• Anonym (Jojo)

    Älska sin partner men ändå vara otrogen

    Ni som varit otrogna älskade ni eran partner men valde ändå att ha sex med andra? Eller fanns inte känslorna där helt?endel påstår ju att man kan älska sin partner men vilja ha sex även på annat håll. Endel påstår ju att man kan skilja på sex och kärlek  

  • Svar på tråden Älska sin partner men ändå vara otrogen
  • Anonym (S)

    Finns säkert dom som älskar sin partner fast de är otrogna. Däremot så saknar de respekt för sin partner. 

  • Anonym (aaa)

    Folk som gör så älskar sig själv mest, går på att bejaka lustkänslor utan att bry sig om hur det påverkar en partner. 

  • Anonym (Y)

    Nej det är en oxymoron.
    Möjligen tror vissa att de älskar sin partner samtidigt som det är otrogna men är man otrogen älskar man garanterat inte sin partner.

  • Anonym (Jojo)
    Anonym (Y) skrev 2022-03-19 16:23:02 följande:

    Nej det är en oxymoron.
    Möjligen tror vissa att de älskar sin partner samtidigt som det är otrogna men är man otrogen älskar man garanterat inte sin partner.


    Gäller väl inte alla? endel skiljer ju på sex och kärlek. Man kanske inte får sex hemma eller har olika preferenser i sängen? Men att man älskar sin partner för mycket för att göra slut. man vill äta kakan och ha den kvar. Och hoppas att det inte ska komma fram 
  • Anonym (sådär)
    Anonym (Jojo) skrev 2022-03-19 18:10:32 följande:
    Gäller väl inte alla? endel skiljer ju på sex och kärlek. Man kanske inte får sex hemma eller har olika preferenser i sängen? Men att man älskar sin partner för mycket för att göra slut. man vill äta kakan och ha den kvar. Och hoppas att det inte ska komma fram 
    Jo det gäller ALLA.

    Det spelar liksom noll roll om den som är otrogen skiljer på sex och kärlek. Så länge personen fullkomligen skiter i vad hens partner tycker och gör som den vill bakom ryggen på sin partner så är det ett medvetet missbruk av sin partners förtroende och kärlek och det kan man aldrig påstå är förenligt med kärlek och respekt för sin partner. Man blåser inte människor man säger sig älska.

    Den som är otrogen VET oxå mycket väll att en otrohet kommer såra och förnedra sin partner djup men väljer medvetet att ta den rtisken, det är inte heller förenligt med kärlek och respekt för sin partner. Man tar inte risken att såra och förnedra människor man påstår sig älska djupt.

    Att man går bakom ryggen på sin partner för att man SJÄLV vill äta kakan och har den kvar beror inte på att man "äskar sin partner för mycket". Det beror på att man är feg, bekväm och falsk och struntar i vad ens partner tycker om saken och gör det man tycker passar en själv bäst.
  • Anonym (glädjedödaren)

    Älskar bara mig själv. Så det är inga problem. Kåt kan jag däremot bli på olika människor.

  • Anonym (Ingen har facit)
    Anonym (sådär) skrev 2022-03-21 14:11:28 följande:
    Jo det gäller ALLA.

    Det spelar liksom noll roll om den som är otrogen skiljer på sex och kärlek. Så länge personen fullkomligen skiter i vad hens partner tycker och gör som den vill bakom ryggen på sin partner så är det ett medvetet missbruk av sin partners förtroende och kärlek och det kan man aldrig påstå är förenligt med kärlek och respekt för sin partner. Man blåser inte människor man säger sig älska.

    Den som är otrogen VET oxå mycket väll att en otrohet kommer såra och förnedra sin partner djup men väljer medvetet att ta den rtisken, det är inte heller förenligt med kärlek och respekt för sin partner. Man tar inte risken att såra och förnedra människor man påstår sig älska djupt.

    Att man går bakom ryggen på sin partner för att man SJÄLV vill äta kakan och har den kvar beror inte på att man "äskar sin partner för mycket". Det beror på att man är feg, bekväm och falsk och struntar i vad ens partner tycker om saken och gör det man tycker passar en själv bäst.
    Nej.
    Du kan prata för dig själv, du kan vara övertygad om vad du själv anser och du får självfallet skriva och berätta vad du själv tycker.

