• Tigertaget

    Ett extra mellanmål istället för lagad mat vid middagstid?

    Förut åt vår 3 åring, frukost, lunch,  mellanmål, middag och sen innan läggdags en macka, yoghurt eller liknande

    Middag åt vi då vid 17 tiden, och kvällsmål blev någon timma senare innan läggdags då

    Men nu har min man bytt jobb och är sällan hemma innan 18, vilket gör att vi aldrig kan äta middag tillsammans.

    Funderar på att byta plats på de två sista måltiderna så barnet får middagsmaten som sista mål. Då blir det alltså mellanmål runt 14, sen ett till mellan måltider vid 16-17. Middagsmat runt 19.

    Låter det dåligt att äta på detta sätt?

  • Svar på tråden Ett extra mellanmål istället för lagad mat vid middagstid?
  • Pascal

    När lägger han sig för kvällen? Tycker det låter sent med ett så pass stort mål den tiden på kvällen för en treåring, Risken finns att sömnen blir sämre när magen får så mycket att jobba med alldeles innan läggdags.


    Jag hade nog hellre gjort så att vi äter i vanlig tid och sen får mannen äta när han kommit hem. 

  • Aliona

    Precis så gör vi och det funkar utmärkt för oss. Han får ett extra mellanmål när vi hämtar på fsk, och sen äter vi middag på kvällen strax innan kvällsrutinerna och nattning. 

  • Anonym (Malin)

    Spontant tänker jag "hjälp vad mycket mat!"

    Våra åt ungefär som er vid den åldern men inte kvällsmålet. Det fanns oftast ingen plats för det. Undantag om de ätit dåligt vid middagen. 

    Tänkter skjut lite på mellanmålet till ca 15, fyll ev med en frukt mellan lunch och mellanmål och sedan middag kl 18. 

  • Tigertaget
    Anonym (Malin) skrev 2022-03-19 22:13:10 följande:

    Spontant tänker jag "hjälp vad mycket mat!"

    Våra åt ungefär som er vid den åldern men inte kvällsmålet. Det fanns oftast ingen plats för det. Undantag om de ätit dåligt vid middagen. 

    Tänkter skjut lite på mellanmålet till ca 15, fyll ev med en frukt mellan lunch och mellanmål och sedan middag kl 18. 


     Fast det är ju bara 5 mål, låter det mycket?
    Tycker många tillomed har 6 mål, det skulle jag få svårt få in, tycker 5 är nog tätt. Åt era bara 4 gånger då?
  • Tigertaget

    Lägger sig ca 20.00

    Sista målet brukar aldrig bli så stort då han inte är så hungrig.
    Så tänker mer att risken ju nu blir att det blir mindre av lagad mat eftersom det målet blir sist.

    Och att vara återhållsam med sista mellanmålet känns också dumt , då ska han måste va småhungrig hel eftermiddagen

    Att skjuta mellanmålet till 15 känns sent, då lunchen åts vid 11

  • Anonym (Fia)

    Funkar det så funkar det, bara att prova. Men om barnet äter sämre på middagen hade jag tyckt det var en dum idé. Jag tänker att det är sent och intresset för mat kanske inte är på topp vid den tiden. Ett alternativ är att sonen och du äter mat tidigare så får mannen äta själv kanske när sonen äter kvällsmat? 

  • Aliona
    Tigertaget skrev 2022-03-19 22:48:38 följande:

    Aliona. Låter bra att det funkar för er.
    Vad ger ni som mellanmål?


    Oj, det beror på vad vi har hemma! En klämmis (sonen älskade dem upp till han var 5), en frukt, morotsstavar, bulle, drickyoghurt, nötter, dadlar, fiberkex, kalla bananplättar, pumpafrön, risifrutti, oststavar, nypon- eller blåbärssoppa eller något annat som vi kunde ha med i väskan när vi hämtade. 


    Vi märkte ingen direkt skillnad i hur mycket middag han åt med eller utan det andra mellanmålet, och det skulle bli hemskt långt mellan förskolans mellis kl 14 och vår middag vid 19. Däremot, om åt middag vid 18 så fick vi inte i honom kvällsmat igen bara en timme senare. Vår son var väldigt aktiv, smal och kräsen när han var i den åldern så vi var måna om att få i honom så mycket mat som möjligt. 

  • Anonym (Jenny)

    Mint 2,5 åring äter 6 ggr. Det är väl rekommendation med fler små måltider då deras magsäckar fortfarande är små, och att de behöver fyllas på med energi och näring.

  • Anonym (P)

    Så gör vi! Vi äter mellan 18.30 och 19. När barnen kommer från förskolan får de lite stödfrukt, kanske delar de på ett äpple eller så äter de en liten clementin. 


    Hemma äter de frukost, fruktmellis, lunch, litet mellis och middag. Går de på förskola äter de frukost, lite frukt (den yngre), lunch, mellis, stödfrukt och middag. 


    Det funkar utmärkt för oss. Den yngre somnar vid 20 och den äldre somnar vid 21. 

  • Spucks

    Det beror ju helt på individuen. Några skulle inte klara av att äta en timme innan de lägger sig, för då får de problem med magen. Andra kan äta sig proppmätt och sova 5 minuter efter. Så det är bara att testa.
    Och hur m
    ånga måltider barnet ska ha och på vilka tider beror ju såklart också helt på barnet, hur mycket det äts under varje måltid och hur mycket mat barnet behöver. Det är ju helt olika. Men min son (kommer inte ihåg hur det har varit med dottern) är det såhär att han äter väldig mycket och därför får han enbart tre mål per dag. Mellan måltiderna är det bara grönsaker han kan få, om han vill äta något (undantag finns, tex. när han ska på simskola behöver han mer energi, då får han en frukt innan). Det funkar bra för honom. Sedan finns det barn som äta bara pyttelite åt gången, då är det klart att de behöver äta oftare.

  • Anonym (man)
    Tigertaget skrev 2022-03-19 22:06:00 följande:
    Ett extra mellanmål istället för lagad mat vid middagstid?

    Förut åt vår 3 åring, frukost, lunch,  mellanmål, middag och sen innan läggdags en macka, yoghurt eller liknande

    Middag åt vi då vid 17 tiden, och kvällsmål blev någon timma senare innan läggdags då

    Men nu har min man bytt jobb och är sällan hemma innan 18, vilket gör att vi aldrig kan äta middag tillsammans.

    Funderar på att byta plats på de två sista måltiderna så barnet får middagsmaten som sista mål. Då blir det alltså mellanmål runt 14, sen ett till mellan måltider vid 16-17. Middagsmat runt 19.

    Låter det dåligt att äta på detta sätt?


    Självklart kan man göra så!

    Man kan lägga upp sina mat-rutiner och måltider på en hel massa sätt som familj, utifrån sina tider, vanor och behov. Det finns inget facit för hur det måste se ut eller att nåt måltidsmönster alltid är bättre än ett annat.

    Så prova bara och så får du väl justera på nåt sätt om det visar sig inte passa för barnet eller nån av era andra. 
  • mari123

    Spontant! Lär inte ditt barn att MAT är det viktigaste i livet och att man måste äta på vissa tider. Man KAN invänta hunger och behov och vila i det.

Svar på tråden Ett extra mellanmål istället för lagad mat vid middagstid?