• Anonym (TS)

Varför låtsasförlova sig?

Förstår verkligen inte grejen? Vad är poängen med att "förlova sig" om man sen aldrig tänker gifta sig? En förlovning är ju liksom ett förstadie till att gifta sig. Det betyder ju egentligen varken mer eller mindre än "vi ska gifta oss". Det har ju inte heller någon juridisk innebörd, så är man sambo och "förlovar sig" är man ju egentligen bara fortfarande sambo och inget annat. Att säga att man är "förlovad" har ju ingen betydelse i ett sånt fall.

En "förlovning" utan giftemål är ju som att åka till flygplatsen och sätta sig vid en gate, utan en tanke på att faktiskt hoppa på ett flygplan. Det blir ju bara larvigt.

Och visst. Självklart spelar det ingen roll för mig vad andra gör. Vill andra låtsasförlova sig är det ju fritt för dem att göra det. Det påverkar ju inte mig. Förstår bara inte varför man skulle göra det, då det inte betyder någonting alls.

• Svar på tråden Varför låtsasförlova sig?
  • Anonym (XXX)
    Topcom skrev 2022-03-20 19:41:40 följande:

Haha oj vad folk blir upprörda. jag och min sambo har varit tillsammans i 14 år och har hunnit med tre barn på vägen. Vi förlovade oss julen 2014 och jag hade börjat planera bröllop är jag blev gravid med trean under 2015. sen kom bebis emellan. Vi är fortfarande förlovade och har inte gift oss än.. fan dåligt ;) och ?skitlarvigt?. För min del känner jag väl mer att det är bra med den juridiska säkerheten och vi ska ta tag i det, men giftermålet i sig gör ju ingen skillnad relationsmässigt, vi vet ju att vi älskar varandra :) 

Hoppas ni har tänkt på juridiken och ordnat den på andra sätt under tiden. För när man har barn, så är det jätteviktigt. Ingen av oss vet vilken dag vi blir överkörda av en buss eller får en blomkruka i skallen, eller något. Och då är det för sent att skriva under de där papperen. Är man bara sambos, så ärver man nämligen inte varandra, utan barnen ärver allt - och tills de fyller 18 ett efter ett, och får ut sitt arv, så sitter en överförmyndare på pengarna och bestämmer om man får ta av dem och till vilka syften. 

...sedan kan det förstås vara så, att det är just det utfallet man vill ha. Om man t.ex. är en förmögen person som råkat skaffa barn med en oansvarig typ, som bara kommer att leva upp ens förmögenhet om man dör, så att det inte blir något kvar till barnen. I det fallet är det bättre att vara ogift, så man vet att barnen verkligen får något efter en. Men sådana beslut måste vara MEDVETNA. 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Realist) skrev 2022-03-21 04:52:41 följande:
    Vad tycker du om folk som gifter sig och skiljer sig lika många gånger då?
    Eller nototriskt otrogna gifta personer, hur "starka, djupa och bindande" känns deras äktenskap?

Hur ska du krångla dig ur detta?

Och du som själv är skild, verkar inte varit så "starkt, djupt och bindande" det äktenskapet...
    Nej, det är klart att någonstans förlorar vigsellöftena sitt värde, när man har brutit dem tillräckligt många gånger redan. Det är naivt optimimistiskt att det ska gå att hålla dem den fjärde eller femte gången...

På ett sätt var det ju det. Min exman och jag hörs varje dag, och hjälper varandra om det behövs. Som syskon ungefär! :)
  • Anonym (Kvinna 42)
    Anonym (XXX) skrev 2022-03-20 21:44:11 följande:
    ...och eftersom du har varit det fyra gånger, så ser man ju hur starka, djupa och bindande sådana förlovningar är!
    Hade det varit bättre med fyra skilsmässor? 
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Kvinna 42) skrev 2022-03-21 10:11:36 följande:
    Hade det varit bättre med fyra skilsmässor? 
    Nej, det hade nog varit snäppet ännu fånigare. 
  • Anonym (Susanne)

Hej.

Lite kul att jag fick syn på ditt inlägg just nu då både jag och min dotter är i just den tiden för förlovning. Hon berättade igår att dom skulle förlova sig och då berättade jag att vi också ska göra det. Vi började prata om vd förlovning innebär och helt klart har man olika tankar om det. Min dotter tycker precis som du, att förlovningen är ett steg till giftemål medan jag känner att man inte behöver gifta sig. 

• Anonym (Nina)
    Fjäril kär skrev 2022-03-21 07:16:57 följande:
    Nåja då kan jag upplysa dig om att förlovning utan bröllop är etablerad i princip runt hela jorden och även i strikt religiösa länder.  Det finns definierat på flera språk runt om i världen.  
    Du kan ju gärna länka lite källor till ditt påstående här. För varje gång jag har pratat med någon utomlands om att bara förlova sig och inte gifta sig har de alla sett ut som fågelholkar och frågat vad i hela friden poängen med en sån förlovning skulle vara.

Nu känner ju jag såklart inte alla personer i alla länder, så om det nu är ett etablerat koncept någonstans kan du ju åtminstone visa var. För jag har absolut inte den där erfarenheten.
  • Anonym (Nina)
    Anonym (Realist) skrev 2022-03-21 04:50:42 följande:
    Nåja, om till och med en bröllopsblogg (eller vad du nu vill kalla det) skriver som de gör... trots att deras "grej" är just bröllop. Tror du verkligen inte att det då finns lite sanning bakom?
    Varför skulle de annars skriva så?

Förklara gärna.

Det är som att godisproducenter skulle påstå att sallad faktiskt är bättre och spika sig själva i foten.
    Vem som helst kan ju skriva en bröllopsblogg. Säljer de dessutom något bryr dom sig ju inte heller om vad personen som köper deras grejer kallas sitt förhållande.  

Det är ju därför vi får kolla på vad orden faktiskt betyder i t.ex. ordböcker, som fortfarande visar att en förlovning är ett förstadie till giftemål.
  • Anonym (Realist)
    Anonym (Nina) skrev 2022-03-21 11:54:31 följande:
    Vem som helst kan ju skriva en bröllopsblogg. Säljer de dessutom något bryr dom sig ju inte heller om vad personen som köper deras grejer kallas sitt förhållande.  

Det är ju därför vi får kolla på vad orden faktiskt betyder i t.ex. ordböcker, som fortfarande visar att en förlovning är ett förstadie till giftemål.
    Jag vet vad ordet betyder, men tack för visat intresse.
  • Anonym (L)

Håller med TS, störtlöjligt. Att förlova sig är att lova giftermål. 

Har varit förlovad en gång och då gifte vi oss 1,5 år senare. Skulle inte förlova mig igen om jag inte ville gifta mig. Ser ingen som helst poäng i det utan tycker det är en grej fjortisar gör.

• sextiotalist
    Anonym (L) skrev 2022-03-21 12:25:59 följande:

Håller med TS, störtlöjligt. Att förlova sig är att lova giftermål. 

Har varit förlovad en gång och då gifte vi oss 1,5 år senare. Skulle inte förlova mig igen om jag inte ville gifta mig. Ser ingen som helst poäng i det utan tycker det är en grej fjortisar gör.

Och om du läst tråden, så hade du blivit varse att det är flera, som passerat fjortisåldern med råge, som är förlovade utan avsikt att gifta sig.
    Men du kanske tycker en 60åring med två barn, villa och en högre chefstjänst är en fjortis (tog ett exempel på en av mina vänner)
Svar på tråden Varför låtsasförlova sig?