• Anonym (vilsen)

Hjälp mig förstå ersättning för karensavdrag från FK

Jag var inne på handels hemsida där det stod om att ersättning för karensavdrag är tillfälligt tillbaka, gäller perioden 9 december 2021 tom 31 mars 2022. Jag är inte alls insatt i ämnet med ersättning för karensavdrag från försäkringskassan och undrar om någon snäll själ kan förklara det för mig. Jag har nämligen varit hemma sjuk ett par dagar inom den perioden:

1.En dag i slutet av december där jag stannade hemma i väntan på PCR svar då jag upplevde ont i bröstet och halsont dagen innan. PCR testet visade negativt så var tillbaka till jobbet dagen efter. 

2. Var förkyld i Januari när jag var ledig från jobbet men fick sjuka mig 1 dag från jobbet då jag fortfarande hade feber och symtom. 

3. I mars blev jag hemma 2 dagar från jobbet då jag återigen blev förkyld+ feber. 

Totalt har jag alltså varit borta från jobbet 4 dagar under perioden som ersättning för karensavdraget är tillfälligt tillbaka. Hur söker jag ersättning hos försäkringskassan, för alla 4 dagar eller endast för 1:a dagen i varje sjukperiod?? alltså 3 dagar??  och kan jag ansöka om karensersättning för sjukperioden i mars redan nu eller måste jag vänta till april då jag får lön månaden efter och inte samma månad som intjänade arbetstiden

• Svar på tråden Hjälp mig förstå ersättning för karensavdrag från FK
  • MammAmma

Du ansöker för första dagen i varje sjukperiod, alltså för tre dagar. Du behöver inte vänta till nästa månad med att ansöka om du vet att det alltid dras av för karens. 

• Anonym (vilsen)
    MammAmma skrev 2022-03-18 13:53:45 följande:

Du ansöker för första dagen i varje sjukperiod, alltså för tre dagar. Du behöver inte vänta till nästa månad med att ansöka om du vet att det alltid dras av för karens. 

Gör man en ny ansökan för varje karensdag?? Jag lyckas inte lägga in alla 3 dagar i en och samma ansökan. En till fundering, påverkar det min SGI om jag tar ut ersättning för karensperiod för dessa dagar?? jag ska nämligen bli föräldrarledig senare i år
  • MammAmma
    Anonym (vilsen) skrev 2022-03-18 15:01:31 följande:
    Gör man en ny ansökan för varje karensdag?? Jag lyckas inte lägga in alla 3 dagar i en och samma ansökan. En till fundering, påverkar det min SGI om jag tar ut ersättning för karensperiod för dessa dagar?? jag ska nämligen bli föräldrarledig senare i år
    Gör en ny ansökan för varje karensdag då. Nej, det påverkar inte din SGI. 
  • Anonym (.)

Du kollar på dina lönespecar vilka dagar det dragits karens och ansöker för dom. Ibland blir det ingen ny karensdag om man bli sjuk tätt in på igen tex

• MammAmma
    Anonym (.) skrev 2022-03-18 16:09:44 följande:

Du kollar på dina lönespecar vilka dagar det dragits karens och ansöker för dom. Ibland blir det ingen ny karensdag om man bli sjuk tätt in på igen tex

Det gäller bara inom 5 dagar, då görs inget nytt karensavdrag. Har det gått mer än 5 kalenderdagar från första dagen och man blir sjuk igen (eller att man t ex gått tillbaka till jobbet men fått bakslag i sjukdomen och måste gå hem igen) dras karens och karensersättning kan ansökas på nytt. 
  • Anonym (.)
    MammAmma skrev 2022-03-18 16:20:24 följande:
    Det gäller bara inom 5 dagar, då görs inget nytt karensavdrag. Har det gått mer än 5 kalenderdagar från första dagen och man blir sjuk igen (eller att man t ex gått tillbaka till jobbet men fått bakslag i sjukdomen och måste gå hem igen) dras karens och karensersättning kan ansökas på nytt. 

Ja men TS skrev att hon var sjuk både i slutet av Dec och i Jan, men inte när i Jan.

Oavsett vad är det lönespecarna man ska kolla om man är osäker för att veta vilka dagar man kan söka karens för. 

• Anonym (vilsen)
    Anonym (.) skrev 2022-03-18 16:24:18 följande:

Ja men TS skrev att hon var sjuk både i slutet av Dec och i Jan, men inte när i Jan.

Oavsett vad är det lönespecarna man ska kolla om man är osäker för att veta vilka dagar man kan söka karens för. 

Jag var sjuk i slutet av december och sen mitten av januari så det var flera veckor mellan sjukperiodernaOskyldig
  • Anonym (Ellen)
    Anonym (.) skrev 2022-03-18 16:09:44 följande:

Absolut enklaste sättet!
    Och har du haft många perioder av kort sjukfrånvaro så säkerställ att du ens har ett karensavdrag. Annars har du förstås inte rätt till ersättningen från FK.
    Detta regleras under det allmänna högriskskyddet som stipulerar att man bara kan ha 10 karensavdrag per löpande 12-mån period.
  • MammAmma
    Anonym (.) skrev 2022-03-18 16:24:18 följande:

Absolut. Såvida man inte är lika anal som jag och för in alla arbetsförändringar i sin kalender, så kanske man inte alltid har koll på datum etc. 
  • MammAmma

Vilket alltså var varför jag tidigare skrev att man inte måste vänta till lönen ifråga blivit uträknad/utbetald, om man alltså har koll på datumen för första dagen av sjukfrånvaro. 

Svar på tråden Hjälp mig förstå ersättning för karensavdrag från FK