillbaka till min hemstad. Nu typ.
  • Anonym (Orolig)
    Friger skrev 2022-03-18 12:03:54 följande:
    Jo, konstaterande eller hot. Fine... Kalla det vad som helst. Spelar ingen roll.

    Tycker han inte att det är ett problem att dricka 5-8st öl tillsammans med barnen. Då har ni olika uppfattningar i frågan.

    Utan att vara insatt skulle jag tro att du har den samlade vetenskapen i ryggen för din inställning i den frågan.

    Men samtidigt... Han är en vuxen människa. Du kan inte tvinga honom till att inte dricka.

    Du har att välja mellan två saker.
    1. Lämna
    2. Stanna och acceptera att han dricker eller hoppas på att han ändrar sig.

    Sen kan det ju vara lite olika tidshorisont på lämnandet. Men det är absolut enklare att genomföra innan den dag du behöver hans signatur på ett papper.
    Du har så rätt så.

    Nu ska jag bara våga ta steget också. Att fixa boende i min hemstad är inga problem, jag har en buffert och jag har ett jobb även om jag kommer få pendla tills jag kan byta efter mammaledigheten. Det löser sig. 
  • Anonym (Orolig)
    Gameofthrones skrev 2022-03-18 12:21:34 följande:
    Jag tycker att du kan försöka ställa krav. Det är inte lätt men du måste ha tålamod, det ör inte lätt och va i dina skor. 

    Du måste tänka på ditt barn. Hur föräldrar ser utifrån deras ögon. Förmodligen kommer ni få problem/hjälp utav med socialnämnden.
    Det är alltid nån som tycker illa om eran situation. Föräldrar lägger dig i precis som i den här tråden och klankar ner en. 

    Jag är uppväxt med alkoholism. Mina svenska päron drack. Därför jag inte dricker idag och mån om ekonomin, jobbar, tar hand om mina barn. 

    Du kommer kanske inte må så bra längre fram. Inte för att du gör det nu heller. Tänk på dig och barnet. 

    Jag vet när man älskar ngn. Hjälp på rätt sätt. Inte köpa öl, vin, sprit. Det får han göra själv för sin lön. 

    Se till att räkningar blir betalda. 
    Jag försöker och försöker och försöker, men det är fan inte lätt. Jag kan ju inte tvinga en vuxen människa att inte dricka alkohol heller... 

    Alkohol köper jag inte. Jag har klargjort från början att jag inte tänker sätta min fot på systembolaget varken som gravid eller med nyfödd. Och räkningar betalas alltid i första hand. Men han har ju råd att supa... så det gör ingen skillnad. 
  • Anonym (Orolig)
    Gameofthrones skrev 2022-03-18 12:42:51 följande:
    Anonym (Orolig) skrev 2022-03-18 12:28:40 följande:
    Jag försöker och försöker och försöker, men det är fan inte lätt. Jag kan ju inte tvinga en vuxen människa att inte dricka alkohol heller... 

    Alkohol köper jag inte. Jag har klargjort från början att jag inte tänker sätta min fot på systembolaget varken som gravid eller med nyfödd. Och räkningar betalas alltid i första hand. Men han har ju råd att supa... så det gör ingen skillnad. 



    Gick inte och citera vanligt fick inte bort mitt inlägg.

    Jag har bara lusläst alla inlägg. 

    Det ör bra att han köper sitt. Tummen upp. Det är inte många som klarar den biten. Och alla räkningar betalas tummen upp där med. 

    En fråga hur många vet om detta i eran omgivning?? 
    Min familj vet, hans familj vet (men jag vet inte hur mycket de bryr sig - de dricker själva ganska duktigt kan jag ju säga), några av mina vänner vet, flera av hans vänner vet (men liksom hans familj dricker de själva trots att de väntar barn eller har småbarn, så de tycker ju inte att det är en big deal).

