• Anonym (arbetslös)

    Får aldrig jobb

    Hej det känns värdelöst just nu. Jag får aldrig några jobb oavsett hur många jag söker känns det som. Jag ska söka sommarjobb och blir färdig undersköterska till sommaren. Har fått komma och gå på många arbetsintervjuer säkert minst 10 och blir alltid nekad trots att vården behöver folk som är utbildade. Jag fattar inte vad jag gör för fel. Jag har blivit nekad till jobben trots det bara är jag som söker dem. Nu känns det hopplöst och jag vet inte om jag vill gå på fler intervjuer eftersom jag säkert kommer bli nekad där med. Har ni några tips på hur man får jobben? kanske är det något jag inte tänkt på. Eller har någon varit i liknande situation?

    De jobben jag söker är på äldreboende.

  • Svar på tråden Får aldrig jobb
  • Anonym (arbetslös)

    Kan tillägga att...
    Jag går i gymnasiet och har aldrig haft ett riktigt jobb innan utan endast praktik
    De flesta i min och parallellklassen har redan fått sommarjobb vad jag vet
    Börjar bli stressad nu när det är mitten på mars och jag fortfarande inte har hittat jobb. Snart blir det väl försent:(

  • Anonym (Ssk)

    Känns ju märkligt att du blir nekad jobb då vården rent bokstavligen skriker efter personal, speciellt inför sommarn. Hur har dina praktiker gått? tänker att du borde ha hört via praktiker om det är något som funkat sämre för dig?

  • Jemp

    Har du bett om nån feedback när du inte fått jobben?
    Har du varit i kontakt med arbetsförmedlingen? De har söka jobb-kurser och rådgivning. 
    Finns nån på skolan du kan få råd ifrån? 

  • Anonym (Går det inte, ändra)
    Anonym (arbetslös) skrev 2022-03-18 12:39:19 följande:
    Får aldrig jobb

    Hej det känns värdelöst just nu. Jag får aldrig några jobb oavsett hur många jag söker känns det som. Jag ska söka sommarjobb och blir färdig undersköterska till sommaren. Har fått komma och gå på många arbetsintervjuer säkert minst 10 och blir alltid nekad trots att vården behöver folk som är utbildade. Jag fattar inte vad jag gör för fel. Jag har blivit nekad till jobben trots det bara är jag som söker dem. Nu känns det hopplöst och jag vet inte om jag vill gå på fler intervjuer eftersom jag säkert kommer bli nekad där med. Har ni några tips på hur man får jobben? kanske är det något jag inte tänkt på. Eller har någon varit i liknande situation?

    De jobben jag söker är på äldreboende.


    Hej!

    Jag har gjort lite av en sport att gå på arbetsintervjuer, kan låta udda men tycker att det är rättså kul, har jobbat med rekrytering själv som följd.

    Har dock aldrig jobbat med sjukvård utöver äldrevård men det är inte riktigt samma sak antar jag.

    På arbetsintervjuer brukar jag gå in med inställningen, "varför ska de få mig som anställd", som om de behöver mig och inte tvärt om. Därefter brukar jag prata under intervjun som om jag redan hypotetiskt jobbar där, inte för cocky men som om jag hade varit snabb att få in och lära upp. Lär mig också hur företaget jobbar och vad de vill, i ditt fall kan det kanske vara den avdelningen eller klinik eller liknande.

    De behöver känna att du är lätt att ha att göra med, att patienterna kommer gilla dig och att du kommer lösa problem för dem. Har du många barn så kanske de tänker "ahh... vab..." så nämn det om de frågar. Säg vad som låter bra och ta resten sen. 

    Finns också många tips hur man beter sig på en intervju. Fråga var du ska ställa kaffekoppen. Skratta, ögonkontakt, spela självsäker i dig själv om du inte är det. Luta dig tillbaka, inget defensivt kroppspråk med armarna i kors osv. Kom i tid men inte för tidigt, du stressar dem då.
    Kom rätt klädd för jobbet, minst klädkoden på jobbet(är det sjukhus så är det väl mest att se fräsch och ordnad ut).

