• Anonym (Q)

Fundering om samtyckeslagen

Anonym (snett) skrev 2022-03-20 14:10:26 följande:
    Men var det ett brott om personen samtyckte men höll inne med det?

Ponera att detta berättades för en tredje person, och den anmäler till polisen, alla inblandade erkänner omständigheterna, men personen berättar att han ville vara med om det som skedde, men höll tyst om sitt samtycke?
    Fast hen som gjorde det gjorde ändå ett brott. Det är ju omständigheterna när brottet begås som räknas. Och då fanns inget samtycke. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (snett) skrev 2022-03-20 14:26:32 följande:
    Ett samtycke fanns, men det visste inte den aktive eller åtminstone var inte säker
    Om man inte har ett samtycke begår man ett brott. Att få ett samtycke i efterhand betyder inte att brottet inte begåtts. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (snett) skrev 2022-03-20 14:44:13 följande:
    Så då blir personen dömd även om den passive säger till polisen att samtycke fanns(fast dolt från den aktive)
    Inte säkert, eftersom dessa brott är svåra att bevisa. Men bara för att man inte blir dömd, så betyder inte det att man inte gjort brottet. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (snett) skrev 2022-03-20 14:55:10 följande:
    Jo men nu utgår vi ju att allt går bevisa och alla erkänner omständigheterna som var
    Du menar alltså att den misstänkte erkänner att han inte frågade om samtycke utan erkänner våldtäkt? Ja, då hoppas jag verkligen att han blir dömd.
  • Anonym (Q)
    Anonym (snett) skrev 2022-03-20 15:51:05 följande:
    han säger inte att han erkänner våldtäkt. Det han säger är att den passive bara låg där men jag gjorde det ändå. Den passive säger att samtycke fanns men jag berättade inte det.
    Om han säger att han låg med henne utan samtycke, så är det våldtäkt han erkänner, fast han inte använder ordet. Det är så lagen ser ut. 
  • Anonym (Q)
    Anonym (snett) skrev 2022-03-20 15:57:14 följande:
    Så det skulle sluta med att personen blir dömd trots att den passive egentligen samtyckte.
    Som sagt, det fanns inget samtycke ved tillfället. Att det kommer i efterhand behöver inte betyda att det är sant. Hur rätten ser på det vet jag inte. Har svårt att tro att mannen erkänner, vem är så dum när det inte finns bevis?
  • Anonym (Q)
    Anonym (snett) skrev 2022-03-20 18:14:37 följande:

Det finns bevis på ett eller annat sätt jag tycker inte det viktiga är hur, utan om hur den givna situationen skulle dömas.

Om det finns bevis är ju saken klar, då blir han dömd. Bevis plus ett erkännande. 

Vad är det för bevis?

• Anonym (Q)
    Anonym (snett) skrev 2022-03-20 18:36:38 följande:
    Överensstämmande trovärdiga vittnesmål, filminspelning eller vad du vill.
    Då blir han fälld, eftersom han även erkänt.
Svar på tråden Fundering om samtyckeslagen