    Men du kan givetvis inte bestämma att alla måste se det på samma sätt som du!

    Självklart är det fullt möjligt att någon person som är otrogen ändå både äkta och djupt kan älska sin partner.
    Det finns hur självklart som allra helst massor av omständigheter i olika relationer, och i relationerna mellan olika människor, som du givetvis inte kan ha en aning om.
    Ditt påstående kan vara helt rätt för dig och i ditt eget fall men det är lika självklart att du inte kan ha koll på alla olika fall, inte på alla omständigheter och inte ha koll på vad alla andra människor tycker och tänker.

    Det är givet och att det spelar jättestor roll om den som är otrogen, likväl som den som utsätts för otrohet, kan skilja på sex och kärlek.
    Det är ju en uppenbar självklarhet om du bara tänker lite utanför dig själv.
    Återigen, du kan bestämma vad du själv tycker om den saken men du kan inte bestämma över andra.

    Jag tänker t ex bara på en sådan självklar situation att ens partner lider av allvarlig sjukdom, fysiskt eller psykiskt, eller tom att ens partner har en dödlig sjukdom som alla vet kommer att leda till döden, det kan vara nu snart eller om flera år.
    Sådana omständigheter sätter givetvis allt det normala och vanliga i en helt annan dager.
    Utöver detta finns givetvis massor av mer eller mindre dramatiska omständigheter som gör det omöjligt för dig eller mig att döma någon när vi inte känner till omständigheterna.

    Självfallet kan man älska en allvarligt sjuk partner som varit långvarigt sjuk i flera år, kanske en partner med vilken man har upplevt och fortfarande upplever livslång äkta och ömsesidig kärlek, men vi båda vet att om några år kommer det tyvärr sluta med döden.
    För mig är det då inte alls främmande att någon, med eller utan partnerns medgivande, med eller utan partnerns vetskap, väljer att ha sex med någon annan trots att man efter flera års sjukdom fortfarande älskar sin partner på ett helt äkta sätt.

    Om jag var den som led av en långvarig sjukdom som vi visste skulle sluta med döden, så skulle jag acceptera, förmodligen skulle jag tom önska, att min partner hade sex med någon annan.
    Men jag skulle inte vilja veta något om det och jag skulle inte vilja bli tillfrågad och tvingas säga ja eller nej till en sådan fråga.
    Jag skulle på inget sätt känna mig sviken eller sårad. Jag skulle fortfarande känna vår djupa och ömsesidiga kärlek mellan oss men jag skulle inte behöva känna att kärleken har missbrukats, inte behöva känna mig sviken.
    Jag för min del skulle absolut kunna känna att min partner respekterade mig och respekterade vår kärlek även om den hade sex med någon annan. Jag skulle inte döma min partner för en sådan sak och jag skulle aldrig betrakta min djupt älskade partner som feg, bekväm eller falsk.
    Och jag är helt övertygad att det finns fler än jag som skulle se ungefär lika på den saken.

    Jag accepterar om du ser annorlunda på den saken.
    Men du måste också acceptera att jag och andra ser det annorlunda än du.
  • Anonym (H)

    Min sambo var otrogen för 2 år sedan. Han sa att anledningen var att han inte kände sig sedd och att han saknade åtrå och beundran. Han hade aldrig sex med tjejen utan dom skrev sex sms och skickade bilder.... enligt min sambo älskade han mig. Vi gick i parterapi då vi valde att fortsätta tillsammans. Tänker att utan kärlek så hade vi brutit där.

  • Anonym (VR)

    Är det här en undran på riktigt? Jag tycker att det en självklarhet att man kan det. Man kan älska fler än en person innerligt. Man kan ha fler än en känsla. Man har alltid flera drifter och behov. Det ena förtar inte det andra.

  • Anonym (....)

    Jag håller med föregående talare om att man INTE kan älska sin partner om man är otrogen! Nog för att man kan skilja på kärlek och sex men man kan inte ljuga, bedra och såra en människa man älskar på det sättet! Älskar man någon visar man den respekt!

Svar på tråden Älska sin partner men ändå vara otrogen