    Känns som att vi bor i en riktig alkis-håla. Det är mycket vanligare här än där jag kommer ifrån att folk har växt upp med föräldrar som har ett problematiskt förhållande till alkohol. Jag tror fan halva bygden här har problem med alkohol, minst. Det ska t.ex. vara vanligt att de som jobbar på bruket cyklar till jobbet på måndag morgon därför att de druckit så mycket under hela helgen att de inte är körbara ännu. Och jag vet mer än en lärare på den lokala grundskolan som åtminstone är periodare. En av dem har dessutom en liten unge. Det är fruktansvärt. Och då är jag också uppväxt i en håla, så jag vet inte vad skillnaden är och varför det är såhär just här. Kanske finns stora kulturella skillnader mellan brukshålor och bondhålor, vad vet jag? 
  • Anonym (Orolig)
    Gameofthrones skrev 2022-03-18 13:21:28 följande:
    Asså , haha, förlåt att jag skrattar. 

    Ok, det är så pass. Du bor i en byhåla och alla känner varandra och fprlött rykte om sig antar jag? Min svenska pappa kom ifrån sån håla. Men det var min mamma som fick han börja dricka sen blev det som det blev. 

    Det känns som de kulturella har korsat lite. Detta är en generationsproblem? Det är svårt och bryta sånt med. 

    Då är min andra fråga "fungerande" alkis vad betyder det för dig? Är det en periodare? Sällskapsalkis? Smygalkis?

    Gur funkar han när han är full och nykter? 

    Jag vet att vissa frågor kanske är helt orelevanta men det kanske är bra och få nytt perspektiv? 
    Ja men lite så! Och ja, det är definitivt ett generationsproblem. Jag vet att de i hans familj dricker för mycket minst två generationer tillbaka. Jag vill inte att min unge ska bli generation 4, eller vad fan det nu blir, med sådana problem. Det får bara inte hända.

    Fungerande alkis... ja du, de flesta morgnar när han jobbar kliver han upp strax efter 6, gör sig i ordning och far till jobbet. Han är trevlig mot folk, gör det han ska när han jobbar osv. Betalar oftast räkningar i tid, någon gång ett par dagar sent. Lagar mat åtminstone när jag jobbar så att jag slutar såpass sent att jag vill ha middag direkt när jag kommer hem. Aldrig åkt fast för rattfylla, suttit i fyllecell eller liknande. 

    Och jadu... han är otrevlig på fyllan. I alla fall mot mig, och mot familjemedlemmar. Ibland mot vänner, men det är väldigt sällan. Oftast är det mig han är otrevlig mot, kanske för att vi bor under samma tak och jag därför är närmast idk. Han kritiserar mig och allt jag gör eller inte gör - huruvida han gör eller inte gör dessa saker spelar ingen roll. Det har hänt att han skäller efter djuren. Han talar om för mig hur mycket han önskar att djuren (som är mina sedan tidigare) inte existerade eller åtminstone inte bodde med oss. Han har noll respekt: om jag måste lägga mig tidigt en fredag kväll för att jag ska upp och jobba tidigt på lördagen, kan han prata jättehögt i telefon, lyssna på musik eller bara klampa omkring och föra oväsen långt efter midnatt. 90% av gångerna väcker han mig dessutom med flit när hans öl är slut, för då ska han äta middag serru, och det är skittrist att göra ensam. När jag ryter ifrån och säger att jag verkligen måste sova, blir han plötsligt åh så kärleksfull och börjar krama på mig och ha sig - fastän jag nästan skriker nej åt honom. Låt mig va, liksom. Ge fan. Då blir han bara ännu mer på mig. Han har noll koll på vad han håller på med heller; öl spills ut åt höger och vänster, glas som åker i backen går sönder, saker i allmänhet går sönder (bl.a. ett par hörlurar som var mina??? för han skulle prata i telefon och lyckades dra sönder dem). Sen blir han bitter för att sexlivet är kasst och och och... mjo, jag vägrar ligga med människan när han luktar sprit sorry not sorry.

    Inte för att han är så rolig nykter nuförtiden heller. Det är mest gnäll om hur mycket livet suger, hur mycket han hatar att jobba, hur tråkigt allt är osv osv osv i all oändlighet. Jag är nog ärligt talat ganska trött på människan. Jag är gravid med ETT foster, jag vill inte gärna bli tvåbarnsmorsa om några månader. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Nu!) skrev 2022-03-18 13:52:50 följande:

    Du ska flytta och göra allt du kan för att ditt barn ska slippa umgås med en suput! Min syster är grav alkoholist. Hon ville inte sluta supa ens för sitt barns skull. Det slutade med att pappan tog barnet och flyttade och hon har bara sporadiskt träffat barnet då och då. Nån delad vårdnad fanns aldrig på tapeten eller att barnet skulle bo hos henne. En människa som åker in och ut på akuten och psyket kan inte ta hand om barn. Tro mig ts- där vill inte du hamna! Nu är det tid att handla- innan ni totalt sitter i skiten du och ditt barn.


