Fundering om samtyckeslagen
Frågan bygger på föreställningen att kvinnor inte riktigt vet vad de vill. De kan ligga som döda fiskar men egentligen gilla samlaget. Frågan bygger också på att kvinnor skäms över att ha sex och därför ibland lite godtyckligt anmäler helt oskyldiga män, för att slippa undan ansvaret att ha haft frivilligt sex.
Eftersom detta inte stämmer med verkligheten - kvinnor har ju en egen sexualitet och är kapabla att själva bestämma vad de tycker om och inte - så kvarstår detta scenario:
du har sex med någon som visar på alla sätt att hon önskar hon inte var där.
det är inte en bra idé att ha sex med denna person då.
jag närmar mig 50 år. Jag har haft flertalet förhållanden och tillfälliga förbindelser. Jag har aldrig legat som en död fisk och skulle jag gjort det hade det varit för att jag verkligen inte velat ha sex, och av någon anledning inte kunnat säga detta. Väninnor till mig har dock genom åren berättat att de varit med om detta. Ingen av dem har tyckt om sexet, ingen av dem har fått ut något av det. Anledningen till att de inte rest sig och gått har varit antingen att de varit svårt berusade, rädda för mannen eller vana vid den behandlingen, då inom ett äktenskap. Men det tillhör ovanligheterna. Det är nämligen så att de flesta män tycker det är obehagligt och omöjligt att ha sex med någon som visar att de inte deltar i sexet. Det anser jag är en normal reaktion. Några få män har kanske inte denna spärr utan kör på. Dessa män ska definitivt oroa sig för en anmälan, ja.