• Anonym (A)

Känns som att något sparkar i magen! Ej gravid.

Sen i förrgår har jag känt att det rycker eller sparkar i magen, just ovanför naveln. Är precis som att något sparkar där inne och det kan synas utanpå magen när det väl händer. Händer lite då och då. Usch, känns obehagligt. Har inte ont.

Vad kan det vara? Tarmrörelser? Farligt? Någon som haft något liknande? Jag är INTE gravid. Har tagit graviditetstester. Har varit gravid förut men gjorde då abort i ett tidigt skede. 

• Svar på tråden Känns som att något sparkar i magen! Ej gravid.
  • Embla twopointoh
    Anonym (A) skrev 2022-03-18 14:31:40 följande:
    Känns som att något sparkar i magen! Ej gravid.

Sen i förrgår har jag känt att det rycker eller sparkar i magen, just ovanför naveln. Är precis som att något sparkar där inne och det kan synas utanpå magen när det väl händer. Händer lite då och då. Usch, känns obehagligt. Har inte ont.

Vad kan det vara? Tarmrörelser? Farligt? Någon som haft något liknande? Jag är INTE gravid. Har tagit graviditetstester. Har varit gravid förut men gjorde då abort i ett tidigt skede. 

Låter som att det är muskelryckningar.
  • Anonym (1177)

Det är tarmarna eller muskelryckningar.

• Anonym (A)
    Anonym (1177) skrev 2022-03-18 16:00:39 följande:

Jag tänker också det. Inte aortabråck då? Jag är dock inte i åldern för det.
  • Anonym (A)
    Embla twopointoh skrev 2022-03-18 15:03:12 följande:
    Låter som att det är muskelryckningar.
    Ja, det kanske är så
  • Anonym (1177)
    Anonym (A) skrev 2022-03-18 17:05:05 följande:
    Tänkte när det står där i länken att en del kan känna pulseringar där från magen
    Pulseringar är alltså i takt med din puls, från hjärtat. Inte det du beskriver med andra ord.
  • Anonym (A 2)
    Anonym (1177) skrev 2022-03-18 16:00:39 följande:
    Det tror jag med.
  • Anonym (A)
    Anonym (1177) skrev 2022-03-18 17:21:26 följande:
    Pulseringar är alltså i takt med din puls, från hjärtat. Inte det du beskriver med andra ord.
    Okej, tack.
    Vet du om det är normalt att ha sådana här muskelryckningar/tarmrörelser och när bör man söka vård för det? Nu har jag haft det i cirka 6 dagar men tänker om det fortsätter. 
  • Anonym (1177)
    Anonym (A) skrev 2022-03-21 15:08:45 följande:
    Okej, tack.
    Vet du om det är normalt att ha sådana här muskelryckningar/tarmrörelser och när bör man söka vård för det? Nu har jag haft det i cirka 6 dagar men tänker om det fortsätter. 
    Det är helt normalt och inget du behöver söka vård för. En del människor har ryckningar av och till hela livet, andra knappt alls.
  • Anonym (A)
    Anonym (1177) skrev 2022-03-21 15:13:37 följande:
    Det är helt normalt och inget du behöver söka vård för. En del människor har ryckningar av och till hela livet, andra knappt alls.

Inte ens om jag har det i flera veckor? För jag har aldrig tidigare haft muskelryckningar i magen. 

Är du läkare eller hur vet du så mycket? :)

• Anonym (Måna)
    Anonym (A) skrev 2022-03-21 15:26:05 följande:

Inte ens om jag har det i flera veckor? För jag har aldrig tidigare haft muskelryckningar i magen. 

Men vad tror du att det är då? Det är ju inget farligt eller konstigt att tarmarna rör på sig ibland eller att man har muskelryckningar. Har du aldrig sådana vid ögonen eller någon annanstans?

Det är klart man inte behöver söka hjälp för det. 
  • Anonym (1177)
    Anonym (A) skrev 2022-03-21 15:26:05 följande:

Inte ens om du har det i flera år.

Jag är välutbildad och allmänbildad med mycket livserfarenhet, både i mitt liv och genom andras upplevelser.
  • Anonym (A)
    Anonym (Måna) skrev 2022-03-21 15:32:28 följande:
    Men vad tror du att det är då? Det är ju inget farligt eller konstigt att tarmarna rör på sig ibland eller att man har muskelryckningar. Har du aldrig sådana vid ögonen eller någon annanstans?

Det är klart man inte behöver söka hjälp för det. 
    Jag vet inte. Det som kommer upp är als, aortabråck osvosv.
    En sjuksköterska jag fick kontakt med menade på att jag bör söka akutvård, för även om det är muskelryckningar så har jag inte haft dessa i magen tidigare, menade hon. Jag kommer inte söka akut.
  • Anonym (A)
    Anonym (1177) skrev 2022-03-21 15:53:52 följande:

Jag är välutbildad och allmänbildad med mycket livserfarenhet, både i mitt liv och genom andras upplevelser.
    Är du läkare eller sjuksköterska etc? Är nyfiken bara. 
  • Anonym (1177)
    Anonym (A) skrev 2022-03-21 17:20:40 följande:
    Är du läkare eller sjuksköterska etc? Är nyfiken bara. 
    Nej, inget av dem.
  • Anonym (Läkare)
    Anonym (1177) skrev 2022-03-21 15:53:52 följande:

Jag är läkare och tycker också att det låter som muskelryckningar mer än tarmrörelser och det är normalt att ha muskelryckningar men att ha det i magen konstant under flera veckor eller månader, om man inte haft det tidigare, är något som man bör söka läkarvård för.

Absolut kan man ha muskelryckningar till och från men om ts fortsätter ha dessa hela tiden under en lång tid så bör hon söka vård. Gissningsvis går det över om en vecka eller två. Så brukar det vara i de flesta fall. 
  • Anonym (Undrar hur det gick)

Hej trådstartaren (A), hur gick det sedan? Har samma som du hade och är nyfiken. Kändes precis som sparkar gör men har gjort VUL på gyn och det är ingen bebis. Slutade det snabbt därefter eller är det något du fortsatt att ha? Fick du svar på vad det berodde på? 

Svar på tråden Känns som att något sparkar i magen! Ej gravid.