    Tror inte riktigt familjerätten anser att min sambo och tillika barnets fader är i så dåligt skick att framförallt umgänge men också gemensam vårdnad är någonting som bör undvikas. Tyvärr. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (K) skrev 2022-03-18 14:19:12 följande:
    Och hur gick det här till då? Du måste ha vetat att han var alkoholist redan när du blev gravid, vilket du aldrig borde ha blivit. Nu har du två val: sätta ultimatum att han är nykter för resten av livet eller lämna honom. Om han ska nyktra till söker han hjälp NU, och om han trillar dit måste du lämna honom. Det är faktiskt det bästa du kan göra för alla inblandade. Ett barn förtjänar bättre!

    Ja du kan bli boendeförälder och om ni är överens så måste inte barnet sova över där heller.
    Jadu, vi hade sex. Det var så det gick till. 

    Det är klart jag inser att barnet inte kan växa upp i en sådan miljö, det är ju det jag har sagt hela tiden. Det är ju därför jag gjorde tråden? 

    Överens lär vi aldrig komma. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Va?) skrev 2022-03-18 14:25:33 följande:
    Varför skyddar du dig inte vid sex?
    Vem har sagt att jag inte gjorde det? Skydd är inte alltid 100% effektiva.
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (ME) skrev 2022-03-18 14:29:58 följande:

    Spontant känns det som att du borde planera för att vara beredd på en flytt innan barnet föds. Och inte gå med på gemensam vårdnad. För kommer du våga låta honom vara föräldraledig? Vara hemma och dricka 5-7 öl och sen samtidigt ta hand om ert lilla barn? Nej, låt alla dagar gå till dig. 

    Och inför nolltolerans gällande att han är otrevlig när han är full. Där har du ett väldigt bra argument till att flytta. Låt dig inte vänjas vid att bli behandlad illa. Och ett barn ska verkligen inte behöva födas in i en sån familj. 

    Det är också viktigt att komma ihåg att det är tufft att vara småbarnsföräldrar. Att han ska då ska kämpa både med sin alkoholism och bristen på sömn kommer inte göra livet roligt. Och med tanke på att du skriver att han tycker det är ok med 5-7 öl så har han inga som helst planer på att bli nykter!!! Oavsett vad han säger. 


    Det känns som att jag borde det, ja. Jag har som sagt inga planer på att agera tvåbarnsmorsa när jag ska föda ETT (!) barn. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Samma här) skrev 2022-03-18 18:23:07 följande:

    Oj , låter som du beskriver mitt liv för 12 år sedan.
    Var gravid med barn nr.2 när exet börjadr att spåra ur mer och mer. Samma beteende som din sambo.
    När barnen var 2 och 4 år lämnade jag. Exet fick ha barnen varannan helg om han lät bli att dricka. Vilket han redan sket i första helgen han var själv med barnen. Jag tillät endast dagumgänge kommande året. Nytt försök med övernattningar med nytt löfte att inte dricka. Misstänkte att han gjorde det ändå men hade inget bevis. Tills 1,5 år senare jag kom på honom och fick hämta barnen mitt i natten. Igen bara dagumgänge då man visste att han var helt nykter. Efter ett tag stämde han mig. Han fick rätt till umgänge då jag inte hade några bevis. Ord mot ord. 


    Vi höll på i 4 år med boendetvist, vårdnadstvist och tvist om umgänge. Tills han tappade tålamodet på sonen någon dag och slog honom. Och denna gången hade jag bevis. Socialen hade varit inblandad de senaste 5-6 åren med alla möjliga sorters utredningar. Så kontaktade dem för att få hjälp att prata med honom. Han gick med på att skriva över vårdnaden, kunde äntligen flytta med barnen och de hade inget umgänge eller kontakt alls under 1 års tid. Bästa tiden för mig! 


