Hjälp mig förstå ersättning för karensavdrag från FK
Jag var inne på handels hemsida där det stod om att ersättning för karensavdrag är tillfälligt tillbaka, gäller perioden 9 december 2021 tom 31 mars 2022. Jag är inte alls insatt i ämnet med ersättning för karensavdrag från försäkringskassan och undrar om någon snäll själ kan förklara det för mig. Jag har nämligen varit hemma sjuk ett par dagar inom den perioden:
1.En dag i slutet av december där jag stannade hemma i väntan på PCR svar då jag upplevde ont i bröstet och halsont dagen innan. PCR testet visade negativt så var tillbaka till jobbet dagen efter.
2. Var förkyld i Januari när jag var ledig från jobbet men fick sjuka mig 1 dag från jobbet då jag fortfarande hade feber och symtom.
3. I mars blev jag hemma 2 dagar från jobbet då jag återigen blev förkyld+ feber.
Totalt har jag alltså varit borta från jobbet 4 dagar under perioden som ersättning för karensavdraget är tillfälligt tillbaka. Hur söker jag ersättning hos försäkringskassan, för alla 4 dagar eller endast för 1:a dagen i varje sjukperiod?? alltså 3 dagar?? och kan jag ansöka om karensersättning för sjukperioden i mars redan nu eller måste jag vänta till april då jag får lön månaden efter och inte samma månad som intjänade arbetstiden