• Sat 19 Mar 2022 10:56
    7822 visningar
    3 svar
    +1
    3
    7822

    Hjälp med Stickningsmönster

    Hej! Jag har en bit av ett stickningsmönster som jag inte riktigt förstår. Skulle någon kunna förklara det i enklare ord? 


    "Na?r arbetet ma?ter ca 40 cm avmaska fo?r a?rmha?l 6 maskor i varje sida." Var i arbetet är det meningen att man ska avmaska? De 6 maskorna närmast kanten eller utspritt över hela stickningen (120 maskor lång)

    "Pa? na?sta varv fra?n rätsida snedda fo?r a?rmha?l enligt fo?ljande: Go?r en enkel intagning innanfo?r kantmaska med 3 varvs mellanrum 5 ggr och med 1 varvs mellanrum 12 ggr. Pa? na?sta varv fra?n ra?tsida bo?rja avmaska i var sida vartannat varv 6- 6-5-5 maskor. Sa?tt rest 20 maskor pa? en tra?d fo?r nacken." Det här stycket förstod jag i princip inget av. 

    Hade verkligen uppskattat om någon kan förklara vad de menar! 


  • Svar på tråden Hjälp med Stickningsmönster
  • Sat 19 Mar 2022 11:00
    #1
    +1
    Det ser ut som att delar av mitt tidigare inlägg inte går att läsa, så jag försöker uppdatera det här.
     
    När arb mäter ca 40 cm avm för ärmhål 6 m i varje sida.
    På nästa v från räts snedda för ärmhål enl följ: Gör en enkelint innanför kantm med 3 v:s mellanrum 5 ggr och med 1 v:s mellanrum 12 ggr. På nästa v från räts börja avm i var sida vartannat v 6- 6-5-5 m. Sätt rest 20 m på en tråd för nacken.
  • Sat 19 Mar 2022 11:05
    #2
    +2

    Första stycket: Du ska maska av 6 maskor vardera på varje sida, närmast kanten alltså. Så att hela arbetet blir totalt 12 maskor smalare. 


     


    Andra stycket: Du ska fortsätta att minska, genom att sticka maskan längst ut på kanten i början på varvet, sedan ska du minska en maska (till exempel sticka ihop två), sticka till slutet av varvet och då när du har tre maskor kvar på varvet minska en maska på samma sätt precis innan den sista maskan. Det ska göras totalt 5 gånger, men med tre vanliga varv stickade mellan.

    Sedan ska du minska likadant 12 gånger varannan varv.

    När du har gjort det ska du sedan med start på nästa räta varv avmaska 6 maskor i båda sidorna, precis som i det första stycket. Varannat varv (alltså varje gång du stickar varvet på rätsidan) ska du maska av först 6 maskor två gånger, och sen 5 maskor två gånger. Sen ska du ha 20 maskor kvar, och dem ska du sätta på en tråd, eller en annan sticka eller så, och spara till senare.

  • Sat 19 Mar 2022 12:42
    #3

    Okej, tack så mycket! Glad

Svar på tråden Hjälp med Stickningsmönster