    Nytt försök med umgänge, först dagtid sen övernattningar, fortfarande samma problem! Så har det varit fram och tillbaka. Nu är barnen 12 och 14. Har dagumgänge varannan helg 1 dag med sin pappa. Och barnen mår inte bra av detta!
    Hur mycket man än försöker att skydda barnen och se till att de får en trygg uppväxt så är verkligheten något helt annat! De mår dåliga av att vara hos pappan men de mår ock dåliga av att inte träffa pappan så ofta som de skulle vilja. Och jag kan lova dig att man själv också mår dåligt av att inte kunna göra något åt situationen!


    Rekommenderar dig i första hand abort! Inte är det detta du önskar för dina barn! Gör du inte abort, se till att inte ge honom vårdnaden! Du har ensam vårdnad nr barnet födds, så skriv inte på något papper för att ändra det! 


    Många rekommenderar att flytta långt bort. Jag kan säga att det har sina nackdelar också. Tar han detta till rätten så har du inget att komma med! Han sköter sig på jobbet, ingen rattfylla, ? inga bevis. Ord mot ord och jag lovar dig att han kommer att få rätt till umgänge. Bor du nära kan du lättare försöka styra upp det med endast dagumgänge. Svårare att göra när man bor långt bort. 


    Så om jag var dig skulle jag fundera en gång till om hur du vill att ditt liv ska se ut! Hade jag vetat allt jag vet idag hade jag aldrig skaffat mina barn. Jag älskar dem, men inte har jag gett dem ett bra liv pga deras far! Välj en annan man att vara far till dina barn.


    Det är oavsett försent för abort nu. Jag är som sagt en bit in i andra trimestern. 

    Men nej, det här är givetvis inte det liv jag vill ha för mitt barn. Jag vet att han kan vara nykter tre dygn i stöten, så umgänge skulle kunna fungera. Men han kommer aldrig kunna ha barnet 50% av tiden. Jag vill att mitt barn ska ha både sin mamma och sin pappa, så jag kommer inte flytta 100 mil bort. Det aktuella avståndet skulle röra sig om ca 7 mil, eller en knapp timme med bil. I min mening är det inte särskilt långt, särskilt inte om det rör sig om varannan helg och delar av lov; det var exakt det avståndet mellan mina föräldrars boenden när jag växte upp, och det var inga problem att åka varken till eller från pappa. 
  • Anonym (Orolig)
    Anonym (sss) skrev 2022-03-19 13:07:02 följande:
    Kuratorerna på MVC är styrda av Socialstyrelsens riktlinjer. De kommer att gå efter värdegrunden, d.v.s. en abort är helt OK så länge som det är lagligt, och på grund av jämställdhetstanken i det svenska samhället, så får man inte försöka utesluta en pappa från vårdnad och umgänge hur dålig han än är. (En mamma däremot går bra att utesluta, för då stör det ju inte jämställdhetsarbetet.) 

    Nej, vore jag TS så skulle jag flytta långt bort innan barnet föds. Helst till ett annat land. Så länge barnet finns i TS' kropp, så kan nämligen TS ta sin egen kropp inklusive foster vart hon vill. När barnet är fött blir det svårare, för då kan den biologiske fadern börja kräva sina rättigheter. Men ingen kan tvinga TS att flytta tillbaka, när hon väl är folkbokförd någon annanstans. Och har han sådana problem som han har, så blir det svårt för honom att organisera arbeta och boende på en ny ort, och särskilt i ett nytt land. 

    TS, jag vet att du gärna hade velat dela föräldraskap med ditt barns far, men nu är han ju som han är... du har valt fel far. Du får stå för det, och klara av ditt föräldraskap ensam. Det har många mammor gjort före dig, och du bor i ett land där du kan få mycket hjälp från samhället också. Tänk om du hade bott i Guatemala!
    Om det ändå vore så enkelt att jag fick vara förälder själv till mitt barn! Nu funkar det ju inte så i Sverige, barn har rätt till båda sina föräldrar heter det (och betyder oftast "pappor har rätt till sina barn"), så det går ju inte liksom. Och det är däri det knepiga ligger.
Svar på tråden Min sambo är alkoholist och vi ska ha barn