    Fråga de som fått jobb lite frågor om hur deras intervju gick till och vad de sa.
    Hoppas det var till någon hjälp! :)
  • Anonym (arbetslös)
    Jemp skrev 2022-03-18 12:48:03 följande:

    Har du bett om nån feedback när du inte fått jobben?
    Har du varit i kontakt med arbetsförmedlingen? De har söka jobb-kurser och rådgivning. 
    Finns nån på skolan du kan få råd ifrån? 


    Hur ska man be om feedback? Ska man maila tillbaka varför man inte fick jobbet? Vill veta men vill inte verka oartig och få dem obekväma
  • Anonym (Rek.)

    Behöver mer information för att kunna hjälpa dig.

    Bor du i en storstad? Liten? Mellan?
    Kön? Är du man eller kvinna?
    Hur ser du ut? Är du liten och tanig? Ser du svag ut?
    Personlighet? Är du blyg? Försiktig? 

  • Anonym (arbetslös)
    Anonym (Rek.) skrev 2022-03-18 17:05:00 följande:

    Behöver mer information för att kunna hjälpa dig.

    Bor du i en storstad? Liten? Mellan?
    Kön? Är du man eller kvinna?
    Hur ser du ut? Är du liten och tanig? Ser du svag ut?
    Personlighet? Är du blyg? Försiktig? 


    Väljer de bort pga att man är smal? Jag är kort och smal men inte tanig. 
    Jag bor i en mindre och är kvinna
  • Anonym (Arbetslösman)

    Är också arbetslös och blir aldrig utvald trots flera intervjuer. Det är som att man blir bortvald. Sist var jag på intervju valde företaget ut 3 av 13 sökande, jag vart inte utvald. Har flera luckor i mitt CV. 


    men hur kan du gå på både gymnasium och vara färdigutbildad sjuksköterska?
    Gymnasium är 3 år och sjuksyster minst 2 års utbildning??

  • Anonym (Nä)
    Anonym (Arbetslösman) skrev 2022-03-18 21:26:16 följande:

    Är också arbetslös och blir aldrig utvald trots flera intervjuer. Det är som att man blir bortvald. Sist var jag på intervju valde företaget ut 3 av 13 sökande, jag vart inte utvald. Har flera luckor i mitt CV. 


    men hur kan du gå på både gymnasium och vara färdigutbildad sjuksköterska?
    Gymnasium är 3 år och sjuksyster minst 2 års utbildning??


    Det står undersköterska, inte sjuksköterska. 
  • Anonym (Likadan)

    Jag är i samma situation som dig. Jag jobbade i ett decennium på samma jobb efter gymnasiet och hade en sjukt inkompetent chef som jag blev less på och jag bad han fara åt helvete och sedan sa jag upp mig.

    Nu får jag inget jobb för jag inte har referenser även fast jag hade fått jobbet om jag hade haft referenser.

  • Anonym (Ssk)
    Anonym (Likadan) skrev 2022-03-19 18:17:26 följande:

    Jag är i samma situation som dig. Jag jobbade i ett decennium på samma jobb efter gymnasiet och hade en sjukt inkompetent chef som jag blev less på och jag bad han fara åt helvete och sedan sa jag upp mig.

    Nu får jag inget jobb för jag inte har referenser även fast jag hade fått jobbet om jag hade haft referenser.


    Referenser kan väl även vara från tidigare kollega? Måste väl nödvändigtvis inte vara från chefen?
  • Anonym (Rek.)
    Anonym (arbetslös) skrev 2022-03-18 20:18:29 följande:
    Väljer de bort pga att man är smal? Jag är kort och smal men inte tanig. 
    Jag bor i en mindre och är kvinna
    Ber om ursäkt för sent svar.
    Ja, det är mycket möjligt. Jobb som Uska är ett tungt jobb med mycket lyft och att vara fysiskt stark är grundläggande även fast det inte är något man talar högt om.
    Sen så krävs det framåtanda, så är du tillbakadragen och åt det mer tysta hållet så inger inte det något större förtroende. Speciellt inte om de har hundra andra ansökanden att välja bland.
    Men som någon skrev tidigare så tycker jag du ska kontakta dem och fråga om feedback. De kommer svara.
Svar på tråden Får aldrig jobb